کد خبر: ۱۱۱۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در برنامه «یاران قلم»:

موزه "نورانی وصال" باید به اهالی فرهنگ و ادب واگذار شود/ درخواست از شورای شهر پنجم جهت اختصاص مکان مناسب برای قطعه هنرمندان

مریدی: از شورای شهر پنجم درخواست داریم قطعه هنرمندان و شعرا را در فضایی ایجاد کنند که امکان حضور اصحاب فرهنگ و گردشگران فراهم شود.

به گزارش شیرازه، پیش از ظهر امروز جمعی از اهالی فرهنگ و هنر با همراهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای ادای احترام به خواجه اهل راز در آرامگاه حافظ شیرازی گرد هم آمدند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در برنامه «یاران قلم» که در دومین روز از هفته قلم استان فارس در گلزار شاعرانِ آرامگاه حافظ برگزار شد، گفت: اهالی فرهنگ هویت‌ساز هستند و به همین دلیل در خاطر نسل‌های مختلف جامعه زنده خواهند ماند. همان‌گونه که نام شهدای گرانقدر و بزرگان دینی بر خیابان‌ها قرار گرفته نام مفاخر ادبی شیراز هم باید در بلوار، خیابان ها و اماکن عمومی شهر ثبت شود. مثلا خیابانی را هم به نام رضوی سروستانی نام گیرد. ما در این مدت تمام سعی خود را به کار گفتیم تا در حد توان بعضی اماکن را به نام مفاخر گرانقدر شهر ثبت کنیم چرا که اساتید و مفاخری که در جای جای این شهر از جمله آرامگاه جناب خواجه حافظ شیرازی خفته و آرام گرفته‌اند از بزرگان ادبی و هنری و هویت شهر هستند. تقاضا داریم شورای پنجم شهر و شهرداری منتخب نسبت به اهالی فرهنگ و هنر و ادب توجه مبذول فرمایند.

بهزاد مریدی افزود: اگرچه ممنوعیت‌هایی ساختاری از سازمان میراث فرهنگی کل کشور وجود دارد اما درصدد هستیم موضوع قطعه هنرمندان را با جدیت تمام پیگیری کنیم. زیرا اکثریت هنرمندان مایل هستند در کنار آرامگاه حافظ شیرازی آرام بگیرند. مثلا وقتی گردشگری مقبره حمیدی شیرازی را می‌بیند بسیاری از اشعار او در دلش زنده می‌شود و این هویت شهرماست.‌ بنابراین قطعه هنرمندان و مقبره اهالی فرهنگ باید در بهترین و زیباترین نقاط شهر قرار گیرد و این درخواست جامعه فرهنگ و ادب شهر است.

مریدی ادامه داد: از همین رو اولین در خواست ما از شورای شهر پنجم این است که؛ قطعه هنرمندان، شعرا و ادبا را در فضایی ایجاد کنند که امکان حضور اصحاب فرهنگ و رسانه و گردشگران فراهم شود. در حال حاضر مکانی در جاده خرامه در نظر گرفته‌ شده که به دلیل دور از دسترس بودن امکان اَدای دین به بزرگان فرهنگی شهر را از بین می‌برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس تصریح کرد: ضمن احترام بسیار زیادی که برای دانشگاه علوم پزشکی قائل هستیم و علی‌رغم باورمان مبنی بر توسعه فیزیکی مناسب موزه نورانی وصال، اما این دانشگاه در مخاطب‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده است. همان‌گونه که وقتی از اهالی فرهنگ در مورد موز نورانی وصال می‌پرسیم آخرین بار حضورشان را به خاطر ندارند. نشست‌هایی که در حال حاضر در این موزه برگزار می‌شود صرفا در حوزه پزشکی است. و این در حالی است که نورانی وصال و طاهره صفارزاده هر دو از بزرگان شعر و ادب بودند.

وی خاطر نشان کرد: در موزه نورانی وصال موقوفات دو تن از بزرگترین شخصیت‌های علمی و ادبی شهر تقدیم شده‌ و نورانی وصال بعنوان واقف آن موزه از اهالی فرهنگ و ادب است. به همین دلیل بسیاری از اهالی فرهنگ انتظار دارند موزه وصال به محفل شعرا و ادبا تبدیل شود که متاسفانه در حال حاضر این‌چنین نیست. موزه نورانی وصال باید خانه شعر و موسیقی و محفلی برای اهالی قلم و فرهنگ باشد و به اهالی آن که نویسندگان، مترجمان، شعرا و ادبا هستند، بازگردد. امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و همیاری رسانه‌ها این امر محقق و شاهد برگزاری محافل ادبی و هنری در آن‌جا باشیم.

لازم به ذکر است در ابتدای مراسم شاخه‌های گل رز از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس جهت گرامیداشت یاد مفاخر فرهنگی شیراز به فرهنگ دوستان حاضر بر مقبره جناب حافظ شیرازی تقدیم شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶
0
بازهم حرف های توخالی و تکرار سخنان مدیران 10 تا 15 سال پیش. اول بگویید خودتان برای هنرمندان چه کرده اید آقای مریدی؟