کد خبر: ۱۱۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۶

محرومیت برای همسایگان سعدی/ روزگار اهالی "گود گل کنان" خوش نیست+عکس

محرومیت در همسایگان سعدی این روزها دل هر رهگذری را به درد می‌آورد، اهالی"گود گل‌کنان" مسئولان را برای برطرف کردن مشکلاتشان فرا می‌خوانند.
به گزارش شیرازه، شهرک سعدی شیراز یکی از شهرک‌های بسیار قدیمی و پرجمعیت کلان‌شهر شیراز است. شهرکی که در آن آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز جای گرفته و سالانه مسئولان و گردشگران زیادی به این آرامگاه می‌آیند.

سعدی شاعر بزرگ مردی بود که در اشعارش تاکید بر برطرف کردن مشکلات مردم داشت و این چنین سرود؛ بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چون عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار، توکز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی.

این شعر بسیار زیبا که بر روی سردرب سازمان ملل نقش بسته، این روزها زبان حال همسایگان شیخ اجل سعدی شیرازی شده است.

همسایگانی که در محله قدیمی"گود گل‌کنان" زندگیشان آرام و قرار ندارد. اینجا کوچه پس کوچه‌های قدیمی و خانه‌های فرسوده دارد. اینجا وضعیت بهداشتی مناسب نیست و زباله‌ها نیز به طور مناسب ساماندهی و جمع‌آوری نمی‌شود.

اینجا به محل سکونت اتباع افغانی تبدیل شده، اتباعی که در یک خانه بسیار کوچک با وضعیتی اسف‌بار با خانواده‌ای پنج تا هشت نفره زندگی‌ می‌کنند.

در کوچه پس کوچه‌هایش که قدم می‌زنی و وارد خانه‌ها می‌شوی وجودت را غم و قصه می‌گیرد، با خود می‌پرسی آیا اینجا جزیی از کلان‌شهر شیراز است؟ آیا اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است که مردمانش این چنین زندگی داشته باشند.

در کوچه پس کوچه‌های شهرک سعدی و پشت آرامگاه شیخ اجل که مسئولان ارشد کشوری بارها و بارها به این محل آمده‌اند، غروب خورشید هم رنگ دیگری دارد، رنگ ترس، رنگ ناامنی، رنگ اعتیاد، در این هنگام از پس و پیش دیوارها صداهای وهم آلودی گوش هر رهگذری را می‌آزارد، صداهای گزنده‌ای که نگرانت می‌کند، به جای بوی عطر گل و فضایی برای تنفس بهتر، بوی تعفن و اعتیاد می‌آید.

اینجا در کنار یکی از دیدنی و ماندگارترین آثار گردشگری کشور، بدترین و دردناکترین صحنه‌ها را می‌توان دید و سراغ گرفت. اینجا محله سعدی است، یکی از قدیمی و دوست داشتنی ترین محلات شیراز، اینجا قریه‌ای است تاریخی که اگر حواسمان را جمع عمرانش کرده بودیم، حالا بهترین محله شیراز بود.

در شهرک سعدی آرامگاه بزرگ مردی  قرار دارد که جهان در کنار حافظ، شیراز را با نام او می‌شناسند و برای گذراندن ساعتی در کنار مزارش، فرسنگ‌ها راه می‌سپارند آیا باید وضعیت همسایگان آن اینچنین باشد.

عمران و آبادانی اینجا عزم و اراده مسئولان را می‌طلبد مسئولان مدیر و جهادی که عاشقانه به دنبال خدمت هستند و برایشان شمال و جنوب شهر ندارد.

خبرنگار تسنیم در شیراز با توجه به مشکلات موجود به همراه فرمانده حوزه بسیج سلمان ناحیه احمدبن موسی(ع) از وضعت معیشت همسایگان سعدی بازدید کرد. در این بازدید اهالی "گود گل‌کنان" از وضعیت موجود محله خود بسیار ناراضی بودند.

شهرک سعدی همواره مورد کم لطفی مسئولان بوده است

یکی از اهالی این منطقه، اظهار داشت: وضعیت معابر نامناسب، نبود فضای سبز و همچنین جمع‌آوری نامناسب زباله‌ها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

حسنی افزود: شهرک سعدی همواره مورد کم لطفی مسئولانی استانی به ویژه شهر شیراز و شهرداری بوده است.

وی بیان کرد: همواره برای ساماندهی وضعیت مناسب و ارتقاء فرهنگ شهروندی وعده‌‌هایی داده شده اما رنگ اجرا به خود نگرفته است.

یکی دیگر از اهالی "گود گل‌کنان" نیز از امنیت منطقه انتقاد کرد و افزود: معتقدیم باید برای این شهرک بسیار بزرگ یک کلانتری مستقل در نظر گرفته شود تا مردم طعم امنیت بیشتر را بچشند اما این مهم هنوز اتفاق نیفتاده است.

عباسی با قدردانی از فعالیت‌های فرهنگی حوزه بسیج سلمان سپاه ناحیهاحمدبن‌موسی(ع)   شیراز تصریح کرد: اگر شهرداری و سایر متولیان فرهنگی به برنامه‌های فرهنگی چنین توجهی داشتند کمتر شاهد بروز مشکلات فرهنگی و اجتماعی بودیم.

این شهروند خاطرنشان کرد: اهالی شهرک سعدی در فصل زمستان نیز با آبگرفتگی معابر و گذرگاه‌ها روبرو هستند که این نیز باید با یک عزم همگانی برطرف شود.

یک خانم شهروند و اهل محله "گود گل‌کنان" سعدی که خواست نامی از او برده نشود از امنیت موجود در منطقه انتقاد کرد و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان برای برطرف کردن مشکلات موجود در این زمینه شد.

وی افزود: وجود اتباع بیگانه در این منطقه و تبدیل خانه‌های مسکونی به محل دپو ضایعات نیز مشکلات مختلفی را به وجود آورده که از مسئولان درخواست رسیدگی داریم.

این شهروند گفت: از اعضای جدید شورای اسلامی شهر شیراز نیز درخواست داریم بازدیدی از این منطقه محروم که از همسایگان سعدی شیرازی است داشته و برای برطرف کردن مشکلات شهرنشینی در این منطقه اقدام جدی داشته باشند.

محله "گود گل‌کنان" سعدی به توجه مسئولان نیاز دارد

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سلمان سپاه ناحیه احمدبن موسی(ع) نیز با اشاره به مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در محله "گود گل‌کنان" سعدی خواستار توجه جدی مسئولان برای محرومیت‌زدایی از این منطقه شد و اظهار داشت: در گام نخست باید عنوان این محله را تغییر داد و پس از آن به سمت تغییر نگرش مردم بود.

سیدمحسن هاشمی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف حوزه مقاومت بسیج سلمان در راستای  کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: حوزه مقاومت بسیج سلمان با یک برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت یاوران شورا و معتمدان محله در اندازه توان خود اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را در اولویت قرار داده است.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سلمان سپاه ناحیه احمدبن موسی(ع) اعتیاد را یکی از آسیب‌های جدی جامعه ایرانی دانست و گفت: این بلای خانمان سوز در شهرک سعدی بیش از دیگر مناطق شیراز رواج یافته و معضلی که بسیجیان حوزه سلمان در پی مقابله با آن برآمده و و در این راستا یک ستاد به منظور همفکری در مورد آن و رفع مشکلات در قالب  طرح موسوم به جواد الائمه (ع) تشکیل داده‌اند.

هاشمی بیان کرد: با حضور مسئولان بهزیستی استان فارس، شیراز، نماینده علوم‌پزشکی،پایگاه خدمات اجتماعی،سی‌بی فعال در سعدی و مسئولین ناجا در نخستین جلسه ستاد در حوزه مقاومت بسیج سلمان راهکارهایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در هفته مبارزه با موادمخدر نیز برنامه‌های گسترده در شهرک سعدی اجرا شد.

وی افزود: معتقدیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود به دنبال اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین ارتقاء امنیت در شهرک سعدی بود.

جشنواره انگور یاقوت در سعدی برگزار می‌شود

فرمانده حوزه مقاومت بسیج سلمان سپاه ناحیه احمدبن موسی(ع) تصریح کرد: در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود در سال گذشته جشنواره بزرگ انگور یاقوتی در این شهرک برگزار شد که امسال نیز این جشنواره در روز پنجشنبه 22 تیرماه از ساعت 18 در آرامگاه سعدی برگزار می‌شود.

هاشمی بیان کرد: در کنار این جشنواره، جشنواره غذای ملی یکشنبه 18 تیرماه از ساعت 18 در رختشورخانه روبروی آرامگاه سعدی، جشنواره گردشگری بومی فرهنگی دوشنبه 19 تیر از ساعت 18 در فرهنگسرای طاووسیه و نیز جشنواره بستنی سنتی سه‌شنبه بیستم همین ماه و آئین ورزش پهلوانی وزورخانه‌ای چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه در سالن ورزشی شهدای شهرک سعدی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره دستاوردهای بومی محلی شهرک سعدی خاطرنشان کرد: معرفی فرهنگ و هنر بومی مردمان شهرک سعدی شیراز، کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی با تاکید بر بومی‌گرایی اقتصادی، توجه به رونق بازار اقتصادی وگردشگری این  شهرک، ایجاد فضای شاد و مفرح برای مردم این منطقه و گردشگران داخلی و خارجی و نیز برقراری جامعه سالم و پر نشاط با ورزش و اغذیه سالم مهم‌ترین اهداف جشنواره دستاوردهای بومی محلی است.

هاشمی همچنین با اشاره به سکونت تبعه افغانی در شهرک سعدی شیراز گفت: در راستای ادای فرایض دینی اهل سنت و ترویج همبستگی و وحدت بین شیعه و سنی با همکاری معتمدان شهرک و  بسیج ناحیه احمدبن موسی(ع)، حسینه آل محمد (ص) را در اختیار افغانی‌های مقیم شیراز قرار گرفت.

هاشمی افزود شهرک سعدی شیراز حدود 85 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 10 هزار نفر را افغانی‌های مقیم شیراز تشکیل می‌دهند که حدود 7 هزار نفر اهل سنت هستند و آزادانه برنامه‌های فرهنگی و دینی خود را در این مکان مقدس برگزار می‌کنند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان