کد خبر: ۱۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۸ تير ۱۳۹۶
استاندار فارس در شورای هماهنگی بانک های استان:

دلسوزی برای معوقات بانکی نتیجه‌ای جز تخریب اقتصاد ندارد/ بانک‌ها ماهانه گزارش منابع به مصارف بدهند/ بالا بودن نرخ بهره بانکی موجب عدم رونق تولید است

استاندار فارس نرخ بالای بهره بانکی را موجب عدم رونق تولید دانست و خواستار آن شد که بانک‌های استان ماهانه نسبت مصارف به منابع خود را گزارش دهند و علت افزایش و یا کاهش آن را بیان کنند.

به گزارش شیرازه، سید محمد علی افشانی در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان گفت: یکی از مشکلات فعلی اقتصاد ما بالا بودن نرخ بهره بانکی است و به همین دلیل مردم ترجیح می دهند که به جای گرفتن تسهیلات از بانک، پول خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند که این امر سبب شده که امروز نسبت مصارف به منابع کمتر باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: با اقداماتی که در سطح ملی دنبال می شود در آینده نزدیک شاهد کاهش نرخ تسهیلات و سپرده های بانکی باشیم تا این امر به رونق هرچه بیشتر اقتصاد بیانجامد.

استاندار فارس با یادآوری اینکه در نسبت مصارف به منابع بانکی از رتبه 29 کشور به رتبه 27 رسیدیم، ابراز امیدواری کرد که نسبت مصارف به منابع بانکی در استان در سال 96 حداقل یک رتبه ارتقاء یابد و بانک ها باید رسیدن به این مهم را از اهداف خود قرار دهند و برخی بانک ها هم نباید به خود اجازه دهند که اعتبار دیگر بانک ها را خدشه دار کنند.

دلسوزی برای معوقات بانکی نتیجه‌ای جز تخریب اقتصاد ندارد

افشانی یکی از مشکلات امروز کشور را بحث معوقات بانکی دانست و گفت: تصمیمات دلسوزانه درمورد معوقات بانکی نتیجه ای جز تخریب اقتصاد ندارد، باید به مردم یاد داده شود که با تلاش، کوشش، دانش و مدیریت ثروت به دست آورند نه اینکه منتظر دریافت تسهیلات ویژه یا یارانه باشند.

وی افزود: متاسفانه به تلاش و کوشش و بکارگیری دانش در مدیریت کمتر توجه داریم درحالی که نتایج این اقدام چندین برابر دلسوزی های غیر ضروری است.

افشانی همچنین تاکید کرد که طی نامه‌ای به فرمانداران برای کاهش حجم معوقات بانکی در سراسر استان، اقدام عملی لازم انجام شود.

دادن طرح از مدیران، گرفتن اعتبار از من!

وی، اقدام استان در بحث جذب منابع طرح ارتقاء تولید را مطلوب دانست و گفت: امسال نیز هیچ سقفی برای دریافت تسهیلات از محل 30 هزار میلیارد تومان مصوب وجود ندارد و هر طرحی که ارائه شود تسهیلات آن دریافت خواهد شد بنابراین مدیران طرح‌ آماده و مصوب کنند، من پول و اعتبار آن را فراهم می‌کنم.

استاندار فارس، از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست که برنامه ششم را به دقت مطالعه کنند و هرکجا که می توانند از مواد و تبصره های آن استفاده نمایند.

ضرورت اشراف مدیران به برنامه ششم توسعه

وی گفت: بسیار ضروری است که مدیران به این برنامه اشراف داشته و متناسب با حوزه کاری دنبال کنند تا با توجه به احکام در توزیع بودجه، سهم استان را به نحو مطلوب به دست آورند.

افشانی بر لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی مرتبط به پنج بسته اقتصاد مقاومتی ابلاغی معاون اول رئیس جمهوری نیز تاکید و اظهار کرد: باید از این دستورالعمل ها و مصوبات حداکثر استفاده را در استان داشته باشیم.

استاندار فارس با بیان اینکه امروز دیگر در فضای انتخابات قرار نداریم، گفت: کاش آن زمان که مجلس در خصوص تجمیع انتخابات تصمیم‌گیری می‌کرد، هر چهار انتخابات تجمیع می‌شد تا تنها چهارسال یک‌بار شاهد حاکم شدن فضای انتخاباتی بودیم! و دیگر مسائل جانبی مطرح نمی‌شد و همه دنبال کار و تلاش بودند.

مدیران از فضای انتخابات خارج شوند و برای مردم ریشی بجنبانند!

وی ضمن توصیه به خواندن مثنوی و با اشاره به شعر « وقت آن شد ای شه مکتوم سیر/ از کرم ریشی بجنبانی بخیر» خطاب به مدیران گفت: امروز نوبت شماست که در مقابل مردم ریشی بجنبانید و زمان پاسخگویی مناسب به مطالبات مردمی است که در هر شرایطی همراهی خود با نظام جمهوری اسلامی را نشان داده و در صحنه حاضر شده‌اند.

افشانی تصریح کرد: اگر هدف خدمت به مردم نبود این همه پست و مسئولیت لازم نبود و اینکه همه مدیران اکنون دور این میز جمع شده‌اند فقط با هدف خدمت به مردم بوده است.

استاندار فارس یکی از موفقیت های استان در سال گذشته را کاهش نرخ بیکاری دانست و افزود: در حالی که سال گذشته نرخ بیکاری متوسط کشوری از 11 درصد به 12 و چهار دهم درصد رسید، نرخ بیکاری در فارس با 2 و یک دهم درصد بهبود نسبت به متوسط کشوری، از 12 به 11 و چهار دهم درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: در مجموع امسال استان به نسبت گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد که این حاصل تفاهم، همکاری و همراهی بخش دولتی و خصوصی است، هر چند هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با تداوم این همدلی و همراهی این فاصله به مرور کم شود.

دستگاه‌های اجرایی ماهانه وضعیت اشتغال را گزارش دهند

افشانی از مدیران دستگاههای اجرایی خواست که وضعیت و آمار اشتغال را به صورت ماهانه ارائه دهند و گفت: بخشی از وظایف برای تحقق اشتغال مطلوب بر عهده مدیران دولتی و بخشی بر عهده مدیران و فعالان بخش خصوصی است و همه باید در این راه به وظیفه خود به شکل مطلوب عمل کنند.

استاندار فارس با اشاره به تخصیص اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تاکید کرد: تعداد روستاهای فارس زیاد است و مدیران باید تلاش کنند که اعتبار بالایی از این طرح دریافت کنند تا اشتغال و توسعه پایدار در روستاها ایجاد شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم بیان دستاوردها و موفقیت های دولت تدبیر و امید در کنار انتقادهایی که وارد می شود گفت: ما مخالف نقد سازنده و مبتنی بر واقعیت نیستیم اما اینکه به اسم نقد ناامیدی و یاس در جامعه گسترش پیدا کند هیچ گره ای از مشکلات باز نمی شود.

افشانی افزود: امروز در کشور و استان با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که حتی اگر همه هم با هم تلاش کنیم باز هم نمی توانیم پاسخگوی همه این مشکلات باشیم.

هیچگاه ندیدم برخی سایت‌ها گزارش مثبت ارائه دهند!

وی با بیان اینکه هیچگاه ندیدم برخی سایت‌ها گزارش مثبت ارائه دهند، گفت: برخی رسانه ها و سایت ها نیز به جای اینکه در مسیر رفع مشکلات کشور و مردم مسئولان را یاری کنند به دنبال نکات منفی و مشکلات می‌گردند تا آنها را بزرگ کنند و برای تخریب دولت از آنها استفاده کنند.

افشانی تصریح کرد: البته این به معنای مخالفت با نقد نیست، اتفاقا نقد باید وجود داشته باشد چرا که تا اصحاب رسانه در نقد کردن آزاد نباشند مشکلی شناسایی و حل نمی شود اما این نقد نباید بر مبنای دروغ باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان