کد خبر: ۱۱۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۶

طرح خاتمی برای فرار اصلاح‌طلبان از تبعات فتنه ۸۸

خاتمی به محمدعلی ابطحی پیشنهاد داده تا در یک مصاحبه با رسانه‌های اصلاح‌طلب، صریحا اعلام کند که اعترافات سال ۸۸ وی تحت شکنجه و فشار بوده است.
طرح خاتمی برای فرار اصلاح‌طلبان از تبعات فتنه ۸۸به گزارش شیرازه، هنوز چند ساعت از اعلام نتایج نگذشته است که خیابان‌های مرکزی تهران به طور غیرطبیعی شلوغ می‌شود؛ شلوغی‌هایی که برای ابراز خوشحالی از نتیجه انتخابات نیست.

کمی طول می‌کشد تا اخبار حادثه و هویت کسانی که خیابان‌های تهران را به آتش کشیده‌اند، مشخص شود. بیانیه میرحسین موسوی هویت جریان را کاملا مشخص می‌کند؛ او که ساعت 11 شب 22 خرداد ماه 88 و زمانی که هنوز روند رای‌گیری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به پایان نرسیده، به صورت قطعی اعلام پیروزی کرده بود، حالا تاکید دارد که نتیجه را قبول نداشته و «اسیر این صحنه آرایی خطرناک» نخواهد شد.

تقلب و ابطال انتخابات اولین شعاری بود که از دل تجمع‌های خیابانی به گوش می‌رسید؛ شعاری که هیچ کس نمی‌توانست و یا نمی‌خواست آن را ثابت کند، اما همین شعار ثابت نشده توانسته بود، تعدادی را با خود همراه کرده و حتی برای عده‌ای به باور قلبی تبدیل شود.

در این میان شناخت پشت پرده‌های این بحران نکته مهمی بود که باید به آن پرداخته می‌شد؛ اقدام به موقع دستگاه‌های امنیتی و قضایی در دستگیری عده‌ای از متهمان این حوادث به کاهش خسارات این غائله و روشن شدن پشت پرده این ماجرا منجر شد. دادگاه‌های حوادث پس از انتخابات سال 88 و اعتراف متهمان به ویژه دو چهره مطرح اصلاح‌طلب یعنی محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز و محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، تا حد زیادی اهداف پشت پرده فتنه آن سال‌ را افشا کرد.

امروز اما با گذشت 8 سال از آن اعترافات، زمزمه‌های جدیدی پیرامون آن اظهارات مطرح می‌شود و برخی سران اصلاحات قصد دارند، با بهره‌گیری از همان اعترافات اما با برداشتی متفاوت، نتیجه‌گیری‌های خاص خود را به افکار عمومی ارائه کنند. نتیجه‌گیری‌هایی که فراموشی فتنه 88 تنها یکی از اهداف آن است.

اما محمدعلی ابطحی و محمد عطریانفر به چه چیزی اعتراف کردند؟


اواسط مردادماه سال 88 سلسله دادگاه‌هایی برای محاکمه متهمان حوادث پس از انتخابات تشکیل شد؛ نقطه مهم این دادگاه‌ها اعترافات محمدعلی ابطحی بود که عنوان کرد «تقلب اسم رمز آشوب بود». وی در اعترافات خود برخی پشت پرده‌های وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 را بیان کرد.

ابطحی در آن دادگاه‌‌ها تاکید کرده بود که "انتخابات دور دهم، انتخابات متفاوتی بود و شاید انتخاباتی بود که دو تا سه سال برای آن کار شده بود و تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان پس از شکست در سه انتخابات برای به نوعی محدود کردن مقام معظم رهبری و اعتقادات مردم حرکت کردند. اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود."

این عضو مجمع روحانیون مبارز همچنین گفته بود "تمرین نگه داشتن گسترده مردم در خیابان‌ها در چارچوب تقلب بود که می‌توانست معنا پیدا کند. این حرف را از سر اعتقاد می‌زنم؛ آقای موسوی از سر نادانی، آقای خاتمی از سر خیانت و آقای هاشمی رفسنجانی از سر انتقام گیری وارد این ماجرا شدند.»

بعد از این دادگاه برخی محافل خبری، اعترافات ابطحی و عطریانفر را به دلیل «شکنجه و تحت فشاربودن» برشمردند اما چند روز بعد ابطحی و عطریانفر در گفت‌وگویی تلویزیونی، این ادعا را تکذیب کردند.

ابطحی در آن مصاحبه تلویزیونی گفت: "خودم درخواست صحبت در این دادگاه را داده بودم. از این جهت که این دادگاه فرصت خوبی بود تا بتوانم حرف بزنم؛ چراکه در این دادگاه رسانه‌ها حضور داشتند و می‌توانستم از این فرصت برای مطرح کردن دیدگاه‌های خودم استفاده کنم و در حقیقت شجاعت خودم را به منصه ظهور برسانم و بعد هم روی این سخنانم مقاومت ‌کنم".

این اظهارات ابطحی در آن زمان تقریبا راه را برای سواستفاده بیشتر جریان اصلاحات از مظلوم‌نمایی پیرامون اعترافات او گرفت اما این روزها طرح‌های جدیدی از سوی سران این جریان در حال دیکته شدن است.

طرح خاتمی برای شانه خالی کردن اصلاحات از زیر بار فتنه چیست؟


بر اساس برخی زمزمه‌ها، سیدمحمد خاتمی مدتی است که بر روی رها شدن اصلاح‌طلبان از زیر بار فتنه 88 تاکید ویژه داشته و معتقد است که باید تکلیف خود را با این مساله روشن کنند.

به اعتقاد او، اعترافات محمدعلی ابطحی در دادگاه و سپس تکمیل آن سخنان در برنامه تلویزیونی، از جمله نکاتی است که همواره مورد استناد و سوال از اصلاح‌طلبان بوده است. در همین راستا خاتمی به محمدعلی ابطحی پیشنهاد داده تا در یک مصاحبه با رسانه‌های اصلاح‌طلب، صریحا اعلام کند که اعترافات سال 88 وی تحت شکنجه و فشار بوده است.

از آنجا که ابطحی طی چند سال گذشته از برخورد سرد اصلاح‌طلبان ناراحت و دلگیر بوده به نظر می‌رسد این پیشنهاد خاتمی در راستای اعتماد مجدد اصلاح‌طلبان به ابطحی مطرح شده است.

همچنین گفته می‌شود خاتمی با این طرح سعی دارد جریان اصلاحات را از اتهامات وارده تبرئه کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان