کد خبر: ۱۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

اختصاص کوپن شیر به کودکان واجد شرایط در سپیدان

کارشناس برنامه کودکان مرکز بهداشت سپیدان تصریح کرد : در سال گذشته بیش از 300 پرونده به این کمیته ارجاع شده است که 114 مورد از کودکان ،واجد شرایط دریافت کوپن شیر مصنوعی بوده اند.

به گزارش شیرازه، فاطمه موثقی  ،کارشناس برنامه کودکان در گفتگو با خبرنگارما گفت : تغذیه با شیرمادر موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان می شود و در کاهش بیماری های مزمن در آینده نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی نقش دارد.

فاطمه موثقی  افزود : کودکان تغذیه شده با شیرمادر کمتر دچار بیماری شده و مراجعات کمتر به پزشک و بیمارستان دارند و این به معنی کاهش هزینه های درمانی و بهبود تولید کار برای جامعه می باشد.

موثقی ضمن تاکید بر اهمیت شیر مادر اظهار داشت : گاهی به دلایلی از جمله چند قلویی ( بعد از محرز شدن ناکافی بودن شیر مادر و ایجاد مشکلات رشدی)، فوت مادر یا طلاق والدین،  جدایی کودک از مادر، فرزند خواندگی، بیماری کودک ، مشکلات رشدی کودک و بیماری مادر جهت پیشگیری از اختلال رشد کودک ، پرونده نوزاد به همراه مستندات لازم به کمیته شیر مصنوعی ارجاع داده می شود.

وی افزود : اعضای این کمیته متشکل از کارشناس مسئول بهداشت خانواده ،کارشناس تغذیه ،کارشناس مسئول برنامه کودکان، پزشک مشاوره شیردهی و پزشک متخصص اطفال ، وضعیت کودک را بررسی و بر اساس نتیجه مشاوره ، در مورد صدور کوپن یا حواله تصمیم گیری خواهد شد.

کارشناس برنامه کودکان تصریح کرد : شیر مادر مائده الهی پروردگار عالم به انسان است که به دلیل مزایای بی نظیر و بدون جانشین آن، همواره ترویج تغذیه با شیرمادر به عنوان راهکار موثر کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقاء سلامت آنان محسوب شده است بنابراین در سال گذشته بیش از 300 پرونده به این کمیته ارجاع شده است که 114 مورد از کودکان ،واجد شرایط دریافت کوپن شیر مصنوعی بوده اند.

موثقی ضمن تاکید بر اهمیت برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر و کاهش استفاده از شیر خشک،خاطر نشان کرد :  با توجه به پیگیری های انجام شده ،مرکز بهداشت درصدد راه اندازی دو مرکز مشاوره شیردهی در شهر اردکان و هماشهر می باشد که امیدواریم این مراکز تا پایان امسال آمادگی لازم جهت ارائه خدمات به همشهریان گرامی را دریافت نمایند.

وی همچنین از برگزاری جلسات آموزشی ویژه مادران باردار در بیمارستان امام حسین (ع) برگزار خبر داد و گفت : هشت جلسه آموزشی به صورت دوره ای در این بیمارستان برگزار می شود ک بخشی از این آموزش ها به اهمیت شیر مادر و تغذیه نوزادان می پردازد و علاقمندان می توانند روز های یکشنبه هر هفته جهت حضور در این جلسات به کلینیک بارداری مستقر در بیمارستان شهرستان مراجعه نمایند.

منبع:  مارگون ؛

برچسب ها: سپیدان ، کارشناس ، بهداشت
نظرات بینندگان