کد خبر: ۱۱۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۶

کیفیت آب شرب زرین دشت در پایین ترین حد

کیفیت آب مراکز تصفیه یا همان«آب شیرین کن ها» که منبع اصلی آب اکثریت اهالی زرین دشت هست نگرانی هایی جدی برای مردم این شهرستان به وجود آورده است.

به گزارش شیرازه، وضعیت آب زرین دشت جدای از کشمکش های فراوان درباره موضوع تاخیر رسیدن آب سد رودبال به این شهرستان،که همواره یکی از موضوعات و دغدغه های مورد بحث مردم است
در ارتباط با کیفیت آب مراکز تصفیه یا همان«آب شیرین کن ها» که منبع اصلی آب اکثریت اهالی زرین دشت هست نیز نگرانی هایی جدی وجود دارد.

حساسیت درباره موضوع « کیفیت آب » آنقدر بالاست که هیچ مسئولی بصورت رسمی درباره مضر یا مفید بودن آن و ارتباط با سلامت مردم اظهار نظر رسمی نکند.


اما آیا به راستی همانطور که مردم در صحبت های روزانه ادعا میکنند،استفاده از آب های آشامیدنی که «مراکز تصفیه آب» میفروشند ضرر دارد؟


بحران سبک بودن آب زرین دشت

یکی از مسوولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان زرین دشت آمار جالب و تکان دهنده ای از کیفیت آب زرین دشت در اختیار رسانه خبری زرنوشت قرار میدهد:

منبع تامین آب بخش ایزدخواست از جهرم (معروف به آب رزک) با میزان سختی حدود 156 میلی گرم در لیتر، بعنوان با کیفیت ترین آب شرب شهرستان شناخته میشود.(در رده آب های سخت قرار دارد)

بر خلاف باورهای رایج در بین مردم؛ آب سخت برای انسان مضر نیست بلکه مفید است و معمولا شکستگی استخوان های آنهایی که آب سخت می آشامند زودتر بهبودی حاصل می کند و بیماری راشیتیسم کمتر در این اشخاص دیده می شود.


این مسول در شبکه بهداشت زرین دشت که نخواست نامش فاش شود، میزان سختی آب مراکز خصوصی تصفیه آب شهر حاجی آباد را عدد نازل 70میلی گرم بر لیتر اعلام کرده و می افزاید: باور غلط در بین بسیاری از شهروندان  زرین دشت وجود دارد که آب تلخ یا بدون املاح (آب سبک و نیمه سبک) را مرغوب تر میدانند!

 و بر همین اساس مراکز خصوصی تصفیه و فروش آب هم در رقابت برای فروش بیشتر در تغییر ذائقه ی مردم شهرستان به سمت آب های بدون املاح(سبک) که برای سلامتی ضرر دارد تاثیر مستقیم داشته اند.


استفاده از دستگاههای تصفیه آب شهری و خانگی موجب از بین رفتن 90 تا 95 درصد از املاح مفید آب(کلسیم، منیزیم ، پتاسیم و فلور) می شود و در واقع  آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می کند،
بر اساس مقالات و پژوهشهای انجام شده در سطح کشور های مختلف آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیبهای جدی به قلب و عروق، مرگ ناگهانی و اختلال در رشد استخوانی کودکان می شود.

وی با تاکید بر این نکته که مجوز فنی و بهره برداری مراکز آب تصفیه توسط اداره آبفا صادر میشود و میزان املاح موجود در آب شرب زرین دشت فقط در حد «مجاز» قرار دارد.

 در واقع وجود آب شرین زرین دشت در محدوده «مجاز» به هیچ عنوان تضمینی برای سلامت مردم نیست و حتما باید نسبتا به بهبود کیفیت آب شرب مردم ( که یکی از راههای آن افزایش اصولی "سختی آب" است) اقدامات مناسب انجام شود


به نظر میرسد برای رساندن کیفیت آب های تصفیه به میزان «مطلوب»  لازم است فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب درباره مضرات و فواید انواع آب ها در بین شهروندان انجام شود تا مردم به استفاده از آب های با املاح بیشتر (سختی بیشتر) متقاعد شده و همزمان با نظارت بیشتر بر مراکز تجاری تصفیه آب، نگرانی ها درباره سلامت شهروندان برطرف گردد.

منبع: زرنوشت

برچسب ها: زرین دشت ، تصفیه ، اب شرب
نظرات بینندگان