کد خبر: ۱۱۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۶
رئیس کل دادگستری استان فارس:

ورود بیش از 189هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف فارس در سال گذشته

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: بیش از 189هزار پرونده در سال 95 به شوراهای حل اختلاف وارد و 28درصد منتهی به مصالحه شده است.
به گزارش شیرازه، رئیس کل دادگستری استان فارس درگردهمایی اعضای شورا های حل اختلاف مجتمع های شیراز با تشکر و قدردانی از  تلاش و اقدامات دلسوزانه اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف در عرصه صلح و سازش گفت: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف استفاده از نفوذ معنوی کلام انسانی در ایجاد صلح و سازش و نیز کاستن از بار عظیم مراجعات مردم به دادگستری‌ها در راستای توسعه مشارکت مردم، رفع اختلافات محلی و حل و فصل مسالمت آمیز امور جامعه است.

علی القاصی در ادامه تصریح کرد: اعضای شوراهای حل اختلاف از افراد شاخص جامعه هستند که با  قصد و نیت خدمت خالصانه به مردم جامعه  و بدون  انگیزه مادی و منافع شخصی، دلسوزانه در جهت رضای خدا و خدمت به مردم جامعه تلاش می کنند.

وی هنر اصلی اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف را صلح و سازش و اصلاح ذات البین دانست و گفت: مسئله صلح وسازش از عهده و توان  هر فرد ساخته نیست و این امر نیازمند روحیه معنوی و قدرت نفوذکلام فرد مصالحه گر است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تاکید بر این که قدم گذاشتن در راستای حل و فصل اختلافات  و خصومت های مردم کار بزرگی است خاطر نشان کرد: یکی از حوزه های بسیار مهمی که می تواند در این راه قدم بردارد و  به آن جامه عمل بپوشاند شوراهای حل اختلاف ست.

القاصی در جمع اعضا و کارکنان  مجتمع شوراهای حل اختلاف شیراز  با اشاره به آیات و روایاتی که درخصوص فعالیت شوراها ی حل اختلاف آمده است گفت: کسی که در برداشتن نزاع و اختلاف  بین مردم قدم بردارد تمام فرشتگان برای او ثواب حسنه ثبت می کنند.

وی  یادآورشد:  آن چه ماموریت اصلی و ذاتی شوراهای حل اختلاف است و خواست همیشه مردم و تشکیلات قضایی و دغدغه همه مسئولان دستگاه قضایی است مختومه کردن پرونده در شوراهای حل اختلاف است و باید همیشه برآورد شود که تا چه میزان در امر صلح و سازش  موفق بوده ایم و  چند درصد از  پروندهای وارده به شورا های حل اختلاف به مصالحه ختم شده چرا که یک مصالحه هم در نوع خود ارزشمند است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در گردهمایی اعضای شوراهای حل اختلاف با بیان این که  اعضای شوراهای حل اختلاف باید صلح و سازش در پرونده های ارجاعی را اولویت اصلی خود قرار دهند خاطر نشان کرد: هرچند شوراها تابع تشریقات و نظم نسق اداری و مکانیزه کردن اطلاعات پرونده وسیستم های فنی نیست اما با توجه به تغییر شیوه زندگی و با توجه به ارتباط شوراها با  سیستم قضایی حتما باید از حوزه فناوری و سیستم سمپ و cms غافل نشویم.  القاصی گفت: با توجه به اهمیت آمار گیری و لزوم تسریع در کار مردم، سال گذشته برای اولین بار در کل کشور  قریب به یک میلیارد تومان جهت سیستم فناوری اطلاعات در شوراها هزینه شدکه نتیجه آن اتصال به شبکه ملی عدالت و دسترسی  سریع و آسان به پرونده ها است. 

وی ضمن تاکید بر اهمیت یادگیری و استفده بهینه از سیستم های فناوری اطلاعات برای اعضاء و کارکنان شوراهای حل اختلاف در راستای خدمت رسانی بهتر افزود: امروز شورا های حل اختلاف  شیراز از لحاظ زیرساخت های ارتباطی در سامانه های ارتباطی با تمام اجزا قوه قضائیه  و حتی بیرون از قوه قضائیه برقرار است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس همچنین بر لزوم تقویت ارتباط مسئولان قضایی با مجموعه شوراهای حل اختلاف تأکید کرد و افزود: برای تقویت تعاملات و رفع مشکلات، رؤسای دادگستری ها هر ماه حداقل یک جلسه مشترک با اعضای شوراهای حل اختلاف حوزه ی تحت مدیریت خود برگزار کنند و ضمن بررسی مسائل و مشکلات شوراها، راهکارهای اجرایی رفع مشکلات را در دستور کار قرار دهند.

القاصی به بحث امتیازات عمکلردی در مجموعه شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: یکی از راههای پرداخت پاداش به کارکنان شوراها ،تکمیل چرخه سامانه ارتباطی و ثبت الکترونیکی پرونده هاست چرا که  بهره وری  شورا های حل اختلاف براساس امتیازات عملکردی تخصیص داده می شود.

 وی همچنین در خصوص اهمیت ابلاغ الکترونیکی تأکید و خواستار افزایش ارسال ابلاغات از طریق سامانه ثنا از سوی  شوراها  شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی معاون قضایی دادگستری استان و رئیس شوراهای حل اختلاف فارس نیز ضمن جمع بندی مطالب مطرح شده نکاتی در رابطه با نظم و انضباط رؤسای شعب، حضور مؤثر در شعب، تکریم ارباب رجوع  از سوی کارکنان شورا های حل اختلاف و رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی یادآور شد.

گفتنی است در پایان این مراسم از اعضا و کارکنان شعب برترمجتمع های شوراهای حل اختلاف شیراز  با اهدای لوح سپاس از سوی رئیس کل دادگستری استان فارس  تقدیرگردید.
نظرات بینندگان