کد خبر: ۱۱۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

«دهقان و حکمران» بازی رایانه‌ای شد/حکمت و فواید گریه نوزادان/عرضه مستندهای «هفتاد سال هوس» و «جستجوگر»

"کنز الحقایق" یکی از بهترین کتب در زمینه توحید خلقت است که متأسفانه تاکنون مورد بی‌مهری نظام آموزشی کشورمان قرار گرفته است.
«دهقان و حکمران» بازی رایانه‌ای شد/حکمت و فواید گریه نوزادان/عرضه مستندهای «هفتاد سال هوس» و «جستجوگر»
شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند. فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

«دهقان و حکمران» بازی رایانه‌ای شد
دهقانی در تلاش برای دست یافتن به هدف بزرگی وارد قصر حاکم می‌شود اما در دل دالانهای پیچ در پیچ قصر گم شده و مخاطبان باید به یاری او بیایند تا با حل معماها راه اصلی را پیدا کند.
جدیدترین محصول واحد تولیدات رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب یک بازی با نام «دهقان و حکمران» به‌زودی وارد بازار می‌شود . این بازی فکری و معمایی از سوی پریناز شجره نوشته و تصویرگری شده است؛ شجره و سیانوش نصیری‌زیبا کارگردانی این اثر را بر عهده داشته‌اند. شیوه نصب و اجرای بازی برای مخاطبان آن که باید بالای هشت سال سن داشته باشند بر روی جعبه آن توضیح داده شده است.

عرضه مستندهای «هفتاد سال هوس» و «جستجوگر»
«هفتاد سال هوس»، مستندی است با موضوع تاریخچه حقوق بشر در طول تاریخ، از روزی که استوانه گلی کوروش نگاشته شد تا روزگارانی که با وجود اعلامیه جهانی حقوق بشر، جنگ و خونریزی در اقصی نقاط عالم رواج یافت. در این مستند به ‌صورت ویژه به اتفاقات تلخی که طی 70 سال بعد از تصویب اعلامیه حقوق بشر رخ داده، پرداخته شده است. جنگ‌های قرن بیستم که طی آنها بیش از 100 میلیون نفر کشته شدند از جمله این اتفاقات هستند، همچنین نقش ابرقدرت هایی که صحنه‌گردان اصلی این نبردها بوده‌اند روایت می‌شود. داوود جلیلی و سلمان ابوطالبی نویسنده و کارگردان این مستند 40 دقیقه ای  هستند.
مستند «جستجوگر»؛  یکی از راهکارهای امتحان پس داده قدرت های جهانی برای نفوذ در ملت ها، ترویج انواع مدهایی است که هیچ سنخیتی با فرهنگ جوامع هدف ندارند و تنها بسترساز تهاجمات بعدی محسوب می شوند. در مستند «جستجوگر» طی گفتگو با کارشناسان فرهنگی و اجتماعی، میزان قدرت نفوذ صنعت مد و مدگرایی در جوامع مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به تاثیرات گسترش انواع مدها اشاره شده است.


دستیابی به سنت‌های تدفینی از طریق یافته‌های ژنتیکی
 تفاهم نامه همکاری میان انستیتو پاستور ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به اولویت‌های طرح‌های علمی و پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی منعقد شده است. ایجاد بانک‌های بیولوژیکی با توجه به نمونه‌های زیستی یافت شده در کاوش‌ها به منظور ایجاد مطالعات هر چه بهتر  و قیاس در سایر کاوش‌ها، بیان مدل‌های تغذیه ای و زیستی در دوران گذشته از طریق یافته‌های ژنتیکی و انجام مطالعات علمی در ارتباط با تشخیص جنسیت، سن، بیماری‌ها و آیین و سنت‌های تدفینی از طریق یافته‌های ژنتیکی از موارد مورد توافق در این تفاهم نامه است. با گسترش فعالیت‌های علمی و ایجاد سیاست‌های مشخص در زمینه‌های بهداشتی و زیستی این موسسه را می‌توان به عنوان یکی از پایگاه‌های علمی در حوزه مطالعات بیولوژیکی، زیستی و ژنتیکی مطرح کرد.


اجتماعی

سگ‌ها بیماری پارکینسون را سال‌ها قبل از ظهور تشخیص می‌دهند

احتمالا به زودی می‌توان از قدرت بویایی سگ‌ها برای تشخیص بیماری پارکینسون سالها قبل از بروز علائم آن استفاده کرد. قدرت بویایی سگ‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا بیماری پارکینسون را سالها قبل از ظهور و بروز تشخیص دهند. محققان در تلاشند تا مولکول‌های بو را که با این بیماری ارتباط دارند، پیدا کنند تا از این طریق بتوانند سگ‌ها را برای تشخیص این بیماری آموزش دهند. سگ‌ها 300 میلیون گیرنده بویایی در بینی خود دارند که این شمار در انسان ها تنها پنج میلیون است؛ سگ ها حسگرهای زیستی رده اول محسوب می‌شوند و توانایی آنها برای کمک به انسان ها پیشرفت علمی مهمی عنوان می‌شود.


کشف قبور دوره اشکانی و بقایای معماری خشتی
جدیدترین آثار به‌دست‌آمده در کاوش محوطه تپه سیلوه ۲ شامل قبوری از دوره اشکانی در میان بقایای معماری خشتی و همچنین قبور فراوانی از سده‌های مختلف اسلامی تا قبور معاصر است. آثار ارزشمندی از عصر آهن و معماری دوره تاریخی تا قبرستان پرتراکمی - از قرون میانه اسلامی تا دوره معاصر-  در محوطه تپه سیلوه ۲ (سرباز) کشف شده است که قدیمی‌ترین آثار متعلق به دوره مفرغ و عصر آهن ۳ (دوره تاریخی) است. همچنین این تدفین‌ها می‌تواند اطلاعات انسان‌شناختی فراوانی را برای بررسی و مطالعات مختلف در اختیار پژوهشگران حوزه انسان‌شناسی جسمانی بگذارد. شاخص‌ترین یافته معماری این محوطه بقایای معماری خشتی و خشت فرش‌شده با خشت‌هایی به ابعاد ۴۵×۴۵ سانتی‌متر است و این آثار بسیار شبیه به نمونه‌های به‌دست‌آمده از عقرب تپه حسنلو و محوطه‌های همزمان خود است.


پرخوری سبب کندی و سستی فعالیت‌های مغزی می‌شود
هضم گوارشی غذا از دهان شروع می‌شود, خوب جویدن غذا باعث می‌شود که مواد غذایی به‌طور کامل با بزاق دهان آغشته شود, لازم است هر لقمه غذا تا نرم شدن کامل (حدود 20 تا 30 بار) جویده شود. امروزه ثابت شده که اگر ذرات غذایی خارج‌شده از معده بزرگتر از حد طبیعی باشد، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی مثل آلرژی و روماتیسم شود. مواد درشت خارج‌شده از معده، کبد را هم با مشکل مواجه می‌سازد و خلط خوبی برای بدن تولید نمی‌شود. بدن با بدانباشت مواد زائد و سموم مواجه می‌شود و از تعادل مزاجی خارج می‌شود. زیاد شدن کار معده و متعاقباً ضعیف شدن این عضو و کندی و سستی فعالیت‌های مغزی از عوارض پرخوری است.

"کنز الحقایق"؛ حکمت گریه نوزادان و سرازیر شدن آب دهان کودکان از زبان امام صادق (ع)
مفضل عنوان کتابی است که توسط یکی از یاران امام صادق (علیه‌السلام) به نام مفضل بن عمر به املا رسیده است که کنزالحقایق هم نام دارد که متأسفانه تاکنون مورد بی‌مهری نظام آموزشی کشورمان قرار گرفته است در حالی که یکی از بهترین کتب در زمینه توحید خلقت است و در چهار بخش؛ شگفتی‌های آفرینش انسان، شگفتی‌های خلقت حیوانات، شگفتی‌های طبیعت ومصالح وجود ناملایمات و مصایب قرار دارد.

بخش‌هایی از این کتاب:
فواید گریه کودکان‏؛  اى مفضّل! از منافع گریه کودکان نیز آگاه باش، بدان که در مغز کودکان رطوبتى است که اگر در آن بماند بیماری‌ها و نارساییهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابینایى و جز آن. گریه آن رطوبت را از سر کودکان سرازیر و بیرون مى‏‌کند و بدین وسیله سلامتى تن و درستى دیده ایشان را فراهم مى‏‌آورد. پدر و مادر از این راز آگاه نیستند و مانع آن مى‏‌شوند که کودک از گریه‌‏اش سود ببرد. اینان همواره در سختى می‌‏افتند و می‌کوشند که او را ساکت کنند و با فراهم کردن خواسته‏‌هایش از گریه بازش دارند، ولى نمی‌دانند که گریه کردن به سود اوست و سرانجام نیکى پیدا مى‏‌کند.

حکمت سرازیر شدن آب دهان کودکان؛ و اما آبى که از دهان کودکان سرازیر مى‌‏شود و خارج می‌شود، رطوبتى است که اگر در بدن‌هایشان بماند، آثار وخیمى برجاى مى‌‏گذارد. چنان که می‌دانی گاه که رطوبت بدن غلبه می‌کند  [و بر دیگر عناصر، غلبه می‌کند] شخص، دچار کودنى، دیوانگى، کمعقلى، فلج و لقوه و جز آن می‌شود. خداوند جلّ و علا تدبیر چنان کرد که این رطوبت در دوران کودکى از دهانشان بیرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار شوند.
نظرات بینندگان