کد خبر: ۱۱۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
پای درس توحید امام صادق

حکمت قرار دادن شُش در قفسه سینه

امام صادق(ع) در روایتی به حکمت خلقت شُش در قفسه سینه اشاره کرد.
حکمت قرار دادن شُش در قفسه سینهبه گزارش شیرازه، توحید مفضل عنوان کتابی است که توسط یکی از یاران امام صادق (علیه‌السلام) به نام مفضل بن عمر به املا رسیده است که کنزالحقایق هم نام دارد اما متأسفانه تاکنون مورد بی‌مهری نظام آموزشی کشورمان قرار گرفته است در حالی که یکی از بهترین کتب در زمینه توحید خلقت است و در چهار بخش قرار دارد: 1ـ شگفتی‌های آفرینش انسان 2ـ شگفتی‌های خلقت حیوانات 3ـ شگفتی‌های طبیعت 4ـ در مصالح وجود ناملایمات و مصایب؛ در ادامه به برخی موارد آن از جمله حکمت قرار دادن شُش در قفسه سینه و دنده‌ها و حلق اشاره می‌کنیم.

اى مفضل! کسى دل را در میان سینه قرار داده و پنها کرده و پیراهنی که آن پرده دل است بر روى آن پوشانیده و دنده‌ها را بر بالاى آن حافظ آن کرده، با گوشت و پوستى که بر روى دنده‌ها رویانیده است، براى آن که از خارج چیزى بر او وارد نشود که موجب جراحت آن شود؟ چه کسی در حلق دو منفذ قرار داده است که یکى محل بیرون آمدن صدا و نفس باشد که آن حلقوم است و متصل است به شُش و دیگرى محل نفوذ غذاست که آن را مرى مى‌گویند و متصل به معده است و غذا را به معده مى‌رساند و بر حلقوم سرپوشى قرار داده که در هنگام خوردن غذا او را از آن که به شُش برسد، مانع شود و آدمى را هلاک کند.

چه کسی شُش را باد زن دل قرار داده است که پیوسته در حرکت است و آن را سستى به هم نمى‌رسد و باز نمى‌ایستد براى آن که حرارت در دل جمع نشود که آدمى را تلف کند. چه کسی براى منافذ بول و غایط مانند بندهایی که در میان کیسه‌هاست قرار داد که هر وقت که خواهند بر هم آورند و هر وقت که بخواهند بگشایند که هر دو فضله دفع شوند؟ و اگر چنین نبود، همیشه این دو فضله جارى و متقاطر بودند و عیش آدمى فاسد مىشد. آدمى چقدر از این نعمت‌ها را وصف تواند کرد. بلکه آنچه احصاء نمی‌کنیم زیاده است از آن که کردیم و آنچه مردم نمی‌دانند بیشتر است از آن که میدانند.
منبع: تسنیم
برچسب ها: امام صادق ، شش ، قفسه سینه ، حکمت
نظرات بینندگان