کد خبر: ۱۱۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۶
فصل داغ رایزنی ها برای انتخاب وزرای کابینه جدید؛

دو راهی روحانی در بیراهه‌ی لابی ها

ایمانی تحلیلگر اصولگرا معتقد است روحانی نباید در کابینه خود از منتقدان و مخالفان استفاده کند. صادق زیباکلام اما در دیدگاهی در تضاد با ایمانی بر این نظر است که حسن روحانی باید در کابینه خود از اصولگرایانی که توانایی مدیریتی و اجرایی دارند استفاده کند.
دو راهی روحانی در بیراهه‌ی لابی ها
به گزارش شیرازه، این روزها فصل داغ رایزنی ها برای انتخاب وزرای کابینه جدید حسن روحانی است.سوژه کابینه دولت دوازدهم آنچنان داغ است که همه می‌خواهد از اعلام آن بهره‌ای ببرد و در پیشانی رسانه‌ها قرار گیرند؛ با خبرهایی نفیاً یا اثباتاً؛ مصداقی یا عمومی. اما هیچکس خبری ندارد که چه خواهد شد. حسن روحانی فعلا افراد پیشنهادی را از این کارگروه و آن حزب، از این سیاستمدار و آن دولتمرد می‌شنود و هیچ نمی‌گوید.

میان لیست‌های ارسالی به رئیس جمهور نام افراد مختلفی شنیده می‌شود؛ از آنهایی که هستند و می‌خواهند بمانند تا آنهایی که نیستند و می‌خواهند باشند. میان افرادی که پیشنهاد شده، افرادی هم هستند که کمتر یا اصلا نامی از آنها در رسانه‌ها نیامده و معلوم هم نیست رئیس‌جمهور آنها را برمی‌گزیند یا خیر.

 تقسیم بندی وزرای روحانی توسط امیدی ها
ظاهرا فراکسیون امید در مجلس طی هماهنگی انجام شده وزرای فعلی دولت دکتر حسن روحانی را به سه گروه تقسیم کرده اند.
 نخست کسانی که حتماً به آنها رای خواهند داد؛ نام ظریف وزیر خارجه ،قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،صالحی امیری وزیر ارشاد و بیژن زنگنه وزیر نفت در این لیست به چشم می خورد.
دوم؛ لیست کسانی که به آنها با شرایطی رای خواهند داد و سوم کسانی که به آنها رأی نخواهند داد.در این میان تلاش و رایزنی اعضای کابینه برای خروج از لیست سوم و ورود به لیست اول و دوم مشهود است.

محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در مورد فشار برخی اصلاح طلبان به رئیس جمهور برای چینش کابینه دوازدهم گفته است: برخی‌ها به دنبال سهم‌خواهی هستند تا نگذارند روحانی افراد کارآمد را وارد کابینه کند و افرادی هم هستند که شورای خود مختار درست می‌کنند و فکر می‌کنند آنها فقط اصلاح طلب هستند در حالیکه آنها تمامیت‌خواه، تندرو و افراطی شده‌اند.

فومنی خاطرنشان کرده است: دولت را تهدید کرده‌اند که اگر وزرایی که ما مد نظرمان بوده باشد را به مجلس معرفی نکنید نمایندگان امید به وزرای غیر رأی نخواهند داد اما روحانی باید مقابل زیاده‌خواهی آنها بایستد.

در همین رابطه سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه هیات رییسه فراکسیون امید با رییس‌جمهوری در راستای رایزنی درمورد تشکیل کابینه دولت دوازدهم خبر داده است.
بهرام پارسایی با تاکید بر لزوم اعمال تغییرات در کابینه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم گفته است که به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ درصد احتمال تغییر کابینه وجود دارد؛ چراکه هم مطالبات عمومی بر این مسئله تاکید دارد و هم مجلس برای اعمال تغییراتی در کابینه انتظاراتی دارد و علاوه بر آن، شخص آقای روحانی نیز خواستار انجام این تغییرات هستند.

او در پاسخ به این سوال که فراکسیون امید چگونه برای معرفی کابینه تعامل خواهد داشت و این‌که آیا پیشنهاد مجمع عمومی احصاء می‌شود یا این‌که وزارتخانه‌هایی خاص برای انجام تغییرات مورد اشاره قرار می‌گیرند، گفته است: طبیعتاً نظر اعضای فراکسیون را درنظر خواهیم گرفت اما بنا نداریم درباره مصادیق وارد رایزنی شویم و به نظر می‌رسد، باتوجه به جایگاه و شان کارشناسی مجلس، بهتر است که با ارائه ویژگی‌ها و شاخصه‌های موردنظرمان برای وزراء و اعضای کابینه، در راستای این مهم با آقای روحانی تعامل داشته باشیم.در رسانه ها ترکیب کار‌گروه فراکسیون امید برای تعامل با دولت درباره کابینه جدید را نیز متشکل از محمد‌علی وکیلی، حضرتی، حسین‌زاده و محمد‌رضا تابش و بهرام پارسایی نام برده اند.

لابی های قلابی!
این روزها و در هیاهوی کنش و واکنش جریان های سیاسی، حامیان دولت لابی برای تصدی پست های جدید را نیز دنبال می کنند.در این میان علاوه بر اینکه وزرا چشمشان به حلقه اول تیم روحانی یعنی جهانگیری، نوبخت، حسام الدین آشنا و محمد شریعتمداری است استانداران نیز با توجه به احتمال تغییر وزیر کشور نیم نگاهی به پایتخت دارند. چرا که در صورت تغییرات بالا در کابینه قطعا این تغییرات به استان ها نیز خواهد رسید.در همین راستا لابی حامیان استانداران آغاز شده تا از معادلات و یا معاملات سیاسی جا نمانند. برخی از این استانداران با به میدان کشیدن دوستان رسانه ای خود، سعی در گذاشتن نام خود در میان وزرا و یا حتی گزینه های شهرداری تهران کرده اند که تلاش دارند با این جو و شایعه سازی سهمی از پست های کلان کشور داشته باشند.
از آنجایی که اکثر این رسانه ها لابی خاصی با تیم تعیین کننده وزرا را ندارند و فقط با شانتاژ رسانه ای سعی در القای کاندیدای مورد نظر خود به جمع گزینه های احتمالی را دارند در محافل سیاسی از انها به عنوان لابی قلابی تعبیر می شود.
 
پیش دستی مجلسی ها قبل از رای اعتماد
مجلسی ها نیز این روزها به‌دنبال رایزنی با دولت برای انتخاب وزرای کابینه جدید حسن روحانی هستند.
هرچند که هر سه فراکسیون مجلس (فراکسیون امید، فراکسیون نمایندگان ولایی و فراکسیون مستقلین) معتقدند این تلاش بیشتر از سوی آنها برای تعامل با دولت صورت گرفته است و رئیس‌جمهوری تاکنون پاسخی به درخواست آنها برای بررسی انتخاب وزرا نداده است. از سوی دیگر دولتمردان بر این نظرند که حسن روحانی به تنهایی در مورد انتخاب وزرا تصمیم‌گیری می‌کند و در حال بررسي پيشنهادها و قطعی كردن اعضاي كابينه است.

درکنار فراکسیون امید، فراکسیون نمایندگان ولایی نیز که به‌تازگی از فراکسیون ولایت جدا شده است به‌دنبال رایزنی با دولت برای انتخاب وزرا است.
در همین ارتباط حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی از تشکیل کمیته‌های مختلف و توانمند در فراکسیون متبوعش برای بررسی کابینه خبرداد و در عین حال گفت که در موضوع رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم فراکسیون با دولت تعامل خواهد کرد.

همزمان حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز تصریح کرد: تا به امروز هیچ نشست و گفت‌وگویی پیرامون وزرای احتمالی با مجلس صورت نگرفته و هیچ گونه رایزنی دولت با مجلس در این خصوص نداشته است .

جمشید ایرانی رئیس کمیته سیاسی جبهه اعتدال گرایان نیز گفته است: مشارکت بانوان باید در حوزه مدیریتی تقویت شود بنابراین در دولت دوازدهم حداقل باید شاهد حضور 3 وزیر خانم باشیم.
ایرانی معتقد است بیش از ۶۰ درصد کابینه دولت یازدهم باید در دولت جدید تغییر کند.

اتمام کار کارگروه‌ها برای معرفی وزرا
در همین حال گمانه‌زنی‌ها در مورد وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس ادامه دارد. در همین راستا «ایلنا» روز گذشته از اتمام کار کارگروه‌های مشخص شده دولت برای معرفی وزرای پیشنهادی خبرداد. براساس این گزارش سه کارگروه با ریاست محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری و محمود واعظی کار بررسی گزینه‌های کابینه دوازدهم را برعهده داشته‌اند.

آن‌طور که «ایلنا» گزارش داده با نظر رئیس‌جمهوری محمدجواد ظریف برای وزارت امورخارجه، بیژن نامدار زنگنه برای وزارت نفت، قاضی‌زاده هاشمی برای وزارت بهداشت و درمان و محمدباقر نوبخت برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواهند ماند و معرفی مجدد آنها در پست‌های قبلی‌شان تقریبا قطعی شده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز به‌نوعی خبر عدم تغییر دو وزیر خارجه و نفت را تایید کرد و گفته است: احتمال تغییر در وزارتخانه‌های نفت و خارجه وجود ندارد. او همچنین با تاکید بر اینکه دولت خانه‌تکانی جدی خواهد داشت گفت: این خانه‌تکانی شامل وزارت اقتصاد و صنعت و معدن می‌شود. از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان پزشک مجلس نیز شنبه شب در جلسه‌ای مشترک با وزیر بهداشت خواستار حضور مجدد او در کابینه دولت دوازدهم شدند. اما ظاهر وزیر بهداشت و درمان علاقه‌ای به ماندن ندارد.
 
پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در آخرین توییت خود تشکیل کمیته برای معرفی وزرا را رد و تاکید کرده که فهرست سازان در هفته‌های آتی شوکه می‌شوند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز روز شنبه در همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد اعلام کرد که «روحانی در حال مشورت با ارکان نظام درباره کابینه دوازدهم است.»
 
ضرورت تغییر در بخش سیاسی کابینه

از سوی دیگر چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز این روزها در حال ارائه پیشنهادهای خود به دولت برای معرفی وزرا هستند. عبدالله ناصری، عضو شورای عالی مشورتی اصلاح‌طلبان معتقد است دگرگونی‌های کابینه باید کیفی باشد و بر چگالی آن بیفزاید. او گفته است: یکی از مشکلات کابینه یازدهم ناهمگونی آن بود. با احتساب استانداران، فرمانداران و مدیران میانی دولت حدود 60 تا 70 درصد قوه مجریه دست طیفی بود که قرابتی با گفتمان رای‌دهندگان به روحانی نداشتند. م

 محمد جواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز تاکید دارد که وزرایی باید انتخاب شوند که هزینه‌ حمایت از دولت را داده باشند.
در سوی دیگر این جریان اصولگرایان قرار دارند که بر مطالبات اقتصادی مردم از کابینه دوازدهم پافشاری می‌کنند. همچنان که محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی معتقد است «دولت اگر بخواهد به مطالبات معیشتی مردم به‌ویژه بیکاری و اشتغال پاسخ مثبت دهد باید از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی پرهیز کند و فقط دنبال کار باشد.» البته در خواست اصولگرایان به تغییرات اقتصادی در کابینه خلاصه نمی‌شود.
برخی اصولگرایان همچون محمدرضا میرتاج‌الدینی معتقدند حسن روحانی باید رای 16 میلیونی نامزد انتخاباتی آنها را در چیدن کابینه لحاظ کند. ناصر ایمانی تحلیلگر اصولگرا نیزمعتقد است روحانی نباید در کابینه خود از منتقدان و مخالفان استفاده کند. صادق زیباکلام نیز در دیدگاهی در تضاد با ایمانی بر این نظر است که حسن روحانی باید در کابینه خود از اصولگرایانی که توانایی مدیریتی و اجرایی دارند استفاده کند.

 به هر ترتیب با ارائه لیست وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مجلس مشخص خواهد شد که تا چه حد وزرای موردنظر او به خواسته سیاسیون و نمایندگان مجلس نزدیک هستند.

 باید منتظر ماند تا با اعلام لیست وزرای پیشنهادی، مشخص شود کدام لابی کار خودش را کرده است!

نظرات بینندگان