کد خبر: ۱۱۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

انحصار پُست های مدیریتی در دست جوانان دهه‌ شصت!

دهه‌هاست قدرت سیاسی در ایران در انحصار یک نسل قرار گرفته و فرصت مشارکت در تصمیم‌های کلان بین نسل‌های مختلف تقسیم نشده است.

به گزارش شیرازه، انقلاب اسلامی با تکیه بر توان جوانان توانست بسیاری از مشکلات را با مدیریت جوانان پشت سر بگذارد اما حال با گذشت دهه‌ها هنوز مدیران جوان دهه‌ 60 و 70 جایشان را به مدیران جوان نسل‌های بعدی نداده و با نگاه انحصاری به صندلی‌های مدیریت مانع ورود جوانان به عرصه مدیریتی کشور شده‌اند. متاسفانه دهه‌هاست قدرت سیاسی در ایران در انحصار یک نسل قرار گرفته است. همزمان با ریشه‌یابی این پدیده، کارشناسان معتقدند؛ بالا رفتن میانگین سنی کابینه دولت‌ها یعنی تنها یک نسل فرصت مشارکت در تصمیم‌های کلان را داشته و قدرت سیاسی هیچ‌گاه بین نسل‌های مختلف تقسیم نشده است.

بکارگیری مدیران زیر 30 سال در برترین شرکت‌های جهان

برترین شرکت‌های جهان زمانی به اوج رسیدن که مدیران زیر 30 سال را در مدیریت داشتند. استفاده از جوانان در سطوح مدیریت به معنای کنار گذاشتن تجربه مدیران با تحربه نیست. در استفاده از مدیران جوان و مسن نباید با افراط و تفریط برخورد کرد. متاسفانه اکنون در کشور تعادلی بین مدیران جوان و مسن وجود ندارد و صف طولانی جوانان برای رسیدن به صندلی‌های مدیریت در کشور به صف طویلی تبدیل شده که هر چه پیش می‌رویم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

بالا بودن سن مدیریت در ایران

به گفته رئیس سازمان ادارای و استخدامی کشور؛ سن مدیریت در کشور ایران بالاست. در حال حاضر به سن 45 تا 48 سال رسیده است در حالی‌که لازم است این رقم به 40 تا 43 سال کاهش یابد. البته این عدد در میان مدیران رده بالای کشور، بالاتر هم می‌رود. به طوری‌که در کابینه دولت یازدهم میانگین سنی به 60 سال می رسد.

میانگین سن کابینه در دولت‌های پس از دفاع مقدس

پس از دفاع مقدس با توقف بکارگیری نیروی تازه نفس و جوان هر چهار سال میانگین سن دولت‌ها افزایش یافت. در کابینه اول دولت هاشمی رفسنجانی میانگین سن وزیران دولت پنجم، عدد 41 سال را نشان می داد و در دولت دوم هاشمی میانگین سن هیئت دولت به 44 سال رسید. با روی کار آمدن سید محمد خاتمی هم میانگین سن وزیران دولت هفتم به 45 سال افزایش یافت و میانگین سن وزیران دولت هشتم به 47 سال رسید.

پایین بودن سن مدیریت فاکتوری بود که در دولت نهم بر آن توجه شد. دولت محمود احمدی نژاد با گفتمانی تازه، چرخش نخبگان و جوانگرایی مدیریتی را احیا کرد و پاسخ درخوری به نیازهای تازه شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه داد و برای جوانانی که سال‌ها از حلقه بسته مدیریتی کشور شکایت داشتند رضایت نسبی را رقم زد. البته استفاده از نیروی جوان در هئیت دولت رنگ و بوی کمتری داشت و میانگین سنی کابینه دولت‌های نهم و دهم بر رقم 48 سال قرار گرفت.

انحصار پُست های مدیریتی در دست جوانان دهه‌ شصت!

کمتر از دو ماه دیگر کابینه دوازدهم نیز شکل خواهد گرفت و بنا بر آنچه که حسن روحانی  وعده آن را داده کابینه دوزادهم از کابینه یازدهم جوانتر خواهد بود.جا دارد استانداران نیز به تبع رئیس دولت به این مهم توجه و شرایط حضور جوانان نخبه را در پست های مدیریتی فراهم آورند.


نظرات بینندگان