کد خبر: ۱۱۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

عفاف و حجاب محدود کننده زنان مسلمان در فعالیت های اجتماعی و ورزشی نیست

برجسته شدن موضوع «حجاب» در بزرگترین رویداد ورزشی جهان و المپپیک توسط رسانه‌های غربی را می‌توان نقطه عطفی برای مقابله با اسلام‌ستیزها دانست که حجاب را محدود کننده زن مسلمان از فعالیت‌های اجتماعی معرفی می‌کنند.
به گزارش شیرازه پرونده المپیک ۲۰۱۶ ریو درحالی بسته شد که افزایش حضور زنان محجبه ورزشکار در این مسابقات نسبت به ادوار گذشته محسوس بود، به‌طوری که بسیاری از رسانه‌ها مانند «واشنگن پست» و «الجزیره» به این موضوع پرداختند و حتی «الجزیره» آن را "المپیک حجاب” نامید.

"واشنگتن پست” در گزارشی با عنوان « ورزشکاران مسلمان زن، ورزش را در عین حفظ حجاب، حق مسلم خود می‌دانند» به موضوع "حجاب” در المپیک ریو پرداخت.

"الجزیره” نیز شگفتی خود را از افزایش ورزشکاران محجبه در المپیک ریو با عنوان «سلام و خوش‌آمدگویی به المپیک حجاب» ابراز کرد
از آنجا که «دیپلماسی ورزشی» به وسیله‌ای برای ایجاد درک متقابل، اطلاعات و دیگر جنبه‌های فرهنگی در میان ملت‌ها و مردمان تبدیل شده است، می‌توان برجسته شدن موضوع "حجاب" در بزرگترین رویداد ورزشی جهان را نقطه عطفی برای مقابله با اسلام‌ستیزها دانست که حجاب را محدود کننده زن مسلمان از فعالیت‌های اجتماعی معرفی می‌کنند.
در این بین سهم ورزشکاران ایرانی زیاد است ،حجاب بانوان ایرانی در مسابقات ورزشی جهان معرف شخصیت، مکتب و هدف آنان بوده و جلوگیری و عدم حضور بانوان محجبه ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی به معنای واهمه غرب از تبلیغ اسلام است.
در آیه 59 سوره مبارک احزاب می خوانیم: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا. «اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است»

بر اساس این آیه از قرآن کریم، فلسفه پوشش نه به خاطر مردان بلکه به خاطر بهتر شناخته‌تر شدن زن است و برای این است که آنان از تعرض هوسرانان آزار نبینند. درواقع نوع لباس مردم در جامعه، می‌تواند معرف شخصیت، مکتب و هدف آن‌ها باشد.


* دین مبین اسلام حضور انسانی زن را در جامعه تبلیغ می‌کند نه حضور جنسیتی او را

اگر اسلام مخالف حضور اجتماعی زن بود، هرگز حجاب را برزنان واجب نمی‌نمود. بنابراین حجاب یعنی اجازه حضور زن در اجتماع؛ یعنی اینکه دین مبین اسلام حضور انسانی زن را در جامعه تبلیغ می‌کند نه حضور جنسیتی او را. امروز بر اساس نظریه روانشناسان و متفکران غربی منشان تمام ناهنجاری‌های اجتماعی عدم وجود عفاف و حجاب در میان افراد جامعه است.

زیرا در اثر حضور جنسیتی زن در جامعه، اول‌ ازهمه نجابت و پاک‌دامنی زن مورد تعرض قرار می‌گیرد و به دنبال آن مردان نیز به‌راحتی و بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی به نیازهای خود پاسخ می‌دهند، بدین ترتیب بیش از همه شخصیت زن است که پایمال می‌شود و در چنین جامعه‌ای دیگر افراد، نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند زیرا دیوار حیا فروریخته است.

پس اسلام با ایجاد حیا در قالب پوشش زن و نگاه مرد، به شخصیت، انسانیت و هویت زن احترام می‌گذارد تا بدین ترتیب افراد جامعه هم به این احسن الخالقین باکمال احترام بنگرند و بنابر تدین، توانایی، سواد علمی و اعتقادی او را در جامعه موردتوجه قرار دهند نه به‌عنوان ابزاری برای تبلیغات.

عفاف و حجاب محدود کننده زنان مسلمان در فعالیت های اجتماعی و ورزشی نیست

عرصه‌های بین‌المللی فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و سیاسی میدان نمایش دین و فرهنگ کشورهای مختلف است و البته حضور زنان در این عرصه می‌تواند گویای بسیاری از ارزش‌های حاکم بر جامعه خود باشد، به‌طوری‌که حجاب زن مسلمان، نماد اسلام و به‌تبع آن نماد و پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از زیباترین، مهیج‌ترین و اثرگذارترین عرصه‌های بین‌المللی، میدان رقابت‌های ورزشی است که زنان محجبه ایرانی توانسته‌اند با حضور مقتدرانه خود درزمینه های مختلف ورزشی پیام اقتدار، استقلال و آزادی زنان مسلمان را که حیا را با هویت خود گره‌زده‌اند به جهانیان عرضه می‌کنند.


خدیجه آزاد پور؛ اولین بانوی طلایی ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بسیاری از زنان ایرانی ورزشکار در میدان‌های بین‌المللی خوش درخشیدند، به‌عنوان‌مثال در شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی که در سال 2010 در "شهر گوانگ‌ژو، چین" برگزار شد، زنان ایرانی توانستند با کسب 14 مدال باارزش توسط "خدیجه آزاد پور "(اولین بانوی طلایی ایران )در ووشو ،"الهه احمدی" در تیراندازی زنان مدال نقره، تیم ملی تیراندازی زنان مدال برنز، "الهه منصوریان" در ووشو مدال برنز، "سارا خوش‌جمال فکری" در تکواندو مدال برنز،"سوسن حاجی‌پور" در تکواندو مدال برنز، "سمانه شش‌پری" در تکواندو مدال برنز، "راحله آسمانی" در تکواندو مدال نقره، "پریسا فرشیدی" در تکواندو مدال نقره، تیم روئینگ زنان مدال برنز، تیم ملی کبدی بانوان مدال برنز، "فاطمه چالاکی" در کاراته مدال برنز، "سمیرا ملکی‌پور" در کاراته مدال برنز، توانمندی‌های خود را به رخ جهان بکشانند.


در المپیک2010 لندن، " الهه احمدی"، تیرانداز المپیکی ایران جایگاه ششمی را به خود اختصاص داد، اتفاقی که در تاریخ تیراندازی ایران بی‌سابقه بود

"نیلوفر اردلان" ؛ "کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان ایران"، با این اعتقاد که پوشش اسلامی هیچ منعی برای ورزش در سطح حرفه‌ای نیست و با وجود حجاب در میادین داخلی و بین‌المللی ضمن کسب انرژی مضاعف هیچ مشکلی برای ورزشکاران به وجود نمی‌آورد، می‌گوید: زمانی که مسابقات و تورنمنت‌ها در کشورهای عربی حاشیه‌نشین حوزه خلیج‌فارس برگزار می‌شود گرما و شرجی هوا کلافه کننده است. اما به خاطر حفظ شئونات و ارزش‌های اسلامی و غرور ملی کشور عزیزمان به داشتن و بازی کردن باحجاب افتخار می‌کنیم و در همین مسابقات اخیر که به مقام دوم رسیدیم ثابت کردیم حجاب مانع موفقیت بانوان نیست.

عفاف و حجاب محدود کننده زنان مسلمان در فعالیت های اجتماعی و ورزشی نیست

نیلوفر اردلان: به خاطر حفظ شئونات و ارزش‌های اسلامی و غرور ملی کشور عزیزمان به داشتن و بازی کردن با حجاب افتخار می‌کنیم

"مرجان کلهر "پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های 2010 و نخستین بانوی محجبه ایرانی در بازی‌های المپیک زمستانی موردتوجه رسانه‌هایی گروهی دنیا قرار گرفت. اغلب سوالات خبرنگاران این رسانه‌ها در مورد نحوه فعالیت ورزشی کلهر در ایران، پرچمداری ایران در المپیک، وضعیت ورزش بانوان در ایران و حضور در المپیک زمستانی به‌عنوان نخستین دختر ایرانی بود.


مینو عابدی: حجاب در رشته تیراندازی باکمان، سختی‌هایی را موجب می‌شود؛ به‌خصوص از نظر فنی ولی بااین‌حال، همیشه باحجاب حضور پیدا می‌کنم

"مینو عابدی" در رشته تیروکمان در مسابقات کشورهای اسلامی توانست روی سکوی سوم بایستد. او درباره واکنش ورزشکاران خارجی به حجاب بانوان ایرانی این‌گونه می‌گوید: «در مسابقات کلمبیا، موضوع حجاب برای مردم بسیار عجیب بود. این موضوع تا جایی بود که مردم دائماً می‌خواستند با ما عکس یادگاری بگیرند. البته دیگر عادت کرده‌اند که ما را باحجاب ببینند. درواقع، حجاب به نماد ورزشکاران بانوی ایرانی تبدیل‌شده است. حجاب در رشته تیراندازی باکمان، سختی‌هایی را موجب می‌شود؛ به‌خصوص ازنظر فنی ولی بااین‌حال، همیشه باحجاب حضور پیدا می‌کنم.»

"سمیه حیدری" نایب‌قهرمان مسابقات کوراش آسیا که باحجاب چادر در سکوی اهدای مدال حاضر شد درباره اهمیت حجاب این‌گونه می‌گوید: هدف بعدی من کسب مدال طلای المپیک است و اگر در این راه حمایت شوم به این موفقیت دست پیدا خواهم کرد اما اگر روزی قرار باشد بین طلای المپیک و حفظ حجاب یکی را انتخاب کنم قطعاً حفظ حجاب برای من اهمیت بالاتری دارد.

نایب‌قهرمان کوراش آسیا در رابطه با حضورش بر روی سکوی اهدای مدال با چادر گفت: چون سختی‌های زیادی کشیده بودم و حضرت فاطمه زهرا(س) و زینب(س) بسیار به من کمک کرده بودند دوست داشتم که این کمک ایشان را به‌صورت جزئی و کوچک جبران کنم. در آن زمان خیلی خوشحال بودم که می‌توانستم نشان بدهم یک زن مسلمان با پوشش کامل می‌تواند به موفقیت‌های بین‌المللی برسد و ارزش این از مدال نقره برایم بیشتر بود.


سمیه حیدری: اگر روزی قرار باشد بین طلای المپیک و حفظ حجاب یکی را انتخاب کنم قطعاً حفظ حجاب برای من اهمیت بالاتری دارد

اقتدار، استقلال و آزادی زنان مسلمان بر تمام تلاش‌های اسلام و ایران هراسی غرب خط بطلان می‌کشد و به زیباترین شکل اثبات می‌کند که این اخبار یک دروغ بزرگ است.

حضور بانشاط زنان در رشته‌های مختلف ورزشی تیر و کمان، تنیس روی میز، تیراندازی، قایقرانی، پرتاب وزنه و تکواندو ، فوتبال، فوتسال و ... یعنی زنان مستقل و آزاده می‌توانند با داشتن حجاب اسلامی به موفقیت‌های بزرگ دست یابند. بنابراین حجاب به معنای محدودیت زنان باحیای ایرانی نیست بلکه بدین معنی است که زنان می‌توانند بااقتدار در اجتماع حضور پیدا کنند.


* ترس غرب و سرمایه‌داران غربی از گسترش اسلام ناب محمدی در بازی‌های بین‌المللی ورزشی

بنابراین اگر کنفدراسیون‌های جهانی ورزش به بهانه داشتن حجاب و عفاف مانع حضور زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی ورزشی می‌شود،در حقیقت نشان‌دهنده واهمه آنان از تبلیغ اسلام در عرصه جهانی است. زیرا این حضور بانشاط همراه باحیا و عفاف( که در ذات بشر است)همراه با کسب موفقیت‌های چشمگیر یک تبلیغ تمام‌عیار اسلام در دنیاست، که به زیباترین شکل در مقابل دیدگان جهانیان اتفاق می‌افتد پس مهم‌ترین دلیل این ممانعت چیزی جز ترس غرب و سرمایه‌داران غربی از گسترش اسلام ناب محمدی نیست.


* اما چگونه از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم؟
بدون تردید شناسایی، پرورش و تقویت زنان بااستعداد و توانا در زمینه‌های مختلف ورزشی مهم‌ترین راهکار برای حضور مداوم ، مقتدر و موفقیت‌آمیز در عرصه بین‌المللی است. متأسفانه از بزرگ‌ترین ضعف‌های ورزش بانوان عدم به‌کارگیری مربیان باتجربه ، نبود مدیران تلاشگر در راستای برگزاری اردوهای منظم و منسجم ورزشی برای آماده‌سازی بانوان ورزشکار جهت انجام بازی‌های بی‌نقص و البته مهم‌تر از همه نبود مکان‌های مجهز ورزشی در شهرهای مختلف کشور است.

کشور جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مستقل حق مسلم خود می‌داند که در عرصه‌های بین‌المللی ورزشی با حفظ شئونات اسلامی حضور یابد و این مهم، مدیریتی جهادی را می‌طلبد تا بانظم و انسجام در این راستا حرکت کرده و ورزش بانوان کشور را آن‌طور که شایسته آنان است در مسابقات بین‌المللی وارد رقابت کند و از حقی که سایر کشورهای جهان از آن بهره‌مند هستند، محروم نشده و با تکرار حضور باحیا، عفاف و مقتدرانه خود در رقابت‌های بین‌المللی به مردم جهان ثابت کند که شعارهای اسلام هراسانه سردمداران غربی دروغی بزرگ است و درنهایت اینکه به گسترش اسلام ناب محمدی در جهان، سرعتی چشمگیر ببخشد.

نظرات بینندگان