کد خبر: ۱۱۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۶

نمک جهرم بهترین نوع نمک در جهان است/ اکسیر سفیدی که از دید مسؤولین پنهان مانده است

نمک جهرم از بهترین نوع نمک تصفیه شده ید دار به روش تبلور مجدد است که سالانه با هزینه ارزان به اروپا صادر می شود.

به گزارش شیرازه، کوه نمک نزدیکی امامزاده شاه علمدار با ذخیره قطعی 800 هزار تن در 10 کیلومتری جنوب شهر دبیران و 40 کیلومتری شهرستان جهرم قرار دارد که این اکسیر سفید سال ها است مورد توجه کشور های اروپایی قرار گرفته است و با هزینه ارزان به اروپا صادر می شود و در آنجا با قیمت بالا به فروش می رسد.

فارغ از آنکه مصرف داخلی ما از این اکسیر سفید که از بهترین نوع نمک تصفیه شده ید دار به روش تبلور مجدد است کم است متخصصان از خانواده ها می خواهند نسبت به مصرف نمک تصفیه شده ید دار اقدام کنند.

به گفته ی کارشناسان تغذیه ، نمک جهرم به دلیل طبیعی بودن باعث بروز بیماری قلبی و احساس تورم ناشی از نگهداری آب در بدن یعنی اِدم یا خیز  نمی شود . بنابراین موجب افزایش وزن نشده و مواد معدنی و مغذی برای حفظ سلول های خونی بدن را نیز تامین می کند .

رئیس هیئت مدیره جامعه احیاگران طب ایرانی پیش از این در مصاحبه ای که با تسنیم انجام داده بود با انتقاد به مافیای نمک در ایران از درمان دیابت و سرطان با مصرف غذای سالم خبر داده بود و گفته بود : امروزه نمک جهرم را از طریق دُبی به اسرائیل می‌برند و حتی کتاب جرجانی را در اسرائیل به عبری ترجمه کردند.

کوه نمک شاه علمدار مخزن بزرگی از اکسیر سفیدی است که می تواند بهانه ای برای جذب سرمایه گذاران و برند سازی این محصول بی نظیر در سطح دنیا باشد. 

خام فروشی و نبود بسته بندی مناسب در ارائه ی این نعمت خدادادی همان حلقه ی مفقوده ایست که اگر مسؤولین به آن توجه کنند چرخه ی عظیمی از رونق اقتصادی در شهرستان به حرکت در خواهد آمد.

نمک سالم طبیعی ارگانیک 72 بیماری را درمان می کند 

یکی از دستورات پیامبر گرامی اسلام خوردن کمی نمک قبل از غذا می باشد که امروزه طب سنتی دلیل این موضوع را بیان کرده است و تاکید می کند که نمک به دلیل داشتن مزاج گرم و خشک رطوبت و سرمای معده را از بین می برد و به هضم غذا کمک می کند وباعث جلوگیری از ترش کردن و احساس سوزش سر دل بعد از عذا خوردن می شود.

البته باید توجه داشت مصرف بیش از اندازه نمک موجب مشکلات عدیده ای می شود و مصرف نمک قبل و بعد از غذا باید کم و در حد تعادل صورت گیرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه نمک مصرفی به دو دسته تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می شود تصریح می کند: نمک تصفیه نشده بیشتر از دریاچه های نمک تهیه می شود که ناخالصی هایی با خود به همراه دارد و برای سلامتی انسان مضر است.

مهم ترین ناخالصی های همراه با نمک می توان به شن ، ماسه ، خاک و مواد محلول مثل سولفات کلسیم  ، منیزیم ، فلزات سنگین مانند: سرب ، جیوهپ ، آرسنیک و کادمیوم و ... اشاره کرد.

یکی از راه های بسیار مناسب برای جلوگیری از ورود این مواد به داخل غذا های مصرفی استفاده از نمک تصفیه شده است. یعنی نمکی که در آن با روش تبلور مجدد ناخالصی های محلول و نامحلول آن حذف شده و کاملا بهداشتی است.

تصفیه نمک با روش شستشو با آب دارای دانه بندی پراکنده و نامنظم است و کمتر به صورت بلور کامل تولید می شود.

این درحالی است که دانه های نمک تبلور مجدد به صورت بلور های مکعبی و منظم دیده می شود.

نمک های شستشو با آب از شفافیت و سفیدی کمتری نسبت به نمک تبلور مجدد (تصفیه کامل) برخوردار هستند. چنین نمکی دارای بلور های مکعبی و سفید است.

به گفته ی کارشناسان تغذیه نمک های حاصل از روش شستشو با آب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به دلیل رطوبت بالا و کیفیت پایینی که دارند شکل کلوخه به خود می گیرد و از حالت دانه بندی خارج می شود.
در حالی که نمک تبلور مجدد حتی پس از زمان انقضای آن دانه ها شکل مکعبی و بدون چسبندگی خود را حفظ می کنند.

نمک های ید دار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند زیرا ید خود را از دست می دهند. بهتر است نمک ید دار در ظروف پلاستیکی ، چوبی ، سفالی یا شیشه ای رنگی با سرپوش محکم و بدون منفذ نگهداری شود.


منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، سنگ نمک ، مسئولان
نظرات بینندگان