کد خبر: ۱۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۶

موفقت 71 درصدی اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در امور آسیب دیدگان اجتماعی

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در خصوص پرونده مربوط به امور آسیب دیدگان اجتماعی در سال 95 گفت: در مجموع 360 مورد پرونده های مربوط به همسر آزاری، کودک آزاری، اقدام به خودکشی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، فرار از منزل، بد سرپرستی و اعتیاد را مورد بررسی قرار داده اند که با خدمات تخصصی ارائه شده 71 درصد موفقیت حاصل تلاش مستمر و اقدام به موقع در زمینه حل مشکلات و کاهش آسیب ها بوده است.

به گزارش شیرازه،  پریسا زارعی رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از زمانی که سازمان بهزیستی باهدف تامین زندگی بهتر برای اقشار مختلف جامعه فعالیت خود را آغاز کرد حدود 4دهه می گذرد ودرطی سالهای سپری شده روزبه روز بردامنه خدماتی که به افراد تحت حمایت ارائه می دهد افزوده شده است.


زارعی افزود: دردید عموم مردم شاید بهزیستی تنها به عنوان متولی امور معلولین شناخته شده است؛ اما با تاملی اندک درمی یابیم که این تنها بخشی از فعالیت های این سازمان عظیم است.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز گفت : ارائه خدمات پیشگیری،  توانبخشی، اجتماعی،  امورکودکان،  اورژانس اجتماعی ومداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق سرفصل مواردی است که سازمان بهزیستی درراستای  تحقق اهداف بنیادین خود به آن می پردازد  اداره بهزیستی شهرستان نی ریز به عنوان مجموعه ای پویا وهدفمند امسال نیز مانند سالهای گذشته خدمات شایانی رادربخش های مختلف تحت نظارت ارائه نمود که درادامه به اهم آنها اشاره می شود .


زارعی در خصوص امور اجتماعی این اداره اظهار داشت: امور اجتماعی یکی بخش های اداره بهزیستی است با توجه به اینکه متولی امور زنان و خانواده بر عهده این اداره است .

وی ادامه داد: این واحد در راستای ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی و اجرای قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و سایر قوانین موضوعه به منظور خدمت رسانی به کودکان، زنان و دختران خود سرپرست و بی سرپرست و آسیب دیده و در معرض آسیب و افراد نیازمند و ناتوان فعالیت می نماید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز خاطر نشان شد: هدف اصلی و اساسی از ارائه خدمات این واحد سوق دادن افراد و خانواده ها به سوی خود اتکایی است.

وی افزود: این حوزه برای اجرای ماموریت و دستیابی به اهداف در 4 واحد تخصصی امور زنان و خانواده، امور کودکان و نوجوانان، شبه خانواده و امور آسیب دیدگان اجتماعی فعالیت می کند.

وی در خصوص امور زنان و خانواده اظهار داشت: ماموریت اصلی این واحد حمایت و ارائه خدمات توانمند سازی به افراد و گروه هایی که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی و ... از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قرار دارند، می باشد.

زارعی افزود: ارائه خدمات حمایتی مالی مستمر به تعداد 399 پرونده، ارائه خدمات بیمه درمانی به خانواده های تحت حمایت 1136 نفر، پرداخت کمک هزینه تحصیلی به تعداد 119 نفر،  پرداخت کمک هزینه دانشجویی به تعداد 43 نفر، ارائه خدمات غیر مستمر شامل لوازم ضروری جهیزیه، درمان و ... به خانواده های تحت حمایت به تعداد 154 مورد، ارائه خدمات بیمه اجتماعی زنان و دختران نیازمند روستایی به تعداد 234 مورد، ارائه بیمه پردازی اجتماعی زنان و دختران نیازمند شهری به تعداد 106 مورد،  پیگیری امر معافیت از خدمت مقدس سربازی فرزندان خانواده های تحت حمایت و ارائه خدمات مالی نقدی به خانواده های چند قلو از اهم فعالیت های ارائه شده در این واحد می باشد.



رئیس اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در خصوص امور کودکان و نوجوانان عنوان داشت: از آنجا که توسعه و گسترش روستا، مهدها و مهد کودک ها در مناطق روستایی و محروم و آسیب خیز یکی از اهداف اصلی این واحد و اداره بهزیستی بوده است طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستا مهدها اجرایی و از طریق ارائه غذای گرم به 280 نونهال مشغول به آموزش در این روستا مهدها گامی موثر در جهت تحقق این هدف بوده است . همچنین ارائه کمک های حمایتی جهت تامین بخشی از شهریه نونهالان به تعدادی ار روستا مهدهای تحت نظارت خدمت دیگری است که در سال 95 انجام گرفته است.


وی با اشاره به بخش شبه خانواده بیان کرد: هدف اصلی واحد شبه خانواده مراقبت و پرورش از کودکان و نوجوانانی می باشد که بنا به دلایلی به صورت موقت یا دائم از سرپرستی موثر والدین محروم شده و به موجب حکم مقام قضایی سرپرستی آنان به سازمان بهزیستی سپرده شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس طبق اصول 21 و 29 قانون اساسی و ماده واحده لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور مصوب 1359 و اصلاحی 1375 و قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست سال 1371 این فعالیت به بهزیستی واگذار گردیده و در حال حاضر اداره بهزیستی در قالب مراکزی تحت عنوان مراکز شبه خانواده به کودکانی که دارای شرایط خاص می باشند خدمات حمایتی، مالی، فرهنگی، تحصیلی، تربیتی و ... ارائه می دهد .

زارعی با اشاره به امور آسیب دیدگان اجتماعی تصریح کرد: امور آسیب دیدگان اجتماعی در زمینه ارائه خدمات به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی با هدف کاهش و کنترل آسیب ها در سطح جامعه فعالیت می نماید.

وی افزود:  این مرکز با تلفیقی از برنامه های مداخله در بحران (فردی، خانوادگی و اجتماعی) خط تلفن 123 و خدمات سیار در صدد است با مداخلات تخصصی و به موقع در پیشگیری از آسیب های اجتماعی شایع و در حال شیوع در جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی به آحاد مردم و هم چنین حل مشکلات و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی به ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری بپردازد .

زارعی خاطر نشان شد: این مرکز در سال 1395 در مجموع 360 مورد پرونده های مربوط به همسر آزاری، کودک آزاری، اقدام به خودکشی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، فرار از منزل، بد سرپرستی و اعتیاد را مورد بررسی قرار داده اند که با خدمات تخصصی ارائه شده 71 درصد موفقیت حاصل تلاش مستمر و اقدام به موقع در زمینه حل مشکلات و کاهش آسیب ها بوده است .

پریسا زارعی در پایان گفت: پاسخ گویی به تعداد 2229 مورد تماس تلفنی با خط 123 و ارائه خدمات مشاوره و مداخله تلفنی در کوتاه ترین زمان و به صورت رایگان جهت تماس گیرندگان در مواقع بحرانی و ارائه کلیه خدمات اورژانس اجتماعی به صورت سر پایی و در محل با وسیله نقلیه (خودرو 123) به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی به تعداد 578 مورد از خدمات اجرایی مرکز اورژانس اجتماعی این اداره بوده است.

منبع: نبض نی ریز

برچسب ها: بهزیستی ، نی ریز ، اجتماعی
نظرات بینندگان