کد خبر: ۱۱۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
برگزاری بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در شیراز

جای خالی مسئولان فارس در بزرگترین رویداد قرآنی جامعه پزشکی/ داشتن نگاه جزیره‌ای به قرآن یکی از اصلی‌ترین مشکلات مسلمانان است

مراسم افتتاحیه مرحله نهایی مسابقات شفاهی بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در تالار حافظ شیراز بدون حضور مقامات استانی برگزار شد.

به گزارش شیرازه، ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم فعالیت در راه قرآن را افتخار بسیار بزرگی دانست و گفت: گرچه بعد از انقلاب به قرآن بازگشته‌ایم اما هنوز راه طولانی در عرصه قرآن در کشورمان داریم. در مراحل مختلفی باید به قرآن رجوع کنیم؛ مرحله اول معرفت و شناخت قرآن است؛ شاید ما در دو دهه گذشته این حرکت بازگشت به قرآنمان شدت بیشتری گرفته باشد و در زمینه تفسیر و رجوع به قرآن نیز حرکات خوبی انجام شده باشد، اما این‌ها کافی نیست و گاهی اوقات اوقات شرق‌شناسان معرفت و شناخت قرآن را از ما بهتر بلدند.

حریرچی مرحله بعد را انس با قرآن دانست و گفت: در این مرحله باید به لحاظ عاطفی با قرآن عجین شویم ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که انس با قرآن بعد از معرفت بسیار بهتر است ولی گاهی اوقات می‌توان انس با قرآن و این ارتباط عاطفی با قرآن را برقرار کرد.

وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که هیچکدام از شناخت و انس با قرآن کافی نیست تا رفتار و عملکرد ما قرآنی شود، گفت: سئوال اینجاست که آیا اکنون در کشورمان و در سطح جامعه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره ما قرآنی است و با منطق عدل علوی همراه است؟

حریرچی ادامه داد: اینکه می‌گوییم هیچ ربط و یابسی نیست مگر اینکه در قرآن باشد آیا از این‌ها الگوی خوبی در رفتار فردی، اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی گرفتیم و به عنوان ساده‌ترین مثال آیا از غیبت و شایعه‌سازی و گوش کردن به آن اجتناب می‌کنیم.

قائم مقام وزارت بهداشت اعتقاد دارد که ما از قرآن فاصله گرفته‌ایم و به نظر می‌رسد که اگر یک قدم به طرف قرآن و عترت حرکت کنیم آن‌ها صد قدم به طرف ما خواهند آمد به شرط اینکه فقط ظاهر نباشد و این میل از باطن برخیزد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری بیست و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ۴۹ هزار و ۲۲۶ نفر یعنی قریب ۵۰ هزار نفر از خانواده وزارت بهداشت در این جشنواره قرآنی شرکت کردند که آمار بسیار درخشانی است و نسبت به سال‌های گذشته از رشد بسیار خوبی برخوردار شده است.

این مقام مسئول خواستار توجه بیشتر به عرصه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی نظیر تئا‌تر، مقاله، تألیف کتاب، هنر و غیره در وزارت بهداشت شد و ابراز امیدواری کرد که این کار همچنان با قوت ادامه یابد.

وی بیان کرد: برنامه‌های زیرساختی که در وزارت بهداشت برای آموزش قرآن انجام شده است به نحوه نوینی و به صورت روشمند و متدلوژیکی صورت گرفته است و در آن بسته‌ای مخصوص جامعه پزشکی مهیا شده که تا ماه رمضان سال آینده به اتمام می‌رسد.

بشر چاره‌ای جز بازگشت به معنویت اصیل ندارد

محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه میزبان جشنواره‌ای هستیم که قطعاً دانشگاه و بلکه شهر ما به واسطه آن بیمه خواهد شد، اظهار کرد: این مراسم نورانی در کنار آرامگاه حافظه قرآن برگزار شده است و مقبره حافظ در نزدیکی این مکان است که شرکت‌کنندگان و قرآنیان می‌توانند برای زیارت به این مکان معنوی بروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه قرآن کاتب تاریخ، فلسفه یا نجوم نیست گرچه به فراخور گاهی گذری به این گونه مطالب دارد، گفت: این کتاب آخرین نسخه هدایت برای هدایت بشر و البته کامل‌ترین نسخه است اما ایا این آیات به تنهایی نمی‌تواند بشر را به سرمنزل مقصود برساند بلکه خداوند وجود پیامبر (ص) را برای تبیین آیات لازم می‌داند تا حضرت از سرچمشه وحی بنوشد و سپس جامعه را سیراب کند و رسول خدا ۲۳ سال به این امر خطیر مشغول بود.

ایمانیه با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام (ص) بار‌ها در زمان حیاتش بر همراهی دو ثقل اکبر و اصغر قرآن و عترت در کنار یکدیگر تأکید داشتند، گفت: بنا به فرموده خاتم رسولان قرآن و اهل بیت (ع) تضمین‌کننده هدایت بشر تا قیام و قیامت هستند که این دو تا قیامت انفکاک ناپذیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه امامان مبین، مفسر و شرح‌دهنده جزئیات قرآن کریم هستند، گفت: هر کدام از این دوثقل به تنهایی برای راهنمایی بشر کافی نیست؛ برای شناخت آیات قرآن باید به آیات دیگر قرآن و همچنین ثقل اکبر یعنی اهل بیت (ع) مراجعه کرد.

وی با اعتقاد به اینکه اصلی‌ترین مشکلات مسلمانان در طول تاریخ نگاه جزیره‌ای به آیات قرآن بوده است، گفت: این مسئله‌ای است که وهابیت و تکفیری‌ها در عصر حاضر به آن دچار هستند چرا که برای فهم قرآن نمی‌توان تنها یک آیه آن را دید بلکه باید مجموعه آیات قرآن در کنار هم دیده شوند.

ایمانیه ادامه داد: به عنوان مثال وهابیت مسائلی مثل شفاعت را رد می‌کند و حکم کفر می‌دهد و علت این‌‌ همان نگاه جزیره‌ای و در نظر نگرفتن مجموعه‌ای از آیات قران در کنار هم است.

وی، آسیب دیگر را مراجعه نکردن به ثقل دیگر یعنی امام معصوم در تبیین آیات قرآن دانست و گفت: آیا در قرآن به تمام احکامی که برای مسلمانان واجب است اشاره شده است؟ همچنین دست یافتن به متون آیات قرآن چگونه میسر است؟ وجود مواردی از این دست مراجعه به محمد و آل محمد اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

ایمانیه یادآور شد: اهتمام معصومین به قرآن بسیار جدی است و در این راه توصیه‌های فراوانی از حضرات معصومین ثبت و ضبط شده است و حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فراوان به قرآن تذکر داده است و قرآن را شفاعت کننده‌ای معرفی می‌کند که شفاعتش پذیرفته می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد که توصیه به قرائت قرآن و نگاه کردن به مصحف شریف مورد عنایت امامان بوده است و از رسول خدا (ص) نقل شده است که قران را به صورت نیکو بخوانید و همچنین در باب تعلم و فراگیری قرآن هم روایات از رسول خدا (ص) آمده است که می‌فرماید بهترین شما کسانی هستند که قرآن را بیاموزند و آموزش دهند.

ایمانیه ابراز امیدواری کرد که بیست و دومین جشنواره قران و عترت باب جدیدی برای قرآنیان وزارت بهداشت باشد و گفت: امروزه علی‌رغم تمام پیشرفت‌های تکنولوژی بشریت به این نتیجه رسیده است که چاره‌ای جز بازگشت به معنویت اصیل ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تأکید بر اینکه تنها کتابی که دچار تحریف نشده قرآن است، گفت: اگر بتوانیم به دو ثقل اکبر و اصغری که پیامبر (ص) به یادگار گذاشت متمسک شویم و جوانان خود را عادت دهیم، جوانان خود را بیمه کرده‌ایم.

به گزارش شیرازه، بیست و دومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با حضور هزار نفر از قرآنیان قشر جامعه پزشکی کشور یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی است که جای خالی مقامات استان فارس در آن مشهود بود.

حمل پرچم حرم مطهر حضرت علی (ع) و حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) توسط خادمان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و قرار دادن این پرچم‌ها بر روی سن برنامه، معنویت بیشتری به این مراسم بخشید.

همچنین گروه ۸۰ نفره تواشیح محمد رسول‌الله (ص) از سپاه محمدرسول‌الله (ص) تهران به اجرای آهنگ «قرآن کتاب جاوید» سروده مرتضی حیدری آل کثیر پرداختند و بعد از اقامه اذان و نماز مغرب و عشاء، باز هم این گروه تواشیح آیات سوره احزاب را هم‌خوانی کردند.

فضاسازی محوطه بیرونی محل برگزاری مراسم و همچنین محوطه درونی و به خصوص فضاسازی دکور و سن برنامه، بسیار زیبا صورت گرفته بود که تقریباً می‌توان چنین دکور و سن زیبایی در میان برنامه‌های قرآنی که در شیراز برگزار می‌شود، بی‌نظیر بود.

از ۱۱۹ نفر از برگزیدگان بخش‌های پژوهشی، فناوری، هنری این جشنواره و همچنین منتخبان وزارت بهداشت در جشنواره‌های سراسری قرآن و عترت تجلیل شدند که بخش اعظمی از زمان مراسم به اهدای جوایز به برگزیدگان اختصاص یافت.

تا پایان برگزاری این جشنواره که تا ۲۸ تیرماه در شیراز ادامه خواهد داشت، بناست تا دو مراسم اختتامیه و معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده این جشنواره نیز طی روزهای آتی در همین تالار حافظ شیراز برگزار شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان