کد خبر: ۱۱۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در فارس:

شورای نگهبان اجازه انتشار اسناد و مدارک را ندارد

جوکار سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان فارس گفت:شورای نگهبان را می توان به شورای امنیت ملی شبیه دانست چرا که اجازه بروز و ارائه اسناد خود در خصوص احراز و تائید صلاحیت ها را ندارد.
به گزارش شیرازه،  اسفند ۵۸ بود که امام خمینی (ره) شش فقیه شورای نگهبان را انتخاب کرد و این شورا اولین جلسه خود را در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ تشکیل داد. حالا ۳۷ سال از تاسیس مهمترین نهاد ناظر بر قانون اساسی و انتخابات می‌گذرد. شورایی ۱۲ نفره که نامش از ابتدا تاکنون با نام احمد جنتی گره خورده است.

حسن جوکار سرپرست دفتر نظارت و  بازرسی شورای نگهبان در استان فارس در گفتگو با شیرازه در خصوص چرایی ضرورت وجود شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دوران قبل از انقلابِ پس از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن صنعت نفت، گفت: در آن دوران رکود و خاموشی در کشور حاکم شده بود تا اینکه جرقه انقلاب اسلامی در سال 1342 زده شد.آغاز جرقه انقلاب تا پیروزی اش 15 سال بطول انجامید،بهای زیادی پرداختیم و خونهای زیادی ریخته شد تا اینکه بالاخره در بهمن ماه 1357 انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر رسید و رژیم ستمشاهی ساقط شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از براندازی نظام استبدادی در کشورمان، نظام جمهوری اسلامی با همه پرسی 98 درصدی انتخاب و پس از آن قانون اساسی تدوین شد.

جوکار با اظهار اینکه در آن زمان عقلا، حکما و اندیشمندان سوالی که داشتند در راستای این بود که آیا نظامِ گران سنگ و گران قیمتی که داریم نیاز به نگهبان و مراقبت و محافظت دارد یا خیر، افزود: جرقه آغاز بکار شورای نگهبان در همان اوایل انقلاب زده شد تا ماحصل تلاش های انقلابی از بین نرود.

سرپرست دفتر نظارت و  بازرسی شورای نگهبان در استان فارس با اشاره به اختصاص حدود 11 اصل به شورای نگهبان از 177 اصول قانون اساسی، گفت: این شورا با تمام قوا شروع به محافظت و مراقبت از اسلامیت و جمهوریت نظام کرد.

وی افزود: نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و تاکنون حدود 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و همین طور 10 دوره از انتخابات خبرگان رهبری را پشت سر گذاشته ایم؛ بر اساس این انتخابات میتوانیم عملکرد شورای نگهبان را ارزیابی کنیم.

جوکار با بیان اینکه شاخص های متعددی برای ارزیابی شورای نگهبان وجود دارد، اظهار داشت: اینکه آیا جمهوری اسلامی در عمر 39 ساله خود در عرصه بین المللی جایگاه و مقام خودش را به دست آورده یا نه و اینکه آیا در جنوب غربی آسیا در پنجه دشمنان، استکبار را با صلابت و قدرت خود مستاصل کرده است یک شاخص بسیار مهمی است که می تواند به ارزیابی دقیق تر فعالیت های شورای نگهبان کمک کند.

سرپرست دفتر نظارت و  بازرسی شورای نگهبان در استان فارس توجه کردن به دشمنی یا دوستی و حب و بغض بیگانگان با شورای نگهبان را شاخص مهم دیگری برای ارزیابی عنوان کرد و گفت: با بررسی فعالیت های شورای نگهبان و برخوردهای بیگانگان و استکبار با این نهاد از سال 1357 تا کنون، می بینیم که نه تنها بغض و کینه دشمنان نسبت به شورای نگهبان کم نشده بلکه روز به روز شاهد دشمنی های بیشترشان بوده ایم لذا مبرهن است که شورای نگهبان در سنگربانی خودش به نحو احسن محافظت و مراقبت داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل حفظ اقتدار و صلابت کنونی جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر نیز شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بودیم و دیدیم که مردم همواره به جمهوریت و اسلامیت این نظام اتفاق نظر و اعتقاد به صیانت از آرای خود دارند.

جوکار نهاد رهبری، شورای نگهبان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نهادهای مورد بغض استکبار دانست و درپاسخ به این شبهه که شورای نگهبان منتسب به جریان خاصی است، تصریح کرد: کارکرد شورای نگهبان را می توان به شورای امنیت ملی شبیه دانست چرا که اجازه بروز و ارائه اسناد خود در خصوص احراز و تائید صلاحیت ها را ندارد.

وی با بیان اینکه در یک محکمه قاضی نمی تواند رای را به نفع هر دوی شاکی و متشاکی صادر کند، اظهار داشت: یک نفر غالب و دیگری مغلوب می شود و پس از آن حرف و حدیث هایی نیز به وجود می آید، در این زمان است که می توان به مظلومیت شورای نگهبان پی برد چرا که اجازه انتشار اسناد و مدارک را ندارد.

سرپرست دفتر نظارت و  بازرسی شورای نگهبان در استان فارس در پاسخ به این سوال که دلیل انفکاک احراز صلاحیت شورای اسلامی شهر از دیگر انتخابات کشورمان چیست و آیا می توان احراز صلاحیت این مجموعه را به شورای نگهبان واگذار کرد، گفت: این جدایی احراز صلاحیت شورای اسلامی شهر از ارزش و اهمیت این انتخابات شهر و روستا کم نمی کند منتها به دلیل قانونی که وجود دارد نظارت و تائید و احراز صلاحیت در انتخابات شهر و روستا است بر عهده مجلس است.

نظرات بینندگان