کد خبر: ۱۱۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۲۶ تير ۱۳۹۶

نامه ۵۰ تشکل دانشجویی به آیت‌الله کلانتری درباره رساله دکترای روحانی/ به عنوان قربانی اصلی شکایت کنید

۵۰ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله کلانتری نوشتند: به عنوان قربانی اصلی سرقت علمی رئیس‌جمهور شکایت خود را تقدیم محاکم صالحه کنید.

به گزارش شیرازه، ۵۰ تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای کشور در نامه ای خطاب به آیت الله کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری نوشتند: به عنوان قربانی اصلی سرقت علمی رئیس جمهور شکایت خود را تقدیم محاکم صالحه کنید.

 

 متن این نامه به شرح زیر است:
 
کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری جمعی از دانشجویان و صاحب نظران مدعی وجود تقلب علمی در رساله دکتری آقای روحانی شدند.
 
 اگرچه در ابتدا شائبه ی سیاسی و انتخاباتی بودن این ادعا وجود داشت اما اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسرکشور با تشکیل کمیته ای ویژه ،بررسی مستندات این ادعا را آغاز نمود؛ از این رو با وصول مستندات فراوان از وجود سرقت علمی در رساله دکتری آقای حسن روحانی، نماینده این اتحادیه در دیدار رمضانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی لزوم پیگیری موضوع در راستای حراست از جایگاه رفیع علم را مطرح نمود. 
 
هم اکنون وجود کپی برداری های غیر مجاز از اساتید مختلف ایرانی و غیر ایرانی در بخش های گسترده ای از این رساله دکتری قطعی است. حداقل میزان سرقتِ علمی کلمه به کلمه از نوع بدون ارجاع در کل این رساله بطور میانگین بیش از ۶۰ درصد بوده که میزان آن در برخی فصول به بالای ۹۰ درصد می‌رسد.
 
 در میان قربانیان این سرقت علمی نام‌های بین‌المللی آشنایی مانند پروفسور وائل حلاق، پروفسور هاشم کمالی، علامه شهید مرتضی مطهری، ویلیام مونت‌گومری و ضیاءالدین سردار به چشم می‌خورد. شوربختانه، طبق نتایج حاصله تاکنون، قربانی اصلی این سرقت علمیِ عظیم، شما هستید و آقای حسن روحانی، بیش از ۹۰ (نود) درصد فصل چهار رساله‌ خود (بالغ بر ۱۶۷۰۰ کلمه که حدود ۱۶.۵ درصد از کل رساله را تشکیل می‌دهد) را از کتاب شما با عنوان «حکم ثانوی در تشریع اسلامی» (نتیجه‌ی تحقیقی پایان یافته در سال ۱۳۷۶ و منتشر شده در سال ۱۳۷۸ و حائز جوائز پژوهشی متعدد) سرقت کلمه به کلمه نموده به صورتی که در هیچ جای این رساله، یادکردی از اثر شما به میان نیامده است.
 
نسخه‌ رساله‌ دکتری آقای حسن روحانی،  تحت نام حسن فریدون و با شماره و مهر مرکز اطلاعات و تهیه مدارک ایران با نسخه‌یموجود در دانشگاه کلدونین گلاسگو مطابقت قطعی دارد.
 
گرچه این سرقت علمی عظیم، قربانیان متعددی دارد، ولی قربانی بودن شما بُعد دیگری به این سرقت علمی داده و حساسیت‌های بیشتری را به ضرورت پیگیری آن افزوده است. 
 
سال هاست که یکی از مشکلات اساسی دانشگاه ها عدم تطابق خروجی پایان نامه ها و رساله ها با نیاز های کشور و نیز وجود تقلب و کپی برداری غیر مجاز در آن هاست.
 
 چگونه می توان با وجود شائبه اقدام مشابه مسئولان عالی رتبه نظام به اصلاح این رویه غلط امیدوار بود؟  آیا با مسکوت ماندن این موضوع و عدم رسیدگی قانونی به آن راه برای گسترده تر شدن تخلفات در سطح جامعه علمی کشور باز نخواهد شد؟ خصوصا با توجه عضویت همزمان حضرت عالی و نیز آقای روحانی در مجلس خبرگان رهبری پاسخ دادن به سوالات و ابهامات پیرامون این سرقت علمی اجتناب ناپذیر است.
 
از سوی دیگر وقتی شخصی با دست اندازی به داشته های علمی دیگری موفق به کسب مقامات عالی رتبه نظام شود زمینه برای تکرار آن فراهم خواهد شد. 
 
نیک مستحضرید که سخنگوی محترم قوه قضائیه، جناب آقای محسنی اژه‌ای در نشست مطبوعاتی خود در تاریخ 25 تیر ماه 96 در پاسخ به پرسشی مربوط به این سرقت علمی، بررسی آن را در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت و منوط به وجود شاکی خصوصی دانسته‌اند؛ از این رو از شما استاد محترم و محقق فرزانه تقاضا می کنیم در راستای حراست از جایگاه رفیع علم و حیثیت جمهوری اسلامی با حضور در محاکم صالحه شکایت خود را تقدیم نمائید.
نظرات بینندگان