کد خبر: ۱۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۶

هجوم شرکت‌های خارجی برای تسخیر بازار ایران؛از افتتاح مرکز تجاری ترکیه تا فروشگاه «ابو عیسی» قطری

اگر فناوری‌های غربی با شروط فراوان راهی صعب‌العبور برای ورود به ایران دارند اما کالاهای لوکس برای ورود به بازار ایران مانعی در مقابل خود نمی‌بیند.
از افتتاح مرکز تجاری ترکیه تا فروشگاه ابو عیسی قطر/ سکوت خبری رسانه‌های داخلی و ابهام فعالیت مراکز تجاری خارجی
به گزارش شیرازه، دو سال پیش در چنین روزی برجام امضا شد. قراردادی که رئیس جمهور آن را فرصتی برای تعامل بیشتر با دنیا و استفاده از فناوری و دانش دیگران در پیشبرد سریعتر تحقیقات  بومی می‌دانست و گفته بود؛ «معنای برجام باز شدن مرزها برای واردات کالاها نیست بلکه امروز، روز بازشدن فضا برای کار، تلاش و ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است».
اما امروز با گذشت دو سال از عمر این قرارداد با نگاهی به بازار، واقعیت‌های تلخی به چشم می‌خورد و گویی ملت ایران جز خسارت سهمی از درخت برجام ندارند. اگر چه طعم تلخ گلابی برجام کام ایرانیان را آزرده اما شیرینی آن ثمر فراوانی برای کشور‌های خارجی رقم زده است. به گونه‌ای که بعد از قرارداد هسته‌ای بازار مصرف ایران برای بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی یک فرصت بزرگ محسوب می‌شود که با تصاحب این بازار 80 میلیونی سیل کالاهای مصرفی و لوکس خود را روانه پاساژها و مجتمع‌های تجاری تهران و کلان‌شهرها کرده و شرکت‌های ورشکسته خود را از ورطه سقوط نجات داده‌اند.

افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران
مثلا همین چند روز پیش بود که در حاشیه همایش بازرگانان ایران و ترکیه "مرکز تجاری ترکیه در ایران" با حضور معاون وزیر صنعت افتتاح شد.
دو سال پیش موافقت نامه‌ای با کشور ترکیه امضا شد که بعد از آن با بیلبوردهای تبلیغاتی "نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران"، "کشف فرصت‌های تجاری صنعت پوشاک ترکیه" و... در خیابان‌‌های شهر مواجه و سپس هر روز شاهد پوشاک ترک در پاساژهای مختلف بودیم. با توجه به واردات بی‌رویه پوشاک ترک قریب به 70 درصد صنعت پوشاک ایران از بین رفت و حال با ایجاد مرکز تجاری_انحصاری ترکیه، بیم آن می‌رود تولید داخلی به طور کلی از بین رفته و به گونه‌ای زمین گیر شود که دیگر هیچ طرح و برنامه‌ای نتواند به زنوان خم شده آن جان دوباره ببخشد.

افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت " بی جی اف"ریتیل کره جنوبی
همچنین افتتاح شرکت‌های زنجیره‌ای خارجی نگرانی برخی از فعالان تولید را در پی داشته است. ظاهرا قرار است در آینده‌ای نزدیک یک فروشگاه زنجیره‌ای کره‌ای هزار شعبه در ایران افتتاح شود. شرکت "بی جی اف ریتیل"  کره بزرگترین شرکت خرده فروشی کره جنوبی محسوب می‌شود. که قصد دارد با انعقاد قرارداد نخستین ورود خود به بازار جهانی را با افتتاح سوپر مارکت‌هایی در ایران آغاز کند.

گشایش فروشگاه زنجیره‌ای "ابو عیسی" قطر
با باز شدن بازار مصرف ایران حتی قطر در پی گشایش فروشگاه زنجیره‌ای "ابو عیسی" است. شرکتی که بهترین کالاهای لوکس در خاورمیانه را عرضه می‌کند. این شرکت قصد دارد کار خود را با شش فروشگاه در تهران آغاز کرده و تا پنج سال آینده تعداد فروشگاه‌ها را در شهرستان‌های مختلف ایران افزایش دهد. و این در حالی است که شرکت "ابو عیسی" از کشور قطر محصول تولیدی برای عرضه در ایران ندارد بلکه از طرف کشورهای اروپایی تشویق شده تا وسایل آرایشی محصولات کشور‌های قاره سبز را به بازار مصرف ایران سرازیر کند.


افتتاح فروشگاه زنجیره‌ای آلمان و فرانسه در ایران
از همین رو چندی پیش یک فروشگاه زنجیره‌ای آلمان از آغاز بررسی برای ورود به بازار مصرف ایران خبر داده بود و این در حالی است که شعبه‌های یک فروشگاه فرانسوی مدت‌هاست فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است.

تهدید هزاران شغل خرده‌فروش و فرهنگ ایرانی با افتتاح فروشگاه‌های خارجی
گذشته از اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ملیت خارجی تهدید کننده هزاران شغل خرده فروشی و فرهنگ اسلامی_ایرانی است، اما سیل هجمه شرکت‌های خارجی برای عرضه محصولات خود نشانگر این است که؛ اگر فناوری‌های غربی با شرط و شروط فراوان راه سخت و صعب‌العبور برای ورود به ایران دارند اما کالاهای مصرفی و لوکس برای ورود به بازار ایران مانعی در مقابل خود نمی‌بیند.

عدم اطلاع نخبگان و رسانه‌ها از جزئیات قراردادهای خارجی
لازم به ذکر است انعقاد این قراردادها و افتتاح مراکز تجاری خارجی در سکوت خبری رسانه‌ای انجام می‌شود و اکثر رسانه ها از انعقاد این قراردادها خبر نداشته و به همین دلیل جزئیات آن برای عموم جامعه روشن نشده است که عدم توضیح مسئولان ابهاماتی در مورد فعالیت این مراکز ایجاد کرده است.

به گزارش شیرازه، دولت تدبیر و امید بسیاری از مسائل و قراردادهای خارجی را از مجلس و مردم مخفی نگه می‌دارد تا بتواند اهداف خود را  به دور از چشم رسانه‌ها و بازبینی منطقی و عقلانی پیش برد و حال با گذشت چهار سال قراردادهای محرمانه در این دولت تبدیل به یک رویه شده است به گونه‌ای که اخبار و جزئیات قرارادهای منعقد شده را باید از رسانه‌های خارجی شنید. همچنین حضور سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی زمانی فرصت محسوب می‌شود که اقتصاد کشور با حمایت دولت مقاوم شده باشد و حضور شرکت‌های خارجی با  شفافیت پذیرفته شده باشد تا مانع فساد در اقتصاد و رانت برای عده‌ای خاص شود.

نظرات بینندگان