کد خبر: ۱۱۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۶
استاندار فارس:

پرداخت نکردن مالیات، اختلاس پنهان است/ لازم است که ساختار سازمانی اصلاح شود

استاندار فارس پرداخت نکردن مالیات را به منزله تصرف در بیت المال دانست و گفت: مالیات یک درآمد عمومی است و هر کس پرداخت نکند یعنی اموال عمومی را به نفع خود برداشت کرده و این یک نوع اختلاس پنهان است.
به گزارش شیرازه، سید محمد علی افشانی روز دوشنبه در جمع مدیران اداره امور مالیاتی استان در شیراز افزود: اگر سازمان امور مالیاتی به وظیفه خود به خوبی عمل کند و مردم هم بدانند که باید با این سازمان همکاری و همراهی کنند، آن موقع است که در آینده مردم منافعی بیش از آنچه امروز دارند از بابت مالیات پرداختی خود خواهند داشت.

وی اظهار کرد: وقتی مردم مالیات می پردازند نسبت به نحوه هزینه شدن آن هم حساسیت دارند و اگر خوب خدمات نگیرد متوجه می شود که این مالیات درست و در جای خودش هزینه نشده است.

استاندار فارس، مهمترین سرمایه امروز در کشورها را سرمایه اجتماعی دانست و افزود: اولین شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد است، اگر اعتماد وجود نداشته باشد هم مالیات دهند از پرداخت نگران است و هم مالیات گیرنده.

افشانی اظهار کرد: بنابراین لازم است که ساختار سازمانی اصلاح شود و این اتفاق نیز زمانی روی می دهد که رابطه مودی و ممیز قطع شود، آن موقع 50 درصد نگرانی های طرفین، رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: سلامتی سیستم در گرو ایجاد ساختاری است که ارتباطات را به حداقل برساند و در نهایت نیز قانون حرف آخر را بزند.

استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح ایرادهای قانون مالیات بر ارزش گفت: تا زمانی که کشور بر اساس مالیات اداره نشود توسعه شکل نمی گیرد.

افشانی، یکی از مهمترین عوامل فساد را تبعیض دانست و گفت: تبعیض در دریافت مالیات باعث می شود فردی که مالیات خود را به موقع پرداخت می کند دیگر این کار را انجام ندهد.

استاندار فارس همچنین اظهار کرد: آنچه که امروز به اسم مالیات دریافت می کنیم بخش قابل ملاحظه ای از آن متکی به نفت است و تنها شکل ظاهری آن منهای نفت است.

وی گفت: اگر نفت صادر نکنیم و بتوانیم با صادرات کالاهای غیر نفتی واردات داشته باشیم و پیمانکاران ما بر اساس مبادلات اقتصادی بدون نفت پروژه هایی را اجرا کنند، آن موقع می توانیم بگوییم که اقتصاد ما متکی به مالیات است.

افشانی ادامه داد: اگر نفت را نفروشیم و پولی به پیمانکار ندهیم قطعا مالیاتی هم پرداخت نمی شود.

استاندار فارس، با اشاره به ارتباط مالیات با آزادی و دموکراسی و همچنین مسائل اقتصادی تصریح کرد: از لحاظ اقتصادی مادامی که مردم یک کشور از لحاظ درآمدی متکی به دولت باشند نمی توانند به طور قاطع و درست از آزادی خود دفاع کنند.

افشانی افزود: تا زمانی که اقتصاد کشور و بودجه دولت به چاههای نفت متصل است، امکان اینکه مشارکت مردم معنادار شود وجود ندارد.

او بیان کرد: مشارکت مردم برای اداره امور کشور زمانی معنادار خواهد بود که اتصال بین بودجه و چاه های نفت قطع شود و بودجه به مالیات واقعی متصل شود و به طور کلی مالیات منهای نفت و گاز و درآمدهایی که خاص منابع عمومی و در اختیار دولت است باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان