کد خبر: ۱۱۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۸ تير ۱۳۹۶

چگونه مغز را جوان نگه داریم؟

نتیجه جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد، مغز افرادی که روزانه جدول حل می‌کنند، نسبت به همسن و سالان خود حداقل 10 سال جوان‌تر است.
چگونه مغز را جوان نگه داریمبه گزارش شیرازه، نتیجه جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور مرتب و روزانه جدول حل می‌کنند، در میانسالی و سالخوردگی از‌ آسیب مغزی کمتری رنج می‌برند و به طبع زندگی بهتری خواهند داشت.

کارشناسان دانشگاه اکستر انگلیس، داده‌های بیش از 17 هزار فرد سالم 50 سال و بالاتر را به طور آنلاین جمع آوری کردند؛ تیم تحقیق از شرکت کنندگان در مورد حل جدول کلمات و تعداد دفعات آن سوال کرده بودند تا از این تست‌های شناختی برای ارزیابی جنبه‌های اصلی عملکرد مغز استفاده کنند.

محققان با بررسی داده‌ها دریافتند، هر چقدر شرکت کنندگان به طور منظم‌تر جدول حل کرده بودند، بهتر مهارت‌های ارزیابی توجه، استدلال و حافظه را انجام می‌دادند؛ ضمن اینکه مغز این افراد حداقل 10 سال از همسن و سالان خود جوان‌تر بود.

پروفسور کیت ونس از دانشگاه اکستر گفت: «ما ارتباط مستقیمی بین تکرار استفاده از کلمه جدول و سرعت و دقت عملکرد شناختی مغز پیدا کردیم که به بررسی برخی از جنبه‌های عملکرد مغز از جمله توجه، استدلال و حافظه مربوط می‌شود».

دانشمندان امیدوارند که با این پژوهش‌ها عوامل فرسایشی مغز را شناسایی کنند تا به مردم برای حفظ مغز سالم در دوران پیری کمک کنند.

دکتر داگ براون، از انجمن آلزایمر، می‌گوید: «ما می‌دانیم که حفظ ذهن فعال نه تنها مانع قوی در برابر کاهش مهارت‌های مغزی است، بلکه آن را تقویت و به جوان‌تر ماندن مغز کمک شایانی می‌کند».

محققان بهترین و مؤثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل را فعال بودن جسمی، اجتناب از سیگار کشیدن و رژیم غذایی متعادل و درگیر کردن مغز با حل کردن جدول اعلام می‌کنند و توصیه می‌کنند، رعایت این موارد برای هر فردی در هر سنّی ضروری است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان