کد خبر: ۱۱۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۶
در جلسه تحلیل و بررسی و بازخوانی قطعنامه 598 در شیراز مطرح شد:

تحول نظام آموزشی کشور در گرو داشتن روح جستجوگر و کشف واقعیت های علمی است

دکتر محمدصادق کوشکی با تاکید بر اینکه تک تک جملات امام در قطعنامه 598 جای تامل دارد، با اشاره به یکی از جملات این قطعنامه گفت: ما در شرايط جنگ و محاصره توانسته ایم زمينه كافى براى رشد استعداد و تحقيقات را در همه امور فراهم سازیم؛ مبارزه علمى برای جوانان زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيتها و حقيقت هاست.
به گزارش شیرازه، جلسه تحلیل و بررسی پیام امام خمینی(ره) به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه 598، با حضور تحلیل گران و پژوهشگران انقلاب اسلامی دکتر محمدصادق کوشکی و حجت الاسلام مجتبی نامخواه و جمعی از فعالان فرهنگی و پژوهشگران در اداره کل تبلیغات اسلامی فارس برگزار شد.

حجت الاسلام مجتبی نامخواه با بیان اینکه خط اصلی پیام امام فراموش شده است، گفت: متاسفانه در قطعنامه 598 تنها به گفتن این نکته که جام زهر به امام نوشانده شد صحبت به میان آمده و پیام اصلی امام به درستی گفته نشده است.

وی پیام تاریخی امام در قطعنامه 598 را یکی از معجزات انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: محتوای این پیام باید به فرهنگ و رنگ ثابت جامعه ما تبدیل شود.

تحلیل گر و پژوهشگر انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت مرور بر اندیشه های امام، هدف از آمدن پیغمبران، اولیاء خدا و شکل گیری حکومت را احقاق حق و شکل گیری عدالت اعلام کرد.

وی با اظهار اینکه همه مکاتب توحیدی برای انسان سازی آمده اند و هدف انقلاب علاوه بر شکست مستکبرین، تهذیب و تربیت انسان بوده است، افزود: به فرموده امام خمینی (ره) اگر انسان تربیت شد همه مسائل حل است.

نامخواه با اشاره به مکاتبی که قبل از انقلاب وجود داشتند، گفت: در آن زمان همه به دنبال رفاه انسان بودند، عده ای در صدد تولید ثروت و برخی نیز مشغول به توزیع ثروت بودند و تمامی درکشان از انسان موجودی بود که در محیط ایزوله و در کنج صندوق خانه می تواند پرورش پیدا کند.

تحلیل گر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در جامعه ای که قلدران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند امکان عبادت و عبودیت خداوند وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: عبودیت خدا مستلزم نفی قلدران موجود و فاصله گرفتن از نگاه متحجرانه ای که بندگی معبود را تنها در پستوی خانه ها می دیدند، بود.

وی با بیان اینکه مسیر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما در صد سال گذشته شبیه فضای تصویر شده در فیلم یتیم خانه بود و در استعمار و استثمار کامل قرار داشتیم، خاطرنشان کرد: روند تربیتی انسان در مکتب امام خمینی (ره) به گونه ای بود که تمامی این استعمارها شکسته شد و انسان هایی در اوج آزادی خواهی، حق جویی، مبارزه طلبی در رسیدن به عدالت و انسانیت و معنویت تربیت شدند.


در حال حاضر در دانشگاه ها علم تولید نمی شود / روح جستجوی گری در دانشجوها مرده است

دکتر محمدصادق کوشکی دراین جلسه با تاکید بر اینکه تک تک جملات امام در قطعنامه 598 جای تامل دارد، با اشاره به یکی از جملات این قطعنامه گفت: ما در شرايط جنگ و محاصره توانسته ایم زمينه كافى براى رشد استعداد و تحقيقات را در همه امور فراهم سازیم؛ مبارزه علمى برای جوانان زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيتها و حقيقت هاست.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه با ابراز تاسف از اینکه در دانشگاه های ما جستجو، پژوهش و سواد آموزی وجود ندارد، گفت: در دانشگاه های ما بهترین دانشجوها نیز به گونه ای بار آمده اند که تنها درس را از بر می کنند و پس از فارغ التحصیلی در حالی با ذهن خالی وارد اجتماع می شوند که قادر به تولید علم و کارآفرینی نخواهند بود.

تحلیل گر و پژوهش گر انقلاب اسلامی در ادامه با اظهار اینکه جستجوگری در فضای فعلی ما مرده و وجود ندارد، بیان کرد: اگر می خواهیم به اهداف انقلاب دست پیدا کنیم باید روح جستجو، کشف واقعیت ها و سپس مبارزه علمی در آموزش ما احیا شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر در دانشگاه های ما هر ساله تنها 5 میلیون طلبکار فارغ التحصیل می شوند که نه تنها بار علمی ندارند بلکه به خاطر یک ورق مدرک دیگر تن به هیچ کاری نمی دهند، افزود: از دانشگاهی که علم تولید نمی شود و روح جستجو و کشف حقیقت در دانشجوها زنده نیست هیچ خیری نخواهیم دید.

کوشکی احیای روح انقلابی گری را در گرو سالم سازی سبک زندگی دانست و تاکید داشت: انقلابی گری یک امر تقلیدی نیست؛ هر فردی خودش باید به کشف حقیقت برسد و شیوه زندگی را بر آن اساس اصلاح کند چرا که یک فرد انقلابی همه زندگی اش باید انقلابی باشد.

این استاد دانشگاه در انتها بیان کرد: اگر تنها همین یک جمله از بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی درک و عملیاتی شود اتفاقات خیلی خوبی می افتد که اولین آن تحول در نظام آموزشی ما در حوزه و دانشگاه است.

به گزارش شیرازه این جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی قطعنامه 598 به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی فاری و مدرسه انقلاب اسلامی برگزار شد.



نظرات بینندگان