کد خبر: ۱۱۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۶
یادداشت/ هدایت‌الله خادمی

نسخه‌ای برای کنترل مصرف بنزین

تا قبل از پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت قاچاقچیان و واردکنندگان سود می‌بردند، اما با اجرای این سامانه کشور سود برد و آنها متضرر شدند و حذف کارت سوخت باعث شد دوباره به همان شرایط بازگردیم.
نسخه‌ای برای کنترل مصرف بنزینبه گزارش شیرازه، «هدایت‌الله خادمی» نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در روزنامه «جام‌جم» و با پرداختن به موضوع مصرف بالای بنزین نوشت:

درگذشته یکی از معضلات کشور بنزین یارانه‌ای بود که بخشی از آن به دلیل ارزان بودن این فرآورده نفتی قاچاق می‌شد و میزان مصرف، واقعی نبود اما با پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت، مصرف کشور شفاف شد.

تا قبل از پیاده‌سازی سامانه کارت سوخت قاچاقچیان و واردکنندگان سود می‌بردند، اما با اجرای این سامانه کشور سود برد و آنها متضرر شدند و حذف کارت سوخت باعث شد دوباره به همان شرایط بازگردیم. اکنون نیز از ظرفیت کارت سوخت استفاده نمی‌شود و همین موضوع باعث شده دوباره در سیکل قاچاق و افزایش مصرف قرار بگیریم. اگر دولت از سامانه کارت سوخت استفاده نکند حتما از ابزارهای قانونی در مجلس بهره خواهیم برد تا این سامانه دوباره راه‌اندازی و به‌کارگیری شود. در کنار احیای کارت سوخت باید پروژه ستاره خلیج‌فارس با جدیت بیشتری دنبال شود تا خودکفایی در بنزین که یک کالای استراتژیک به حساب می‌آید محقق شود.

از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که در صورت تکمیل همه فازهای آن، ایران به خودکفایی می‌رسد. ستاره خلیج‌فارس یک موضوع ملی و مردمی است.

اما اکنون به علت تکمیل نشدن همه فازهای ستاره خلیج‌فارس، واردات این محصول نه‌فقط کاهش نیافته بلکه به‌دلیل افزایش مصرف، واردات هم رشد نموده و این برای کشور نفت‌خیزی چون ایران بسیار بد است که واردکننده فرآورده نفتی باشد.

بی شک هر چه وابستگی ما به دنیای خارج آن هم در مورد کالاهای استراتژیک بیشتر باشد آنها بهتر می‌توانند اهرم فشار را برای ایران در نظر بگیرند. در این شرایط، سامانه کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین، راه سهل‌الوصول برای کنترل مصرف بنزین است.
نظرات بینندگان