کد خبر: ۱۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

بهار فلسطین در راه است؟

نشریه «فارن‌افرز» در ادامه پوشش وقایع اخیر خاورمیانه، مقاله‌ای را در وب‌سایت خود منتشر کرده که به تأثیر بیداری اسلامی در آینده فلسطین اشاره دارد. به نوشته این مقاله، اگر وقایع اخیر خاورمیانه اتفاق نمی‌افتاد، گروه‌های فلسطینی بخت و نیروی بالقوه فعلی را برای وحدت را پیدا نمی‌کردند.

پیشرفت مذاکرات و وحدت گروه‌های فلسطینی نه تنها سئوالاتی در رابطه با آینده فلسطین مطرح کرده است، بلکه غربی‌ها را وادار به اذعان شکست مذاکرات با رژیم صهیونیستی کرده است. خلاصه اخبار سه روز گذشته از تحولات منطقه به شرح زیر است:

بهار فلسطین در راه است؟

نشریه «فارن‌افرز» در ادامه پوشش وقایع اخیر خاورمیانه، مقاله‌ای را در وب‌سایت خود منتشر کرده که به تأثیر بیداری اسلامی در آینده فلسطین اشاره دارد. به نوشته این مقاله، اگر وقایع اخیر خاورمیانه اتفاق نمی‌افتاد، گروه‌های فلسطینی بخت و نیروی بالقوه فعلی را برای وحدت را پیدا نمی‌کردند. این مقاله با اشاره به سقوط دیکتاتوری‌های مورد حمایت آمریکا، سقوط حسنی مبارک در مصر را «هدیه‌ای الهی» برای حماس [مقاومت فلسطین] دانست. فارن‌افرز این سئوال را مطرح کرده که آیا بهار فلسطین در راه است؟ روز شنبه، گروه‌های فتح و حماس اعلام کردند که طرفین در مورد نحوه اداره امور، مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی‌ هم‌فکری خواهند کرد. مصر نیز اعلام کرده است که به ترمیم سازمان‌های امنیتی فلسطین کمک خواهد کرد تا حماس و فتح بتوانند کارآمد‌تر، فلسطین را اداره کنند.

اذعان تلویحی فرانسه به شکست مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی

همزمان با وحدت گروه‌های فلسطینی و متفق‌القول بودن عمده تحلیل‌گران مبنی بر تأثیر مثبت بیداری اسلامی بر آینده مسئله فلسطین، رئیس‌جمهور فرانسه نیز تلویحاً از مذاکرات با رژیم صهیونیستی در این رابطه ابراز ناامیدی کرد. سارکوزی گفت: در صورت عدم شروع این دور از مذاکرات صلح، فرانسه بصورت یک‌طرفه تشکیل کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود: در این صورت، فرانسه به تشکیل رسمی دولت فلسطینی کمک خواهد کرد. اظهارات روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهور فرانسه را می‌توان در راستای آگاهی مقامات غربی از بی‌ثمر بودن مذاکرات موسوم به صلح دانست که سال‌ها ادامه داشته که از پذیرش رسمی شکست آن خودداری کرده‌اند.

آتش زدن خیمه معترضان به هنگام نماز

روز پنج‌شنبه هزاران معترض دیکتاتور یمن با حضور در خیابان‌های شهرهای جنوبی و مرکزی این کشور خواهان خروج فوری وی از قدرت شدند. هم‌چنین گزراش‌هایی از به آتش کشیده شدن خیمه‌های معترضان یمنی در شهر بیدا به دست حامیان علی‌عبدالله صالح منتشر شده است. این آتش‌افروزی به هنگام ادای نماز معترضان صورت گرفت. شهر دمت در جنوب ایالت الداله که از حامیان آقای صالح است نیز شاهد حمله به یک مغازه فرهنگی به دلیل پخش محصولات فرهنگی همچون آهنگ ضددیکتاتور یمن بود.

روز جمعه نیز سرکوب تظاهرات هزاران تن از مردم یمن که خواهان خروج علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور از قدرت هستند منجر به کشته شدن یک تن و یازده زخمی گردید. به گفته شاهدان عینی، پلیس یمن به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله برای متفرق کردن مردم شهر المعافیر ایالت تعیز مبادرت ورزید. هسته اصلی تظاهرات روز شنبه این شهر، دانشجویان بودند که بعد از سرکوب پلیس، شهروندان عادی نیز به آن‌ها پیوستند. شهرهای عدن، صعدا و هدیدا نیز شاهد اعتصاب عمومی برای تحت فشار قرار دادن دولت علی‌عبدالله صالح بود.

 افزایش اعتراضات در تونس

همزمان با افزایش نارضایتی مردم تونس از اداره امور تونس پس از انقلاب به وسیله باقی‌مانده‌های دولت دیکتاتور فراری این کشور، یک دادگاه تونس، حکم محکومیت دو ساله خواهرزاده همسر رئیس‌جمهور سابق این کشور به اتهام مصرف مواد مخدر را صادر کرد. عماد طرابلسی همچنین به پرداخت حدود هزار یورو جریمه نقدی نیز محکوم شده است. این اقدام، دومین محکومیت اعضای خانواده زین‌العابدین علی پس از فرار وی و در پی بیداری اسلامی مردم تونس رخ داد. فساد مالی گسترده بن‌علی و به ویژه همسر وی، لیلا طرابلسی باعث نارضایتی گسترده مردم تونس شده بود.

تظاهرات ضددولتی روز پنج‌شنبه در قلب پایتخت تونس شاهد شلیک گاز اشک‌آور و سرکوب نیروهای امنیتی بود. معترضان تونسی در جریان این تظاهرات تأکید کردند که دولت موقت تونس، از آرمان‌های انقلاب مردم این کشور پیروی نمی‌کند. همزمان، حامیان بن‌علی، رئیس‌جمهور قبلی تونس نیز گفته‌اند در صورت عدم پیروزی در انتخابات، دست به کودتا خواهند زد. پیش از این، رهبر انقلاب در نماز جمعه تاریخی خود خطاب به جهان اسلام تأکید کرده بودند که گرچه مردم تونس شاهد فرار بن‌علی بوده‌اند اما کماکان عناصر وابسته به وی در این کشور در مسند قدرت قرار دارند.

عراق: ایران، قدرت مهم منطقه‌ای است

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز پنج‌شنبه در سخنرانی‌ای خطاب به شورای روابط خارجی آلمان گفت: ایران یک قدرت منطقه‌ای است که اشتیاق یک قدرت جهانی شدن را دارد. زیباری از دیگر کشورهای عرب خواست تا نحوه همکاری سازنده با ایران را همانند عراق، در پیش بگیرند.

وی افزود: بستن درهای دیپلماسی کارساز نیست و باید مجمع ایران و عرب برای تبیین منافع طرفین تشکیل شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای

انتهای پیام/852

نظرات بینندگان