کد خبر: ۱۱۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
معاون مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهر جدید صدرا:

صدرا چه می‌خواست بشود؛ چه شد؛ از تغییر کاربری زمین‌ها تا مسکن مهری که قرار بود نیازمندان را خانه‌دار کند!

خلیل حاجی پور گفت:24 هزار واحد مسکن مهر سهم شهر جدید صدرا در پروژه مسکن مهر بود که از زمان شروع پروژه از سال 86 تا به امروز به لحاظ ساختمانی بالای 97 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش شیرازه، خلیل حاجی پور معاون مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهر جدید صدرا امروز در گفت‌گو با فارس به دیدگاهی که پیش از مکان‌یابی شهر صدرا وجود داشت اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که قرار بود شهر جدید صدرا مکان‌یابی شود، قرار بود که این شهر به‌صورت باغ ویلایی ساخته‌شده، چراکه با توجه به روحیه تفرج و گشت‌وگذار آخر هفته شیرازی‌ها، قابل توجیه بود.

*قرار نبود صدرا آپارتمانی شود!

وی افزود: متأسفانه به‌مرورزمان با تغییر کاربری‌های متعدد و...، شکل و شمایل شهر جدید صدرا از باغ ویلایی به آپارتمانی تغییر کرد که با این تغییر کاربری‌های پیش‌بینی‌نشده، مدیریت شهر و تأمین خدمات نیز با مشکل مواجه شد.

*تغییر کاربری زمین ها

این مقام مسؤول پروژه مسکن مهر را نیز به مشکلات شهر صدرا اضافه کرد و افزود: با توجه به مواردی که گفته شد، تعهدات ایجادشده در مسکن مهر نیز دولت را قفل کرد و خیلی از پروژه‌های مسکن مهر در زمین‌های تغییر کاربری داده‌شده ساخته شد با ضابطه‌ها و طراحی‌هایی فراتر از طرح مصوب که مشکلات را دوچندان کرد.

*قرار بود نیازمندان خانه‌دار شوند نه پولدارها!

حاجی پور همچنین به ناموفق بودن در کسب اطلاعات درست از متقاضیان اشاره کرد و ادامه داد: هدف در ایجاد مسکن مهر خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه بود اما به دلیل ضعف بسترهای اطلاعاتی، شناسایی این اقشار به‌صورت صحیح صورت نگرفت و شاید بسیاری از نیازمندان واقعی به دلیل اینکه از دادن همان مقدار اندک پول عاجز بودند، نتوانستند در این پروژه ثبت‌نام کنند و در عوض بسیاری از دهک‌های متوسط و رو به بالای جامعه به شیوه‌های مختلف و به دلیل همان ضعف اطلاعاتی، در پروژه ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه مسکن مهر یکی از گسترده‌ترین پروژه‌های عمرانی پس از انقلاب بود، تصریح کرد: مسکن مهر یکی از شعارهای اصلی دولت‌های نهم و دهم بود که اگر با مطالعه کارشناسی بهتری انجام می‌شد، بی‌گمان نتایج بهتری نیز داشت که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

*ضعف کارشناسی

این مقام مسؤول افزود: در ابتدای شکل‌گیری پروژه مسکن مهر این تفکر وجود داشت که بیشتر قیمت خانه در کلان‌شهرها مربوط به زمین است و به همین دلیل دولت با استفاده از زمین‌های رایگان تحت اختیار خود، اقدام به ساخت خانه در قالب مسکن مهر کرد.

حاجی پور اضافه کرد: دولت برفرض اینکه زمین را تأمین می‌کند و تسهیلات را بانک می‌دهد و مردم نیز آورده‌ای را به‌عنوان پیش‌پرداخت هزینه خواهند کرد، پروژه مسکن مهر را کلید زد که متأسفانه همان‌گونه که اشاره شد به دلیل ضعف مطالعاتی و کارشناسی، آن نتیجه‌ای که مدنظر بود حاصل نشد و حل موضوع پیچیده مسکن خیلی ساده فرض کرده شد.

*آخرین وضعیت مسکن مهر صدرا

این مقام مسؤول در ادامه به آخرین وضعیت مسکن مهر صدرا اشاره کرد و گفت:24 هزار واحد مسکن مهر سهم شهر جدید صدرا در پروژه مسکن مهر بود که از زمان شروع پروژه از سال 86 تا به امروز به لحاظ ساختمانی بالای 97 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: باوجوداین پیشرفت فیزیکی در قسمت‌هایی که مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان برای تکمیل پروژه می‌باشد، مانند شرکت گاز، آب، برق و... هنوز مشکلاتی وجود دارد.

حاجی پور مشکل صدور سند در برخی پروژه‌های مسکن مهر را نیز یادآور شد و تصریح کرد: بیشتر پروژه‌های فاز یک برای اخذ صورت‌مجلس تفکیکی و قرارداد اجاره و سند اعیانی به دلیل مشکلاتی که با موقوفه مجموعه زالی وجود دارد متوقف‌شده و روند صدور سند کند صورت می‌گیرد.

*اتمام مسکن مهر صدرا، پایان سال 96

این مقام مسؤول با اظهار امیدواری به پایان پروژه مسکن مهر در سال 96، در شهر جدید صدرا خاطرنشان کرد: به‌جز یک پروژه 2 هزار واحدی بناسازان رمضان که مشکلاتی حقوقی داشته و باوجود پیشرفت 80 درصدی متوقف شده است و پروژه آنیستا فر که 50 درصد آن تحویل‌شده و 50 درصد دیگر آن امیدواریم تا پایان مردادماه تعیین تکلیف شود، به نظر می‌رسد که در پایان امسال پروژه مسکن مهر به‌طور کامل در شهر جدید صدرا به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در قرارداد پروژه مسکن مهر شهر جدید صدرا با متقاضیان به دو شیوه عمل شده است، اظهار داشت: در شیوه نخست خودمالکی است یعنی زمین مربوط به متقاضی است و با تسهیلات بانکی مسکن ساخته می‌شود و شیوه دوم تفاهم‌نامه سه‌جانبه است که یک‌طرف شرکت عمران توسعه می‌باشد که وظیفه تأمین زمین را دارد و دوم بانک است که وظیفه ارائه تسهیلات را دارد و سوم فرد متقاضی که باید مقداری پول را به‌عنوان آورده پرداخت کند.

حاجی پور اضافه کرد: عمده واحدهای مسکن مهر صدرا از نوع تفاهم‌نامه سه‌جانبه است و اگر دستگاه‌های خدمات رسان مانند گاز و آب و... کار خود را تمام کنند بسیاری از واحدها تا دو ماه آینده قابلیت واگذاری دارد.

*تحویل واحدها منوط به کامل شدن همه امکانات

معاون مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهر جدید صدرا، تحویل واحدها را منوط به قابلیت سکونت بودن آن‌ها دانست و اظهار داشت: این واحدها تا زمانی که قابلیت سکونت کامل نداشته باشد، امکان واگذاری ندارد و باید خدمات گاز و آب و ... آن به‌صورت کامل، تکمیل شده باشد، هرچند که به لحاظ ساختمانی کار آن تمام شده باشد.

*تحویل 16 هزار واحد مسکن مهر

وی در ادامه به تعداد پروژه‌های تحویل‌شده مسکن مهر از ابتدا تاکنون اشاره کرد و اظهار داشت: از 24 هزار واحد مسکن مهر صدرا 8 هزار واحد که از نوع خودمالکی بوده و 12 هزار واحد نیز که از نوع تفاهم‌نامه سه‌جانبه بوده تحویل متقاضیان شده است و تنها 4 هزار واحد باقی‌مانده که امید است تا پایان امسال تحویل داده شود.

*کیفیت مسکن مهر و حواشی آن

حاجی پور در ادامه این گفت‌وگو یکی از ایرادات وارده به پروژه‌های مسکن مهر را بحث کیفیت دانست و تصریح کرد: پروژه‌ای که در این سطح کلان ساخته می‌شود و قراردادهای محکمی نیز ندارد، به‌طور طبیعی ممکن است به لحاظ کیفی مشکلاتی داشته باشد چراکه برای ساخت خانه تفاهم‌نامه امضاء می‌شود و پی گیری حقوقی آن مدت‌ها زمان می‌برد.

این مقام مسؤول افزود: در ابتدا قرارداد با پیمان‌کاران به‌صورت ثابت بوده و آورده متقاضیان نیز حدود 8 میلیون تومان و در آن زمان شاید مبلغ قرارداد برای پیمان‌کار به‌صرفه بود اما با گذشت ده سال از آغاز پروژه آورده متقاضی از 8 میلیون به 27 میلیون رسیده و تسهیلات بانک نیز از 20 میلیون به 40 میلیون تومان و گذشت زمان و بالا رفتن تورم درمجموع در بحث کیفیت مسکن مهر تأثیر منفی گذاشت و این موضوع وارد است.

*راه‌اندازی دفتر تسهیل گری اجتماعی

وی همچنین به مشکل دیگر ساکنان مسکن مهر اشاره کرد که در نوع خود جالب بود و افزود: یکی از مشکلات ساکنان مسکن مهر عدم آشنایی با زندگی آپارتمانی بود که مجبور شدیم دفتر تسهیل گری اجتماعی را در صدرا راه‌اندازی کنیم تا مردم را با فرهنگ آپارتمان‌نشینی آشنا کنیم.

حاجی پور ادامه داد: در حال حاضر هیات مدیره ها در مجموعه‌های آپارتمانی شکل‌گرفته و مشکلات مجموعه‌ها را ساکنان آن حل‌وفصل می‌کنند که با فرهنگ‌سازی مناسب این مسئله سامان یافت.

*متوقف شدن ثبت‌نام مسکن مهر

این مقام مسؤول همچنین از متوقف شدن ثبت‌نام مسکن مهر خبر داد و گفت: با تغییر دولت و نگاه دولت جدید به بحث مسکن، فعلاً ثبت‌نام مسکن مهر نخواهیم داشت و امروز بحث مسکن اجتماعی از سوی دولت مطرح است.

وی با بیان اینکه حدود 7 هزار نفر در سال پایانی مسکن مهر ثبت‌نام کرده و بین یک تا 5 میلیون تومان پول نیز واریز کرده‌اند اما به دلیل توقف ثبت‌نام همچنان بلاتکلیف هستند، بیان داشت: باوجوداینکه ما می‌توانیم زمین را تأمین کنیم اما بانک قادر به ارائه تسهیلات نیست و این متقاضیان همچنان بلاتکلیف هستند.

* سیاست جایگزین مسکن مهر

حاجی پور اضافه کرد: تا زمانی که سیاست جایگزین دولت در مسکن مهر اجرایی نشود، تعیین تکلیف متقاضیان ثبت‌نام‌شده و جدید معلوم نیست.

 معاون مسکن و شهرسازی شرکت عمران شهر جدید صدرا با بیان اینکه هنوز جزئیات مسکن اجتماعی مطرح نشده است، افزود: امیدواریم که تا نیمه دوم امسال سیاست مسکن اجتماعی ابلاغ شود تا تکلیف کسانی که پول پرداخت کرده و متقاضیان جدید نیز مشخص شود.

نظرات بینندگان