کد خبر: ۱۱۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
درجلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اتفاق افتاد:

شرط و شروط برای توسعه فرهنگ قرآنی!

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در صورتی شورا و شهرداری به تنهایی می توانند دهها میلیارد تومان در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر داشته باشند و هزینه نمایند که این مجموعه های شهری نه به عنوان ام المخارج بلکه به صورت عضو فعال، تصمیم ساز و تصمیم گیر باشند.
به گزارش شیرازه، دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه دوم مرداد ماه (دوشنبه) برگزار شد.

دستورکار ارائه شده در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز توسط کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک مبنی بر انتخاب حسابرس منتخب شورا جهت حسابرسی سال 96 شورای شهر و سال مالی 95 شهرداری و سازمان های تابعه به تصویب رسید.

حسابرسی سال 96 شورا و سال 95 شهرداری با سازمانهای تابعه با مبلغ 112 میلیون تومان در مناقصه به موسسه آرین حساب واگذار شد؛ این موسسه از لحاظ قانونی دو ماه فرصت حسابرسی دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: میراث فرهنگی و گردشگری فارس و شیراز بدون توجه و نظرخواهی از کارشناسان و نخبگان، قصد دارد موزه پارس با قدمت 80 ساله را عملا به تعطیلی کشانده و اشیاء تاریخی موزه پارس را به مخزن مرکز اسناد انتقال دهند.

محمدرضا هاجری با اشاره به اینکه این عمل میراث فرهنگی درست و کارشناسی نیست، تصریح کرد: توسعه مراکز گردشگری با حذف قلب موزه شهر قابل توجیه نیست.

وی با تاکید بر اینکه هدف میراث فرهنگی و گردشگری از این عمل باید شفاف و صریح باشد، اظهار داشت: درصورتی که این ارگان توانایی حراست از موزه پارس را ندارد وظیفه اداره و حفاظت از موزه پارس را به شهرداری واگذار کند چرا که شهرداری بهتر از گذشته می تواند طبق استانداردهای جهانی به این موضوع رسیدگی کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تشکیل شورا و دبیرخانه توسعه فرهنگ قرآن را امری لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: اداره فرهنگ و هنر متولی و مدیر مناسبی برای این کار نیست و باید اداره ای این موضوع را برعهده بگیرد که همخوانی بیشتری با کارهای قرآنی دارد.

هاجری اظهار داشت: حذف و سانسور نهاد چهارگانه نمایندگان تولیت حرم مطهر احمدی و محمدی، دانشکده علوم قرآنی، شورا و شهرداری نوعی بی تدبیری و بی پشتوانه بودن شورا و دبیرخانه توسعه فرهنگ قرآن در استان فارس است.

وی در ادامه با اعلام اینکه سالیانه یک میلیارد تومان برای فعالیت قرآنی در فارس در نظرگرفته می شود، تصریح کرد: شورا و شهرداری به تنهایی می توانند دهها برابر این مبلغ را در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر و هزینه نمایند!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در صورتی این اتفاق می تواند بیفتد که شورا و شهرداری به عنوان عضو فعال، تصمیم ساز و تصمیم گیر باشند و نهادهای چهارگانه مذکور به شورای قرآنی به سرعت انجام بگیرد.

هاجری با اشاره به وضعیت نامناسب تصادفات جاده ای در فارس، گفت: این معضل همچنان وجود دارد و متولیان این امر با تساهل و تسامح عبور می کنند.

وی با اشاره به آمار ارائه شده توسط مدیرکل بهزیستی فارس در خصوص معلولان ضایعه نخاعی فارس، مهمترین علت وجود 1496 ضایعه نخاعی را تصادفات جاده ای دانست.


شهرداری ها موفق به تامین درآمد سالانه خود نشده اند

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی شورای اسلامی شهر شیراز با اظهار اینکه دولت و مجلس هر روز از نظر اعتبارات شهرداری ها و وظایف، اختیارات شوراها محدودیت های بیشتری را ایجاد می کنند، گفت: جدیدترین محدودیت در لایحه مالیات ارزش افزوده است که اکنون در صحن مجلس مطرح است.

ابراهیم شعرا با بیان اینکه قانون فعلی مصوب 1387 به صورت آزمایشی است، اظهار داشت: این قانون در مرحله تبدیل به قانون دائمی است و متاسفانه مجلس بدون مشورت با ذینفعان از جمله شهرداری ها و شوراهای اسلامی اصول حاکم بر تبصره 1 ماده 167 قانون آئین نامه داخلی مجلس را رعایت نکرده است.

وی افزود: لایحه مذکور به گونه ای تدوین شده است که نه تنها درآمد پایدار شهرداری ها نسبت به قانون مالیات بر ارزش افزوده بشدت کاهش یافته است بلکه شهرداری ها با توجه به برنامه های پنج ساله تدوین شده، موفق به تامین درآمد سالانه خود نشده اند، سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی هم رعایت نشده است.

عضو کمیسیون تلفیق و هماهنگی دستگاه ها در شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: سهم عوارض شهرداری ها از این منابع که نقش اساسی در ارائه خدمات عمومی و شهری به مردم و احداث پروژه های زیرساختی در جهت توسعه پایدار شهرها و بخصوص در کلان شهرها و مراکز استان هاهستند تامین نخواهند شد و حتی در شرایط رکود حاکم در کشور قادر به پرداخت حقوق ماهیانه کارکنان خود نشده اند!


نظرات بینندگان