کد خبر: ۱۱۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
محققان پی بردند

ریشه اختلالات روانی کودکان در تغذیه دوران بارداری

پیروی از یک رژیم غذایی با چربی بالا در هنگام بارداری، خطر ابتلای نوزاد به اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
ریشه اختلالات روانی کودکان در تغذیه دوران بارداریبه گزارش شیرازه، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مادران باردار اگر رژیم غذایی درستی نداشته باشند، سلامتی جنین خود را به خطر می‌اندازند و آثار آن تا بزرگسالی همراه فرزند آنها خواهد بود.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته،  اگر زنان در دوران بارداری رژیم غذایی با چربی بالا مصرف کنند، خطر ابتلای نوزاد خود به اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

محققان با توجه به میزان بالای مصرف چربی در رژیم‌ غذایی و چاقی مادران در جهان و خصوصا کشورهای توسعه یافته، هشدار می‌دهند که این موضوع پیامدهای مهمی برای سلامت روان در نسل آینده دارد و اگر از حالا برای آینده برنامه‌ریزی نکنیم، باید منتظر نسلی باشیم که با انواع بیماری‌های جسمی و روحی دست و پنجه نرم می‌کند.

این مطالعه که توسط الینور سالیوان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی اورگان (OHSU) در ایالات متحده انجام شده است، با بررسی داده‌های یک مدل حیوانی باردار نشان داد که با رژیم غذایی پرچرب، توسعه مغز و سیستم غدد درون ریز نوزادان آنها تغییر می‌کند.

نتیجه این تحقیق که در مجله "Frontiers in Endocrinology" منتشر شده است، نشان می‌دهد که چاقی مادر همراه با طیف وسیعی از اختلالات سلامت روانی و اختلالات توسعه عصبی در کودکان همراه است؛ ضمن اینکه تحقیقات جدید برای اولین بار ثابت کرد که رژیم غذایی با چربی بالا به طور فزاینده‌ای در جهان توسعه یافته است.

 پیروی از یک رژیم غذایی با چربی بالا در هنگام بارداری و در اوایل رشد، باعث ایجاد اختلال در ایجاد نورون‌های حاوی سروتونین انتقال‌دهنده عصبی در مغز می‌شود.

در ایالات متحده، 64 درصد از زنانی که در سن باروری هستند، دارای اضافه وزن و 35 درصد آنها چاق هستند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان