کد خبر: ۱۱۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت در کارگاه پیشگیری از طلاق:

مصوب شدن قانون بیمه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده در مجلس / مراکز مشاوره آمادگی کافی جهت ارائه مشاوره به زوج ها در قبل و پس از ازدواج را ندارند

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت از تصویب شدن قانون بیمه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده در مجلس خبر داد و گفت: این قانون پس از ابلاغ به هیئت دولت لازم الاجرا است؛ این قانون امسال و یا در سال آینده اجرا خواهد شد.
به گزارش شیرازه، ظهر امروز (سه شنبه) سوم مرداد ماه کارگاه کشوری مشاوره پیشگیری از طلاق با حضور مسئولان استانی و کشوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی شیراز برگزار شد.

لازم به ذکر است این کارگاه آموزشی به همت بهزیستی استان فارس و با حضور مشاوران و روان شناسان استان های مختلف و رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت به عنوان متخصص مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت به بیان معضلات مختلف در زمینه طلاق پرداخت و گفت: طلاق به معنی رهایی یافتن از مشکلاتی که زن و شوهر از عهده آنها بر نمی آیند و می خواهند خود را از قید و بند همدیگر برهانند.

دکتر فرشاد بهاری طلاق را تهدیدی برای ثبات خانواده و زمینه بروز آسیب های اجتماعی دانست و بیان کرد: پیامدهای طلاق از نتیجه این موضوع دارای اهمیت بیشتری است چرا که پیامدهای این جدایی غیر قابل پیش بینی است در حالیکه نتیجه طلاق از قبل این اتفاق کاملا واضح و مبرهن است.

متخصص مشاوره ازدواج و خانواده اظهار داشت: سوالات و تفکراتی از قبیل اینکه سرنوشت من بعد از طلاق چه خواهد شد، آیا امکان ازدواج مجدد فراهم خواهد شد، آیا می توانم به کسی دیگراعتماد کنم، آیا وضعیت من بعد از طلاق مثل وضعیتم قبل از ازدواج اول خواهد بود از جمله پیامدهای طلاق است که قابل پیش بینی نیستند.

وی با اعلام اینکه فرد طلاق گرفته نمی تواند نگرانی هایش درباره نگاه های سنگین اطرافیان و هم محله ای ها، رفتار خانواده پدری و پذیرشش را از قبل بداند، افزود: ضمانت پایداری جایگاه فرد در خانواده والدینش قطعی نیست و فرزندانی که حاصل طلاق بوده اند مدتها سرنوشت گنگ و نامفهومی دارند و فرد نمی تواند در این موارد پیش بینی داشته باشد.


تفکر غلط افراد از ازدواج ریشه طلاق است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ریشه طلاق را در ازدواج عنوان کرد و تصریح کرد: طرز تفکری که طرفین از ازدواج دارند با حقیقت انطباق ندارد و انتظاراتشان تنها زاییده افکار خودشان است و این افکار بطور کامل قابلیت اعطایی به زوج کاندیدای ازدواج ندارند.

بهاری با تاکید بر اهمیت هدفی که افراد از ازدواج دارند، گفت: ازدواج دو نفر را به هم نزدیک می کند اما این بدان معنا نیست که تمامی توقعات معقول و غیرمعقول زوجین برآورده می شود.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آنچه که می تواند در بستر ازدواج زوج ها را به سمت خواسته های معقولشان هدایت کند کیفیت ارتباط زوج با هم و اتکا و حمایت متقابل زوج از همدیگر است.

متخصص مشاوره ازدواج و خانواده با اظهار اینکه ازدواج برای این است که به هم تکیه کنیم و از همدیگر حمایت کنیم، بیان کرد: معمولا طلاق زمانی اتفاق می افتد که زن و شوهر یا اتکایشان را به هم کم و یا حمایتشان را از همدیگر دریغ می کنند و در این زمان است که فروپاشی خانواده اتفاق می افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آمادگی مراکز مشاوره جهت ارائه خدمات مناسب به زوجین، تصریح کرد: مراکز با حضور صرفشان آمادگی لازم را دارند ولی از آمادگی کافی برای آموزش برخوردار نیستند چرا که خودشان هم آموزش های مناسب در این راستا و با رویکرد مورد نیاز اجتماع را ندیده اند.

بهاری همچنین گفت: در مراکز مشاوره و روان شناختی، آسیب شناسی ها به صورت جزیره ای انجام می شود و هر کسی بنا به دیدگاه خودش و به صورت میدانی کسب تجربه می کند و این تجربیات را انتقال می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: مجموعه هایی که به صورت سازمان یافته این کارها را انجام می دهند سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هستند.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت به ارائه دلایل طلاق پرداخت و گفت: به تعداد انسان های بر روی زمین برای طلاق دلیل وجود دارد چرا که شخصیت ها و تفکرات متفاوت از همدیگر است اما به صورت دسته بندی شده می توان عدم شناخت و نداشتن مهارت ارتباط با یکدیگر به میزان کافی، مسائل مالی، احساس کمبودهایی که زوجین نتوانستند برای هم تامین کنند، مداخلات خانواده ها و آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و خیانت را دلایل عمده جدایی زوج از هم دانست.

وی در ادامه بیان کرد: زن و شوهر برخی مواقع بدون توجه به شرایط طرف مقابلشان انتظارات نامعقولی از یکدیگر دارند که این امر نیز از دیگر دلایل عمده طلاق است.

متخصص مشاوره ازدواج و خانواده خاطرنشان کرد: در سطح دنیا معمولا خانم ها بیش از آقایان به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و زوتر به ضرورت دریافت راهنمایی در زندگی مشترک خود می رسند اما این بدان معنا نیست که آموزش کامل را می بینند چرا که آموزش ارتباط زوجین زمانی موثر است که دو سویه باشد.

بهاری با اشاره به آمارهای زیاد و تکان دهنده طلاق در شش ماه نیمه دوم سال گذشته، بیان کرد: البته آمارهای موجود واقعی نیستند چراکه تعداد زیادی از افراد به صورت عاطفی از هم جدا شده اند و برخی دیگر هم در حال سپردی روند طلاق هستند.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت در خصوص ازدواج سفید تصریح کرد: این نوع ازدواج از نظر من سیاه است چرا که طرفین هیچ تعهدی از لحاظ شرعی و قانونی به یکدیگر ندارند و شاید تنها به دلیل ثبت رسمی نبودن و سفید بودن شناسنامه این نام را به خود تعلق داده است.

وی افزود: در این نوع ازدواج که به صورت اجباری اتفاق افتاده است آینده روشنی وجود ندارد و در جامعه نگاه مثبتی بر روی آن نیست.


جوانان به دلیل نیاز خود و شرایط نامناسب اجتماعی، بر خلاف میلشان تن به ازدواج سفید می دهند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیاز را علت اصلی این ازدواج دانست و گفت: نوعی پیام مدرنیته از جانب این نوع رابطه وجود دارد که نشان می دهد این موضوع به واسطه تغییراتی که در سطح اجتماعی و فرهنگی در جوامع در حال گذار از جامعه سنتی به جامعه صنعتی از جمله ایران اتفاق افتاده است.

بهاری با اظهار اینکه این انتخاب به صورت کاملا اجباری و تحت تاثیر شرایط محیطی و اجتماعی است، تصریح کرد: جوانان اگر شرایطشان فراهم بود که به صورت شرعی و رسمی ازدواج می کردند.

وی بیان کرد: یک سری بسته خد خود مراقبتی وجود دارد که برای پیشگیری مقدماتی در پیش از سطح اول کمک میکند تا افراد خودشان مشکلاتشان را حل و به خود کمک کنند.

متخصص مشاوره ازدواج و خانواده با تاکید بر اهمیت سلامت روح و روان گفت: متاسفانه توجه به سلامت جسم و روح به صوت یکسان نیست.

وی افزود: همیشه در جامعه سخن از این بود که روح سالم در تن سالم است در حالی که عده ای از جانبازان را مشاهده کرده ایم که علیرغم تن ناسالمی که دارند از روح کامل سالمی برخودار هستند.

رئیس اداره آموزش و پایش سلامت روان وزارت بهداشت از تصویب شدن قانون بیمه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده در مجلس خبر داد و تصریح کرد: این قانون پس از ابلاغ به هیئت دولت لازم الاجرا است؛ این قانون امسال و یا در سال آینده اجرا خواهد شد.



نظرات بینندگان