کد خبر: ۱۱۲۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در فارس / ظرفیت تولید 130 مگاوات در فاز اول کارخانه تولید پنل خورشیدی

این کارخانه مبنای تولید نیروی برق از انرژی خورشیدی است. پنل‌های تولیدی در نیروگاه‌های خورشیدی جهت تولید و بکارگیری انرژی‌ خودشیدی استفاده می‌شود.
افتتاح بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در فارس / ظرفیت تولید 130 مگاوات در فاز اول کارخانه تولید پنل خورشیدی / تفاهم اولیه بهره‌برداری از یکصد نیروگاه در استان
به گزارش شیرازه، روز گذشته مراسم افتتاح اولین کارخانه تمام اتوماتیک تولید پنل‌های خورشیدی با حضور قائم مقام وزیر نیرو، سرمایه‌گذار پروژه، نمایندگان مجلس و مدیران استان در شهرک صنعتی برگزار شد.

تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر راهبرد اولیه وزارت نیرو

قائم مقام وزیر نیرو گفت: طبیعتا مسیر توسعه با افت و خیز فراوانی همراه است که باید با چرخ‌ عزم‌ و همت گودال‌های بزرگ را پشت سر گذاشت. سرمایه نیاز به امنیت دارد و چون آهوی تیز پا فرّار است. سرمایه‌گذار وقتی احساس امنیت داشته باشد به سرمایه‌گذاری روی می‌آورد. برای انجام این پروژه بانک حکمت ایرانیان قریب به 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و بانک‌ها باید سرمایه خود را به تولید اختصاص دهند. سرمایه‌گذاری در تولید موجب ایجاد اشتغال، تولید زندگی، تشکیل خانواده می‌شود که رخت بر بستن بیکاری و فساد از جامعه را به همراه خواهد داشت.

ستار محمودی افزود: در وزارت نیرو دو راهبرد تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر و مدیریت بهینه و بهروه‌وری مناسب از انرژی تعریف شده است. در دنیای امروز صنعت برق را پیشانی توسعه کشورها می‌دانند. سرمایه‌‌ها را باید به سمت انرژی‌های تجدید پذیر سوق داد تا جهت صادرات به تولید انبوه دست یابیم . زیرا انرژی‌های پاک به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کنند و در مقایسه با انرژی‌های فسیلی مزایای بیشتری دارد.

ظرفیت ساخت 210 مگاوات سلول خورشیدی در کشور

محمودی با تشکر از مسئولان استانی و سرمایه‌گذار پروژه، خاطر نشان کرد: در کشور ظرفیت ساخت 210 مگاوات سلول‌ خورشیدی وجود دارد. کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی که هم‌اکنون افتتاح می‌شود پروژه‌ای بی‌نظیر در خاورمیانه است و در فاز اول ظرفیت تولید سالانه 130 مگاوات سلول‌ خورشیدی را دارد که امیدواریم با حرکت در مسیر دانش و شکوفایی ظرفیت‌ها به عرصه رقابت با کشورهای توسعه یافته وارد شویم.

تفاهم اولیه بهره‌برداری از یکصد نیروگاه در استان فارس

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی استاندار گفت: در توسعه کشور مدیریت زمان امر بسیار مهمی است. از زمانی شکل‌گیری ایده اولیه پروژه تولید پنل‌های خورشیدی تا تاسیس کارخانه تقریبا شش ماه طول کشید. استان فارس بیشترین ظرفیت برای استفاده از انرژی‌های خورشیدی دارد. سعی داریم پیوست اشتغال در تمام برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.

یداله رحمانی افزود: تفاهم اولیه بهره‌برادی از 2300 مگاوات در قالب 100 نیروگاه با سرمایه‌گذاری 11.500 منعقد شده است. از یکصد نیروگاه قرارداد 21 نیروگاه قطعی شده است. ساخت 5 نیروگاه‌ 10 مگاواتی تولید انرژی خورشیدی در خرامه، آباده، اقلید، خرامه، کهمره‌سرخی و منطقه ویژه اقتصادی لامرد در دستور کار قرار گرفته و عملیات ساخت آغاز شده است. ساخت دو نیروگاه خورشیدی به شرکت تامین انرژی برق ایرانیان واگذار شده است و امیدواریم تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد.

توان استفاده از پنل‌های خورشیدی در اماکن صنعتی و مسکونی

مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان گفت: در هوای گرم تابستان به علت مصرف بالای برق بعضی از مناطق کشور در خاموشی به سر می‌برند. با توجه به اینکه در شبکه‌های انتقال برق ضعف داریم می‌توان در سقف اماکن صنعتی و مسکونی از پنل‌های خورشیدی استفاده کرد و نیازهای جامعه را از طریق نور خورشید تامین کرد. سرمایه‌های پراکنده باید جمع‌آوری شده و در جهت فعالیت اقتصادی در خدمت صنعت و تولید قرار گیرد. امیدواریم با استفاده از انرژی پاک چرخه اقتصادی کشور به حرکت درآید و از ظرفیت‌های موجود و منابع بزرگ خدادای بدون آسیب به محیط زیست استفاده بهینه کنیم.

ظرفیت تولید 130 مگاوات در فاز اول کارخانه تولید پنل خورشیدی

عباس عسگرزاده افزود: شرکت تامین انرژی برق ایرانیان در زمینی به مساحت 12 هزار و 500 هزار متر مربع با ظرفیت تولید سالیانه 130 مگاوات در فاز اول تاسیس شده است. البته تجهیزات خریداری شده برای تولید 250 مگاوات در سال است که در صورت استقبال بازار دستگاه‌های جدید نصب خواهد شد. بخشی از تجهیزات کارخانه از کشورهای آلمان و چین وارد شده و بخش دیگر از سطح کشور و استان فارس تامین شده است.

سرمایه گذار این پروژه ادامه داد: این کارخانه مبنای تولید نیروی برق از انرژی خورشیدی است و عمر مفید پنل‌های تولیدی 25_20 سال است. این پنل‌ها در نیروگاه‌های خورشیدی جهت تولید و بکارگیری انرژی‌ خورشیدی استفاده می‌شود تا مصارف انرژی شهروندان تامین شود. همچنین قصد داریم بر تولید پنل‌های 10 تا 20 کیلو وات تمرکز بیشتری داشته باشیم تا در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه از کشورهای آفریقایی سفارشات فراوانی برای صادرات محصول وجود دارد اما تا زمانی که مسئله کمبود برق کشور برطرف نشود صادرات نخواهیم داشت.

تامین تمام سرمایه مورد نیاز کارخانه از داخل کشور

عسگر زاده تصریح کرد: این پروژه نقطه آغازی است برای اینکه سرمایه‌گذاران با درک نیاز‌های جامعه از واسطه‌گری دست کشیده و به سرمایه‌گذاری در تولید رو بیاورند. علی‌رغم پیشنهاد سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌‌گذاری در این طرح، تمام سرمایه مورد نیاز این کارخانه از داخل کشور تامین شده است. ما به نیروی جوان اعتماد داریم و با همت جوانان متخصص کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در شش ماه تاسیس و تجهیزات آن نصب شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیروهایی که در این کارخانه به کار گرفته می‌شوند جوانان متخصص و نخبه هستند.

راه‌اندازی 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی در پنج سال آینده

مدیر عامل شرکت تابان گفت: شرکت تامین برق ایرانیان (تابان) یک سال پیش تاسیس شد و اولین برنامه شرکت تابان احداث خط تولید پنل‌های خورشیدی بود. در برنامه پنج ساله قصد داریم در سطح کشور 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کنیم. البته هدف اصلی ایجاد صنعت خورشیدی است. تولید نیروگاه خورشیدی لازمه شکل‌گیری صنعت خورشیدی است و اگر خواهان صنعت برق کارآمد در کشور هستیم باید صنایع تولید پنل و سل ایجاد شود.

تامین 65 درصد از انرژی کشور با نور خورشید

فرهادی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2050 عمده تامین برق دنیا از انرژی‌‌های تجدید‌پذیر انجام خواهد شد.‌ ایران ظرفیت بالایی در حوزه انرژی خورشیدی دارد به طوری که 65 درصد انرژی مصرفی کشور را از طریق نور خورشید می‌توان تامین کرد. صنعت خورشیدی از صنایع استراتژیک است. با نهادینه و بومی کردن این صنعت در کشور می‌توان در زمره پنج کشور اول جهان قرار گرفت. امیدواریم با حمایت مدیران صنایع و برق از حضور نخبگان استفاده شده و تعداد بسیار زیادی شغل ایجاد شود.
نظرات بینندگان