کد خبر: ۱۱۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

آرژانتین میزبان «یتیم‌خانه ایران» می‌شود/حکمت‌ شکل‌ «صورت» و «دُم» حیوانات در کتاب "توحید مفضّل"

در ورزش معتدل، قندها و چربی‌ها به‌طور متعادل مصرف می‌شوند به‌خصوص وقتی که ورزش به‌آرامی شروع و کم‌کم سریع‌تر یا شدیدتر شود.
آرژانتین میزبان «یتیم‌خانه ایران» می‌شود/حکمت‌ شکل‌ «صورت» و «دُم» حیوانات در کتاب

 شیرازه؛ در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

آرژانتین میزبان «یتیم‌خانه ایران» می‌شود

فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» به همت مرکز فرهنگی ال خارتچه، 26 جولای در بوینس‌آیرس پایتخت آرژانتین اکران می‌شود. برخلاف اکران‌های پیشین، این برنامه اکران به صورت عمومی نیست و با حضور فعالان فرهنگی-رسانه‌ای آرژانتین همراه با نقد و بررسی آخرین ساخته ابوالقاسم طالبی برگزار می‌شود. پیش‌تر، این فیلم سینمایی به همراه فیلم‌های «قلاده‌های طلا»، «تنهای تنهای تنها» و تعدادی از آثار جشنواره مردمی فیلم عمار در قالب هفته فیلم سینمای مستقل ایران و با شعار «ایرانی که ندیده‌اید» در دانشگاه UNALR شهر لاریوخا و همچنین دو سالن سینمایی گامونت و تیپوگرافیکو پایتخت کشور آرژانتین اکران و با استقبال مردم مواجه شده بود.

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم و عکس«مسیر عشق» در مشهد و کربلا

نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس«مسیر عشق»با محوریت راهپیمایی اربعین حسینی در عراق و ایام شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ایران برای نخستین بار به صورت همزمان در شهرهای مقدس مشهد و کربلا برگزار می شود. این رویداد فرهنگی و سینمایی در بخش های مختلف فیلم های سینمایی، داستانی بلند و کوتاه، مستند بلند و کوتاه، نماهنگ، پویانمایی، مجموعه های تلویزیونی، فیلمنامه و عکس حرفه ای و مردمی که از طریق تلفن های همراه و دوربین های خانگی تهیه شده است اجرا خواهد شد. جشنواره بین المللی فیلم و عکس«مسیر عشق» با همکاری و مشارکت نهادها و سازمان های مختلف دو کشور ایران و عراق برگزار می‌شود.

پای درس امام صادق(ع)
حکمت‌ شکل‌ «صورت» و «دُم» حیوانات در کتاب "توحید مفضّل"

«اى مفضّل! در چگونگى ترکیب اعضاى صورت چهارپا بیندیش. چشمانش در پیش نهاده شده تا مقابلش را خوب نگاه کند، به دیواره‏ا نخورد و در چاله‌‏اى نیفتد. شکاف دهانش در زیر است و اگر شکاف دهانش همانند انسان در روى چانه مى‌‏بود، نمى‏‌توانست که از روى زمین چیزى بخورد. نمى‌‏بینى که انسان با دهانش چیزى برنمى‏‌گیرد بلکه با دست در دهان مى‌‏گذارد؟ این امر نشانه تکریم و بزرگداشت انسان در میان سایر خورنده‌‏هاست. از آنجا که چهارپا دستى مناسب براى خوردن گیاه و سبزه ندارد شکاف و بریدگى دهان در زیر آفریده شده تا گیاه را [به‌راحتى‏] به دهان گیرد و بخورد، نیز پوزه‌‏هاى دراز به آنها داده شده که گیاه دور و نزدیک را بخورند.

در دُم و حکمت‌ها و فواید آن بنگر: یک؛ در حکم پوششى است که شرمگاه‌هاى حیوان را مى‏‌پوشاند. دو؛ میان دُبر و شکم حیوان آلودگی‌هایى است که مگسان و پشه‏‌ها به‌روى آن گرد مى‌‏آیند. دم حیوان مانند پشه‌پرانى است که مگس‌ها و پشه‏‌ها را با آن مى‌‏پراند. سه؛ حیوان با حرکت دادن دم به‌سمت چپ و راست استراحت مى‏‌کند و این زمانى است که بر چهار پا ایستاده و سنگینى بدن بر دو دست آن است در نتیجه‏ حیوان با حرکت دادن دم احساس راحتى مى‏‌کند. حیوان بر چهار پا مى‏‌ایستد در نتیجه پشت آن صاف و براى سوار شدن مناسب است. نیز شرمگاه آن در جاى ظاهرى است که حیوان نر به‌راحتى قادر به جفت‌گیرى باشد و اگر مانند فرج زنان بود حیوان نر قادر به این کار نبود. نمى‏‌بینى که حیوان قادر نیست که مانند مردان از روبه‌رو جفت‌گیرى کند؟».

اجتماعی
نام کهن نیشابور چه بود؟

ابرشهر ملقب به سرزمین علیا یا شهر بالا، شهری تاریخی است که به گواه اسناد موجود در مکان نیشابور امروزی واقع شده بود. این شهر تاریخی یکی از ایالت‌های ایران در دوران پیش از اسلام بوده و به به دوره حکومت پارت‌ها تعلق داشته و در دوران‌ مختلف تاریخی به نام‌هایی، چون برشهر، ابهرشهر، اپرنگ‌شهر، اپراشخره و اپرشهر معروف بوده است. ابرشهر، یکی از ضرابخانه‌های کشورمان در دوران‌های اشکانی، ساسانی و سده‌های نخستین هجری بوده است. این شهر در متون پهلوی مربوط به آیین مزدیسنا با دستان پورسام، دریاچه سوور و آذربرزین مهر پیوند دارد. قدیمی‌ترین رویداد ثبت شده از ابرشهرمتعلق به سده سوم میلادی و عهد اردشیر بابکان است. آخرین رویداد ثبت شده مرتبط با این شهر نیز مربوط به سال 215 هجری قمری و اقامت عبدالله‌بن طاهر برای جنگ با خوارج در این شهر است.

رهاسازی پلنگ موش در منطقه شکار ممنوع یخاب

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل از زنده گیری و مستند نگاری یک زرده بر معروف به پلنگ موش در شهرستان آران و بیدگل انجام و پس از تیمار و اطمینان از شرایط سلامت در منطقه شکار ممنوع یخاب رهاسازی خواهد شد. زرده بر که معروف به عروس موش و پلنگ موش معروف است از خانواده راسو‌ها بوده و زیستگاه این حیوان مناطق استپی و بیایانی و اراضی باز است. رنگ زرده بر مشکی و در نواحی سر، پشت و دو لکه‌های زرد وجود دارد. این گونه از جوندگان کوچک تغذیه می‌کند و اندازه آن 5.2 تا 7.2 سانتی متر و طول دم آن 2.1 تا 0.2 سانتیمتر است. گونه‌های کمیاب زرده بر که به عنوان گونه در معرض آسیب طبقه بندی شده است، شبگرد بوده و به صورت انفرادی زندگی می‌کند و هیچ گونه خسارتی برای کشاورزان و محصولات آن‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه باعث تعدیل جوندگان کوچک می‌شود.

«قندها و چربی‌ها» با ورزش معتدل به‌صورت متعادل مصرف می‌شوند

از دیدگاه ابن‌سینا سه عامل تدبیر ورزش، تدبیر تغذیه و تدبیر خواب در سلامتی انسان تاثیرگذار است. در علوم جدید ورزش و تغذیه به‌خوبی قابل توجه است اما به خواب و بیداری و نقش آن در سلامتی به‌طور لازم پرداخته نشده است. یکی از ورزش‌های ساده و ارزان و مفید برای سلامتی، پیاده‌روی است. البته زمانی پیاده‌روی به سلامتی بدن کمک می‌کند که به یک ورزش معتدل تبدیل شود یعنی شرایطی را که برای ورزش معتدل بیان شد داشته باشد. پس پیاده‌روی باید سریع‌تر از قدم‌زدن عادی باشد و گام‌ها کمی بلندتر و سرعت هم بیشتر باشد. شرط مهم دیگر این است که پیاده‌روی برای ورزش کردن باشد نه برای خرید لوازم یا گفتگو؛ در این صورت پیاده‌روی به کل بدن اثر خواهد داشت اما اگر پیاده‌روی خیلی سریع باشد که گویی تمرکز روی حرکت ران‌ها به پایین باشد، این ورزش بیشتر نفعش شامل اندام تحتانی می‌شود. افرادی که ورزش معتدل را در زمان مناسب انجام می‌دهند از بروز بیماری‌های مادی و مزاجی در امان خواهند بود. زیرا از ایجاد سوء مزاج که همان خروج از تعادل است، جلوگیری می‌کند. در ورزش معتدل، قندها و چربی‌ها به‌طور متعادل مصرف می‌شوند به‌خصوص وقتی که ورزش به‌آرامی شروع و کم‌کم سریعتر یا شدیدتر شود.

نظرات بینندگان