کد خبر: ۱۱۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۴ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
حجت الاسلام ماندگاری در نشست عفاف و حجاب شیراز:

حجاب آرامش و مهربانی است / تصویرسازی، بهترین روش انتقال مفاهیم دین

ماندگاری گفت: آداب دین را باید بر مخاطب چشاند تا بر جان او بنشیند.

به گزارش شیرازه، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی اعضای جبهه عفاف و حجاب استان فارس، گفت: در انتقال معارف دین به سه روش می‌توان عمل کرد؛ روش اول آگاهی دادن در مورد باید‌ها و نباید‌های دین و ذکر آثار و برکات انجام واجبات و آسیب و زیان‌های ترک محرمات است که عمده منابر و مباحث در کارگاه‌های تبیینی از این روش استفاده می‌کنند و بیشترین تکیه ما به آگاهی بخشی به مخاطب است. در سال‌های اخیر دشمن از طریق تولید محتوا در حوزه‌های مختلف به این روش پاتک زده و مورد هجوم قرار داده است.

محمد مهدی ماندگاری افزود: در آگاهی دادن پاسخ به سه سوال "چیستی، چرایی و چگونگی" را باید مدنظر داشت. در چیستی ماهیت پدیده مورد بررسی قرار می‌گیرد. مثلا در پاسخ به چیستی حجاب باید گفت؛ حجاب مهربانی به خود، عموم جامعه و محارم است تا احساس امنیت بوجود آید. همچنین حجاب محدودیت عاقلانه است تا بتوان رفتار دیگران را کنترل کرد.

ماندگاری ادامه داد: در پاسخ به چرایی، فلسفه و ضرورت موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد‌. دین اسلام برای ایجاد آرامش و امنیت روانی فرد، جامعه و نسل‌های آینده دستور به حجاب داده است. زیرا آرامش مقدمه پیشرفت محسوب می‌شود. با رواج بدحجابی مقایسه و چشم و هم چشمی در جامعه افزایش یافته و موجب ایجاد اختلاف در سطوح مختلف اجتماعی می‌شود.

این کارشناس دینی خاطر نشان کرد: در حوزه چگونگی برای بهبود اوضاع به ارائه راهکار پرداخته می‌شود. جهت ارائه راهکار چند نکته را باید مد نظر داشت؛ ابتدا موضوع باید به طور دقیق تبیین و مورد بررسی قرار گیرد و سپس با ساده‌انگاری مشقت در امور را کنار گذاشت و با سیاست گام به گام به تدریج و در طول زمان مخاطب را با خود همراه کرد. پیامبر اسلام (ص) در طول 23 سال احکام دین را به مردم ارائه کرد. همچنین با تکریم و عزت دادن به شخصیت مخاطب به راحتی می‌توان فرد را با خود همراه کرد. مثلا رهبر انقلاب در دیدار با حجت الاسلام رئیسی به نحوه ملاقات وی با امیر مقصودلو انتقاد کرده و متذکر شده بودند؛ اگر من به جای شما بودم یک فرد توبه کرده‌ای که قصد بازگشت دارد را در آغوش می‌گرفتم.

وی تصریح کرد: دومین و بهترین روش انتقال معارف دین، تصویر سازی است و بهترین راه برای ایجاد تصویر در ذهن مخاطب نقل داستان است. زیرا داستان قوه خیال انسان را پرورش داده و به پرواز می‌آورد. برای داستان سازی می‌توان از زندگی انبیا و بزرگان دین و حتی از حوادث روزانه افراد جامعه استفاده و الگوسازی کرد.

محمد مهدی ماندگاری گفت: روش سوم چشاندن موضوع است. آداب دین را باید بر مخاطب چشاند تا بر جان او بنشیند. برای تحقق این امر لازم است بر دو اصل تداوم و گذشت توجه کرد. باید از خطاهای مردم چشم‌پوشی کرد و با گذشت از دارایی‌ها و منافع شخصی برکت در جامعه را افزایش داد. یکی از دلایل کاهش برکت در جامعه کم‌شدن گذشت است.

وی افزود: آیه قرآن می‌فرماید؛ "یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا". کسانی که تقوا ورزیده و به فرامین‌الهی عمل کنند خداوند قدرت تشخیص حق از باطل را به آن‌ها قرار خواهد داد.

ماندگاری در پایان متذکر شد: همچنین یکی از اصول کار فرهنگی توجه به واقعیت‌های جامعه است. در حالی‌که با تعریف چشم‌انداز نگاه‌مان به آرمان‌ها است اما باید پای‌ در واقعیت‌ها داشته باشیم. علاوه بر این باید اصل "تقسیم تقصیر" را مد نظر داشت. سالهاست مسئولین دلیل مشکلات جامعه را دشمنی امریکا می‌دانند در حالی‌که بی‌عرضگی جبهه حق و فرصت‌طلبی جبهه باطل موجب ضعف و مسائل جامعه کنونی است. آیه قرآن می‌فرماید؛ اگر از امکانات و تجهیزات استفاده نکنید دشمنان ظرفیت‌های موجود را برعلیه شما به کار خواهند گرفت.

نظرات بینندگان