کد خبر: ۱۱۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

آمریکا و ۳ کشور اروپایی آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند

آمریکا، انگلیس فرانسه و آلمان آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و آن را با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد «ناهمخوان» دانستند.
آمریکا و ۳ کشور اروپایی آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردندبه گزارش شیرازه، آمریکا، انگلیس فرانسه و آلمان آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و آن را با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد «ناسازگار» (مغایر) دانستند.

در این بیانیه آمده است: «ایران با پرتاب جدید ماهواره‌بر سیمرغ درتاریخ ۲۷ جولای، یک بار دیگر فعالیتی را به نمایش گذاشته که با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است. ما این اقدام را محکوم می‌کند.»

«این قطعنامه از ایران می‌خواهد تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله شلیک هر گونه موشک با استفاده از فناوری‌هایی مربوط به این پرتاب، صورت ندهد.»

آمریکا و سه کشور تروئیکای اروپا ادعا کرده‌اند: «وسیله‌های ماهواره‌بر از فناوری‌هایی که بسیار با فناوری‌های توسعه موشک‌های بالستیک مرتبط هستند استفاده می‌کند.»

این بیانیه یادآوری کرده که شلیک موشک ماهواره‌بر ایران پس از «شلیک موشک به داخل سوریه» در روز ۱۸ ژوئن و آزمایش یک موشک میان‌بر در روز ۴ جولای انجام شده است.

آمریکا و کشورهای اروپایی مدعی شده‌اند برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است و در منطقه آثار بی‌ثبات‌کننده دارد.

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «ما از ایران می‌خواهیم اقدام به شلیک بیشتر موشک‌های بالستیک و انجام سایر فعالیت‌های مرتبط نکند.»

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علاوه بر این بیانیه یک بیانیه جداگانه دیگر هم صادر کرده است.

 وی نوشته است: «آمریکا دست ایران را برای انجام اقداماتی که منافع ما و متحدان ما را تهدید می‌کند را باز نخواهد گذاشت.»

وی اضافه کرد: «آمریکا تحمیل تبعات علیه ایران را تا زمانی که این کشور فعالیت‌های تحریک‌آمیز را متوقف کند و کاملاً به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد، ادامه خواهد داد.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان