کد خبر: ۱۱۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

سوختن فرصت طلایی صادرات از لارستان/ وقتی مسئولان فرصت‌ها را به هدر می‌دهند

با وجود شرایط مناسب لارستان در زمینه صادرات کمبودها و عدم هماهنگی مسئولان سبب از بین رفتن این فرصت طلایی شده است.
سوختن فرصت طلایی صادرات از لارستان/ وقتی مسئولان فرصت‌ها را به هدر می‌دهندبه گزارش شیرازه، صادرات محصولات تولیدشده در داخل همواره یکی از دغدغه‌های اساسی مسئولان رده بالای کشور به ویژه مسئوولان اقتصادی بوده است، چراکه افزایش صادرات می‌تواند یکی از گام‌های اساسی در تحقق اقتصادمقاومتی و ایجاد اشتغال باشد.

متأسفانه با وجود شرایط مناسب لارستان در این زمینه، کمبودها و عدم هماهنگی مسئولان سبب از بین رفتن این فرصت طلایی برای کشورمان شده و این در حالی است که بنا به اذعان مسئولان و درخواست‌های بازرگانان و تجار، شرایط اولیه در این زمینه از مبدأ لارستان فراهم است.

لارستان ظرفیت صادرات را دارد


مدیر اداره گمرک لارستان با بیان اینکه با توجه به شرایط به وجود آمده برای کشور قطر، فرصت مناسبی برای ایران برای توسعه مناسبات تجاری به ویژه در زمینه صادرات کالا به این کشور فراهم شده است، اظهار داشت: در سال گذشته 3 میلیون و 326 هزار دلار کالا از گمرک لارستان به کشور قطر صادرات صورت گرفته که در صورت برقراری پروازهای باربری از فرودگاه لارستان می‌توان این میزان را تا 10 برابر افزایش داد.

نوروز بهبودی با اشاره به اینکه با توجه به برقراری پرواز مستقیم به مقصد کشور قطر از فرودگاه بین‌المللی لارستان و حضور جمع زیادی از تجار این منطقه در این کشور، می‌توان با توسعه پروازها در بحث باربری یا «کارگو» از این امکان بهره مناسب‌تر برد، افزود: گمرک لارستان نیرو، امکانات و انبار برای انجام امورات گمرکی را برای این مهم فراهم کرده است.

لزوم راه‌اندازی پروازهای باربری


مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان درباره راه‌اندازی پروازهای باربری از این فرودگاه، گفت: اگر منظور از صادرات بار به صورت پرواز اختصاصی «کارگو» است، این موضوع را باید با ایرلاین‌ها مطرح کرد که هم پرواز و هم تجهیزات زمینی مرتبط با ارسال بار را در این فرودگاه مستقر کنند که این کار کمی زمان‌بر است.

امین‌الله صولتی با مطرح کردن این پیشنهاد که می‌توان در مرحله نخست از راه پروازهای مسافری اما در قالب بار غیرهمراه مسافر و صادراتی به تدریج شرایط را فراهم ساخت، افزود: یکی از زیرساخت‌های اولیه برای صادرات بار ایجاد «کارگو ترمینال» است که این موضوع یا توسط شرکت‌های هواپیمایی یا توسط بخش خصوصی انجام گیرد.

وی تصریح کرد:در صورت اعلام آمادگی از سوی ایرلاین‌ها یا سرمایه‌گذار خصوصی، اداره کل فرودگاه لارستان آمادگی همکاری و همچنین معرفی برای بررسی‌های اقتصادی و بازرگانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران را دارد.

مدیرکل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فارس نیز درباره برقراری پروازهای باربری این شرکت از فرودگاه لارستان اظهار داشت: باند فرودگاه لارستان قابلیت نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر 747 چهار موتوره را ندارد.

علیرضا یزدی با تأکید بر اینکه مسئولان برای انجام این مهم باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، تصریح کرد: این زیرساخت‌ها نیاز به پیگیری فرماندار و مدیرکل فرودگاه لارستان دارد.

کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار مناسبی برای لارستان است

همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان در این باره گفت: به منظور رونق و ارتقاء اقتصاد مقاومتی، تقویت توسعه صادرات و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در کشور قطر و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توان کالاهای تولیدشده در لارستان و حتی جنوب کشور را به این کشورها صادر کرد.

علی محمد ابراهیم‌زاده، افزود: برقرار بودن مرتب پروازها از فرودگاه لارستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و جابه‌جایی حجم زیادی از جمعیت می‌توان با رایزنی‌های مناسب و شناسایی بازارهای هدف راه را برای صادرات هموار کرد.

وی بیان کرد: در زمینه صنعتی، معدنی، مصالح ساختمانی، خشکبار، کشاورزی و غیره می‌توان از مبدأ لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر صادر کرد.

بنا بر اخبار غیر رسمی مقدار زیادی از کالاهایی که هم اکنون از فرودگاه شیراز به مقصد کشور قطر صادر می‌شود، متعلق به بازرگانان لارستانی است که در صورت راه‌اندازی پروازهای باربری از فرودگاه لارستان می‌توان علاوه بر افزایش صادرات محصولات مختلف، هزینه‌های صادرات را با توجه به کمتر بودن فاصله لار تا کشورهای حوزه خلیج فارس به نسبت شیراز کاهش داد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: اقتصاد ، لارستان ، صادرات
نظرات بینندگان