کد خبر: ۱۱۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

شاهچراغ و امامزادگان شیراز در نگاه علما استان فارس

وجود مرقد مطهر شاهچراغ و سایر مراقد مطهره از دودمان اهل بیت سبب شد رهبری بزرگوار انقلاب در سفر اخیرشان شیراز را به‌عنوان سومین شهر مذهبی این کشور بعد از مشهد مقدس و قم بنامد.
به گزارش شیرازه، شیراز با داشتن امامزادگان متعدد یکی از کانون‌های عشق و معرفت به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام در سرتاسر ایران و جهان به شمار می‌آید. تعدد و کثرت امامزادگان معتبر و صحیح‌السند باعث شد مقام معظم رهبری در سفرشان به استان فارس، شیراز را به عنوان سومین حرم اهل‌بیت در ایران اسلامی معرفی کنند. ارادت و عشق فراوان علمای شیرازی به حرم شاهچراغ از قدیم‌الایام زبانزد خاص و عام بوده است و در اینجا به گوشه‌ای از بیانات فقها و علمای شیرازی نسبت به امامزادگان به خصوص حضرت احمد بن موسی(ع) می‌پردازیم:

آیت‌الله مکارم شیرازی «مرجع تقلید شیعیان»

حضرت احمد بن موسی مردی کریم و جلیل‌القدر و متقی بود

مرحوم شیخ مفید مطابق آن چه در کتاب معجم رجال الحدیث مرحوم آیت‌الله خویی آمده در حق این امامزاده والامقام (شاهچراغ) می‌گوید: «کان کریما جلیلا، ورعا و کان ابوالحسین موسی یحبه و یقدمه و یقال ان احمد بن موسی اعتق الف مملوک؛» او مردی کریم و جلیل‌القدر و بسیار متقی بود و حضرت امام کاظم علیه‌السلام به او عشق می‌ورزید و بر دیگران مقدم می‌داشت و گفته‌اند حضرت احمد بن موسی که رضوان خدا بر او باد هزار برده را خرید و آزاد کرد.

شاهچراغ دارای کرامات باهره در حد تواتر است

محدث قمی در شرح حال احمد بن موسی از صاحب روضات‌الجنات نقل می‌کند که آن حضرت که سیدالسادات نامیده می‌شد و در این زمان مشهور به شاهچراغ است، کرامات باهره از مرقد طاهرش ظاهر گشته و این امر به تواتر رسیده است. به همین دلیل سزاوار است همه فارسیان و به‌ویژه شیرازیان به وجود مرقد شریف آن بزرگوار در این منطقه افتخار کنند و آن را گرامی دارند.

 

وجود شاهچراغ و امامزادگان دلیل اطلاق سومین حرم توسط مقام معظم رهبری است

وجود این مرقد مطهر در شیراز به ضمیمه سایر مراقد مطهره از دودمان اهل‌بیت علیهم‌السلام و به اضافه ایمان و علاقمندی مردم این مرز و بوم به مبادی دینی و مذهبی سبب شد که رهبری بزرگوار انقلاب در سفر اخیرشان آن را به عنوان سومین شهر مذهبی این کشور بعد از مشهد مقدس و قم بنامد. این نام هم افتخار بزرگی برای مردم این مرز و بوم است و هم مسؤولیت‌های سنگینی بر دوش آنها می‌گذارد.

امامزادگان در واقع مبلغان خاموش هستند

واقعیت این است که امامزادگان در سراسر کشور پناهگاهی برای مردم به شمار می‌روند چرا که هنگامی مشکلی برای مردم پیش بیاید و بخواهند توسل به درگاه خدا پیدا کنند  شفیعانی داشته باشند برای حل مشکلاتشان به سراغ آنها می‌روند و یقین داریم که در روحیه آنها اثر می‌گذارد و هم روحیه می‌دهد و هم سطح تقوا را بالا می‌برد و هم حالت توبه از گناه به آنها دست می‌دهد.

امامزادگان در واقع مبلغان خاموش هستند؛ یعنی هر امامزاده‌ای تبلیغ شب و روز دارد، به سوی خدا و پاکی دعوت می‌کند و لو اینکه ظاهراً خاموش است و به همین دلیل باید مردم را تشویق کرد که از این برنامه‌ها استفاده کنند.

 

آیت‌الله ایمانی «نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز»

دانشنامه جامع امامزادگان استان نوشته شود

دانش‌نامه جامع از امامزادگان استان و در رأس آنها امام‌زادگان معتبر شیراز تاکنون تهیه نشده است هر چند دو جلد کتاب سال گذشته حاوی مقالات ارزنده در این زمینه به چاپ رسید. اما هنوز این خلأ علمی و فرهنگی پر نشده است و تهیه دانشنامه مفصل که تمام ابعاد زندگانی حضرت احمدبن موسی(ع) را به رشته تحریر درآورد برای معرفی این امامزاده جلیل‌‌القدر لازم است که مقدمات آن فراهم شده است اما این کار به‌عنوان یک کار مستمر به بودجه و اعتبار احتیاج دارد و اعتبارات حرم پاسخگوی این کار نیست. اجرای این طرح کاری فرهنگی و کلان است و از اعتبارات حرم خارج است و باید در برنامه ششم در بودجه سالیانه کشور برای این دانش‌نامه بزرگ و مقدمات آن بودجه تخصیص یابد. ضروری است بیش از پیش حضرت شاهچراغ(ع) در تمام نقاط کشور معرفی شود.

 

ایستادگی و مقاومت در کنار امامزادگان محقق خواهد شد

در دهه کرامت باید باورها و برداشت‌های مردم نسبت به امامزادگان مورد توجه قرار گیرد و ایمان، باور، دفاع، استقامت و ایستادگی مردم در کنار امامزادگان محقق می‌شود. امامزادگان مروج آثار جدشان بودند یعنی هر کدام یک عالم فقیه، دانشمند و محدث بودند که سنت پیامبر(ص) را گسترش دادند و همچنین یک شهید بودند. ما به این امامزادگان وامداریم و باید در مقابل آنان به هر شکل و نوعی وام خود را ادا کنیم. امروز مرقد نورانی امامزادگان هم سنگ صبور ملت و هم بارانداز فکری جامعه هستند. امروز مراقد نورانی امامزادگان پناهگاه شیعیان هستند یعنی این خاندان پاک نه تنها در دوران حیاتشان بلکه امروز هم ملجأ شیعیان هستند.

 

آیت‌الله حائری شیرازی «استاد حوزه علمیه و نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس»

خداوند امامزادگان را وسیله‌ای برای رسیدن افراد به حاجتشان قرار داده است

وجود امامزاده‌ها رابطه مردم با دین را محکم می‌کند، آن‌ها زائرین خود را شفاعت می‌کنند، همچنین امامزادگان همانند عقاب در صحرای محشر هستند، خداوند امامزادگان را وسیله‌ای برای رسیدن افراد به حاجتشان قرار داده است و ملت مسلمان ایران نیز به‌واسطه برخوردار از این حضور مبارک امامزادگان از این نعمت و برکت برخوردار است.

نقش امامزادگان در میان مردم همان نمایندگی است که در زمان حیاتشان داشتند

نقش امامزادگان در میان مردم همان نمایندگی است که در زمان حیاتشان داشتند، نقش امامزادگان همانند میخ‌های ستون است، اگر اطراف چادر میخ زده نشود، باد چادر را جابه‌جا می‌کند، به این دلیل افراد باید دینشان را به امامزادگان گره بزنند. امامزادگان پل ارتباطی بین انسان و خدا و چراغ‌ها و مشغل‌های فروزانی هستند که اطراف خودشان را روشن کرده و مردم با زیارت آنها شمع وجود خود را روشن می‌کنند. 

مسؤولان باید کاری کنند که حضور مردم در امامزادگان شهر شیراز پررنگ‌تر شود

مسؤولان باید کاری کنند که حضور مردم در امامزادگان شهر شیراز پررنگ‌تر شود و این امر سبب احیای نقش امامزادگان شده و شیراز نیز برازنده واقعی عنوان سومین حرم اهل بیت می‌شود. گردانندگان حرم شاهچراغ می‌توانند با الگوگیری از حرم رضوی و با انجام کارهای فرهنگی بیشتر در حرم شاهچراغ امکان حضور بیشتر مردم را فراهم کنند. عامل دیگری که سبب توجه مردم به امامزادگان می‌شود، سهولت در امر رفت‌وآمد است و نباید زیارت امامزادگان برای مردم مشقت ایجاد کند.

 

افزایش زائران شاهچراغ سبب تحقق زودتر سومین حرم اهل‌بیت می‌شود

افزایش تعداد زائران به حرم شاهچراغ سبب می‌شود که اطلاق سومین حرم اهل بیت زودتر محقق شود و هرچه رضایت مردم از رفتار مسؤولان و امکانات پیرامون حرم بیشتر باشد، تعداد زائران نیز افزایش می‌یابد. ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در اطراف حرم سبب می‌شود که زائران بیشتری برای زیارت به حرم شاهچراغ و دیگر امامزادگان فارس بیایند. باید مراکز اقتصادی و بازارهای اطراف حرم شاهچراغ ساماندهی شود و فضای اطراف شاهچراغ می‌تواند بسیار بهتر از این باشد.

 

آیت‌الله دژکام «نماینده ولی فقیه و امام جمعه جهرم»

شاهچراغ در شیراز باب‌الله است

حضرت احمد بن موسی شاهچراغ باب‌الله است و شاهچراغ دری است که در شیراز به روی همگان باز است و امامزادگان آمده‌اند تا دست ما را در دست پیامبر و امامان معصوم(ع) بگذارند. حکایتی نقل شده است که مرحوم آیت‌الله حدائق حدود 8 سال به دلیل رسیدگی به امور و گرفتاری‌های مردم به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف نشدند و از این ایشان نقل شده است که روزی که دلم خیلی هوای زیارت امام رضا علیه‌السلام داشت از سمت حرم امام رضا علیه‌السلام صدایی شنیدم که اگر می‌خواهی من را در مشهد زیارت کنی همین امامزادگان شیراز را زیارت کنید. مرحوم آیت‌الله حدائق از آن زمان به بعد هر روز چهار امامزاده معتبر شیراز: حضرت شاهچراغ، حضرت محمد بن موسی، حضرت حسین بن موسی (سیدعلاءالدین حسین) و امامزاده دیگری که در جوار سیدمیر محمد قرار داشت را زیارت می‌کردند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان