کد خبر: ۱۱۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
تولیت آستان قدس رضوی در آیین گرامیداشت شاهچراغ:

انقلابی گری، حرکات احساسی و بدون تفکر نیست/ ایران در مقابل نقض عهدها در برجام مقابله به مثل می‌کند/ دهه کرامت یعنی درس چگونه زیستن

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به امر مهم حجت‌شناسی در دهه کرامت گفت: در درون انقلابی‌گری، عقلانیتی ژرف نهفته است.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امشب در آیین بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (ع) در محل حرم این امامزاده عظیم‌الشان اظهار داشت: ایران امروز پرچم‌دار کرامت انسانی در منطقه و جهان بوده و دشمن از این پرچم‌داری نگران است.

وی با بیان اینکه با روحیه انقلابی باید کرامت انسانی را دنبال کرد، افزود: برخی فکر می‌کنند که منظور از انقلابی گری حرکات احساسی و بدون تفکر است، درحالی‌که عقلانیت در درون انقلابی گری همیشه نهفته بوده است.

رئیسی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب با صراحت خود را یک انقلابی می‌داند که دیگر خواهی در پرتو خداخواهی از ویژگی‌های بارز انقلابی گری است و در دهه کرامت این دیگر خواهی رنگ و بویی دیگر دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مفهوم عقلانیت در اسلام خاطرنشان کرد: انسان جاهل در اسلام یعنی کسی که مقصد و مقتدای خود را نشناسد و از شناخت دوست و دشمن عاجز باشد که در لسان قرآن به‌عنوان «اعمی» معرفی‌شده است یعنی کسی از بصیرت لازم برخوردار نیست.

وی افزود: رهبری امروز مدام فریاد می‌زند که باید دوست را از دشمن تشخیص داد، به‌ویژه دشمنی که می‌خواهد فرهنگ خود را بر مملکت غالب کرده و تمدن باشکوه اسلامی را از بین ببرد.

رئیسی با اشاره به چهار نکته مهم در تمدن اسلامی شامل معنویت، عقلانیت، اخلاق و عدالت اجتماعی اظهار داشت: سنگ زیربنای این چهار عامل مهم، توحید و خداپرستی است که ما در مکتب اهل‌بیت (ع) به‌خوبی با آن آشنا می‌شویم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امامان ما در پرتو خداخواهی، مردم خواه بودند و یکی از درس‌های بزرگ نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) نیز در همین دیگر خواهی نهفته شده است و اگر امروز ما به مردم مظلوم فلسطین و سایر بلاد توجه داریم به خاطر همین روحیه دگرخواهی است که از مکتب اهل‌بیت (ع) آموخته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز خیلی‌ها ادعای توجه به مردم و دیگران را دارند، تصریح کرد: امروز دشمن تعهدات خود را در برجام مرتب نقض می‌کند درحالی‌که کشور ما به تمام تعهداتش پایبند بوده است و در چنین شرایطی باید طوری عمل کرد که عزت جامعه مخدوش نشود.

رئیسی افزود: دشمن بداند که نقض تعهداتش در برجام توسط ایران مقابله‌به‌مثل خواهد شد.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: ما باید بدانیم که عزت و افتخار ما از جانب شهدای والامقام و ایثارگرانی است که 30 سال است روی تخت‌ها ناله سر داده و رنج ناشی از مجروحیت را تحمل می‌کنند و جا دارد که در تمام تصمیم‌گیری‌ها به این مورد توجه شده و کرامت انسان‌ها را مدنظر داشته باشیم به‌ویژه ایثارگرانمان را که قهرمانان ملی ما هستند.

وی با بیان اینکه کرامت انسان‌ها باید در همه حال حفظ شود، ادامه داد: درسی که ما از مکتب اهل‌بیت (ع) می‌گیریم این است که کرامت تمام انسان‌ها را باید حفظ کرد حتی کسی که مسلمان نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه در دهه کرامت باید خود را به امام رضا (ع)، احمدبن موسی (ع) و دیگر ائمه نزدیک کنیم، اظهار داشت: در این دهه باید درس چگونه زندگی کردن را از این بزرگواران یاد بگیریم و مردم کرامت و عزتمندی را در تمام لایه‌های حکومت احساس کنند.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین گفت: گمشده امروز بشریت این است که با سخنان امام رضا (ع) و دیگر ائمه آشنایی ندارد و بی‌گمان اگر عالم با شخصیتی همچون احمدبن موسی (ع) آشنا شد، جز راه این بزرگوار الگوی دیگری را برای زندگی خود برنمی‌گزید و این نعمت بزرگ ناشی از وجود مبارک اهل‌بیت (ع) و ائمه هدی است.

وی افزود: امروز اگر می‌خواهیم در فرهنگ، اقتصاد، معیشت و ... در جایگاه برتر قرار گیریم باید بدانیم راهش این است که از امامان و پیشوایان دین پیروی کنیم و دهه کرامت یادآوری این موضوع مهم است که حجت‌ها را بشناسیم چراکه حجت شناسی پس از توحید، مهم‌ترین مسئله برای انسان است.

نظرات بینندگان