کد خبر: ۱۱۲۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز:

مسابقه استندآپ کمدی باهدف احیای «واگوشک» در شیراز برگزار می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: مسابقه استندآپ کمدی با هدف احیای سنت دیرین واگوشک در شیراز آغاز به کار کرده است.
به گزارش شیرازه، احمد همتی با بیان اینکه مسابقه استندآپ کمدی با هدف احیای سنت دیرین واگوشک در شیراز آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: مفهوم  گواگوشک همان چیستان عامیانه یا متل ها و ضرب المثل ها است که در شیراز با لهجه شیرازی در شب نشینی ها و مراسم های سنتی توسط بزرگان خانواده گفته می شد.

وی گفت: این مسابقه از تیرماه امسال آغاز شده است و در هفته شیرازشناسی نفرات برتر مسابقه  معرفی خواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تبلیغات برای حضور شهروندان در این مسابقه تنها در فضای مجازی انجام شد اما با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان مواجه شد و در مدت زمان کمتر از یک هفته بیش از 60 نفر برای حضور در این مسابقه به مرکز شیرازشناسی مراجعه کردند.

وی افزود: از تعداد افرادی که مراجعه کردند 30 نفر به اجرای برنامه پرداختند و از این تعداد 18 نفر به مرحله بعدی راه یافتند.

همتی بیان کرد: طی رقابت در مرداد ماه ۹ نفر از بین ۱۸ نفر به مرحله نیمه نهایی راه پیدا خواهند کرد و نهایتا 5 نفر به فینال راه خواهند یافت که در اختتامیه سومین جشنواره شیراز شناسی سه نفر برتر معرفی می گردند و جوایزی دریافت می کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه مسابقه فن بیان با محوریت صداپیشگی، گویندگی و مجری‌گری نیز همراه با استندآپ کمدی برگزار می‌شود، تاکید کرد: در تمام این برنامه‌ها افرادی که شرکت می‌کنند باید خاطراتی بیان کنند که در مورد شیراز یا نهایتا در مورد استان فارس باشد و شرکت‌کنندگان باید با گویش شیرازی صحبت کنند.

همتی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان می‌توانند در بخشی از این مسابقه در حوزه شیرازشناسی هم شرکت کنند، تصریح کرد: در این بخش از مسابقه افراد در حوزه‌های مربوط به اطلاعات در مورد شیراز، صحیح خوانی غزلیات سعدی و حافظ و خواندن اشعاری به گویش شیرازی به رقابت می‌پردازند و هر شرکت‌کننده می‌تواند یک یا چند بخش را برای حضور و رقابت به دلخواه خود انتخاب کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به اینکه هدف ما در این کار این است که آداب و رسوم و آئین مردم شیراز از طریق این برنامه مطرح و تکرار شود، بیان کرد: به واسطه بیان این خاطرات، مردم و جوانان به مطالعه درباره شیراز ترغیب می‌شوند.

وی با بیان اینکه نسل جدید ما می‌توانند برای شرکت در این برنامه‌ها از بانک اطلاعاتی موجود در خانواده‌های خود که همان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند خاطرات را استخراج کنند، عنوان کرد: این خاطرات می‌تواند از محله‌های شهر و خاطرات مربوط به همسایگان و یا آداب و رسومی که در شیراز در مراسم مختلف مانند عروسی و عزا باشد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند در این مسابقات شرکت کنند اطلاعات خوبی در مورد شیراز گردآوری خواهند کرد، گفت: مرکز شیرازشناسی شهرداری شیراز می‌تواند با استفاده از این خاطرات یک بانک اطلاعاتی از تاریخ شفاهی شیراز جمع‌آوری کند.

همتی با بیان اینکه هدف اصلی استندآپ کمدی این است که بگوییم استندآپ کمدی در واقع همان واگوشک شیرازی‌ها بوده است، اظهار کرد: با اجرای مسابقه استندآپ کمدی در جشنواره شیرازشناسی در یک برنامه نیز شب واگوشک یا جشنواره واگوشک به مردم معرفی خواهد شد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز از سازمان‌های مردم نهادی که در اجرای این برنامه همکاری داشتند و همچنین از داوران بسیار خوبی که بدون هیچ چشمداشتی با مرکز شیرازشناسی همکاری کردند تقدیر و تشکر کرد و افزود: هر شرکت‌کننده در مسابقه استندآپ کمدی 10 دقیقه زمان در اختیار دارد و هر یک داوران یک امتیاز به افراد می‌دهند و کسی که امتیازات بیشتری داشته باشد به مرحله بعد صعود می‌کند.

وی هنر اجرای صحنه یا استندآپ کمدی را روشی خلاقانه برای معرفی شیراز و کشف استعدادهای جدید در این حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: به منظور تقویت این استعدادها یک سری کارگاه‌های رایگان نیز در مرکز شیرازشناسی برگزار می‌شود که می‌توان از آنها به عنوان کارگاه‌های تمرین حین مسابقه یاد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه پس از اتمام این دوره از مسابقات یک سری هنرمندان حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای به جامعه هنری شیراز معرفی خواهند شد، تاکید کرد: از این هنرمندان می‌توان در برنامه‌های مختلف مرتبط با شیراز استفاده کرد
نظرات بینندگان