کد خبر: ۱۱۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
گزارشی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان فارس؛

تولید سالانه ۲ تن اسانس گیاهان دارویی در ممسنی/ کارآفرینان موفق مشاور جوانان می‌شوند

کارآفرین موفق شهرستان ممسنی علاوه بر تولید سالانه ۲ تن اسانس از گیاهان دارویی، تجربه خود را در اختیار جوانان و کارآفرینان تازه‌کار قرار می‌دهد.
به گزارش شیرازه، اقلیم استان فارس ظرفیت مناسبی برای پرورش گیاهان دارویی دارد به همین دلیل در اغلب شهرستان‌های استان فارس کشت گیاهان دارویی رونق پیدا کرده است. در این میان بسیج سازندگی استان فارس متناسب با اقلیم و توانمندی هر شهرستان زمینه پرورش این گیاهان را فراهم کرده است.

کارآفرینانی که در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در گوشه و کنار استان فارس دست به اشتغالزایی زدند و با همت عالی و قدم‌های کوچک نه تنها اقتصاد مقاومتی را معنا بخشیدند بلکه با توجه به خشکسالی کشاورزی استان را رونق دادند.


فرآوری و صنایع تبدیلی مساوی با ارزش افزوده بیشتر

خداکرم افتخاری از کارآفرینان موفق در عرصه تولید و پرورش گیاهان دارویی در شهرستان ممسنی است که در 27 سال گذشته کاشت گیاهان دارویی را در مزرعه خویش آغاز کرده اما تا سال 94 به صورت خام محصولات خود را به فروش می‌رسانده است.

رزماری، نعنا فلفلی، نعنا معمولی، لاوان، اکالیپتوس، مورد و آویشن تنها چند نمونه از گیاهانی است که افتخاری در مزرعه 26 هکتاری خود می‌کارد و از آنها برای تولید دارو و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کند.

«از سال 94  با خرید دستگاه تقطیر کار فرآوری را نیز خودم انجام دادم اما پیش از آن محصولات به صورت خام به فروش می‌رفت» این را افتخاری در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید و معتقد است هر اندازه که کارگاه‌های تولید عرقیات و اسانس به دستگاه‌های فرآوری مجهز باشند، می‌توان ارزش افزوده بیشتری را در استان ایجاد کرد.

وی  سالانه 2 تن اسانس از گیاهان دارویی خود تولید می‌کند که 50 درصد مواد اولیه آن از مزرعه خود تامین و مابقی را از استان‌های بندرعباس و خوزستان و شهرهای جهرم و فیروزآباد خریداری می‌کند. به گفته این کارآفرین موفق با این کار تاکنون برای 13 نفر به صورت پایدار و 5 هزار نفر به صورت روز مزد شغل ایجاد شده است.


راه‌اندازی کارخانه داروسازی در ممسنی

راه‌اندازی کارخانه داروسازی در کنار اسانس‌گیری آرزوی آقای افتخاری است که تصمیم دارد در آینده انجام دهد. به گفته وی « برای راه‌اندازی این کارخانه به 5 نفر متخصص داروساز و گیاه‌شناس نیاز است و برای 50 نفر می‌توان اشتغال پایدار ایجاد کند».

این کارآفرین موفق که این روزها خود مشاوری برای کارآفرینان جوان شهرستان ممسنی شده است، رکود را یکی از مشکلات تولیدکنندگان می‌داند و می‌گوید: در سال 94 و 95 به دلیل رکود موجود مجبور به تمدید تسهیلات بانک شدم که این امر شرایط را برای تولید با مشکل مواجه کرد.

فرشید گودرزی، رئیس بسیج سازندگی شهرستان ممسنی، در گفت‌وگو با تسنیم از اعطای وام 30 میلیون تومانی اقتصاد مقاومتی به این کارآفرین موفق سخن گفت و معتقد است افرادی که در زمینه تولید و کارآفرینی موفق عمل کردند می‌توانند مشاور و مشوق خوبی برای تازه‌کاران باشند به همین دلیل بسیج سازندگی تلاش می‌کند از تجربه این افراد استفاده کند.


استفاده از الگوهای موفق به عنوان مشاور

به گفته وی خداکرم افتخاری یکی از افرادی است که به واسطه تجربه‌ای که در طول سال‌ها کسب کرده به عنوان مشاور در طرح‌های پرورش گیاهان دارویی مورد مشورت قرار می‌گیرد.

گودرزی از همکاری جهاد کشاورزی و اداره فنی‌وحرفه‌ای شهرستان ممسنی برای پیشبرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی خبر می‌دهد و می‌گوید: برگزاری آموزش‌های اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی برای افراد متقاضی دریافت تسهیلات، ارائه مشاوره‌های تخصصی با همکاری جهاد کشاورزی و فنی و حرفه‌ای و صنعت و کار و تعاون برای توجیه متقاضیان فعالیت در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و برگزاری همایش علمی کردن کشاورزی در راستای تولید محصول سالم و ارگانیک از جمله اقدامات انجام شده است.

وی برگزاری برنامه همگام با کشاورز در روستاهای مختلف شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید و تغییر الگوی کشت و برگزاری نمایشگاه و فراهم کردن شرایط شرکت فعالان اقتصاد مقاومتی در  نمایشگاه‌های مختلف در راستای بازاریابی را از دیگر اقدام بسیج سازندگی عنوان می‌کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان