کد خبر: ۱۱۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
گزارشی از روستاهای استان فارس؛

قصه پرغصه آب در روستاهای فارس/ روزهای بی‌آبی در «شهرمیان» اقلید

روستای شهرمیان اقلید با مشکل افت فشار آب روبه‌رو هستند که سبب شده مردم نیمه‌شب‌ها امور روزمره خود را انجام دهند.
به گزارش شیرازه، مدت‌هاست زنگ خطر بحران آب در استان فارس به صدا درآمده است و امروز کمتر روستا یا شهری را در این استان می‌توان پیدا کرد که به نوعی با مشکلات مرتبط با بحران آب دست به گریبان نباشد. روستای « شهرمیان» شهرستان اقلید یکی از روستاهای استان فارس است که مردم آن با کمبود و فشار پایین آب روبه‌رو هستند.


روزهای بی‌آبی در شهرمیان اقلید

« فشار آب در طول روز به اندازه‌ای پایین است که برای امور روزمره مانند حمام گرفتن، لباس و ظرف شستن باید تا نیمه شب صبر کنیم» این سخنی است که محمد از اهالی شهرمیان در گفت‌وگو با تسنیم مطرح می‌کند. به گفته وی در همان نیمه شب هم آب به اندازه کافی نیست اما در طول روز آب خیلی کم و فشار آب تنها به اندازه آب خوردن است.

حمزه اسدی، دهیار روستای شهرمیان در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح شدت خشکسالی در این روستا چنین می‌گوید: « روستای شهرمیان خشک‌ترین نقطه استان فارس است». به گفته وی وضعیت آب روستا بحرانی است و در برخی از مناطق روستا افت فشار آب سبب شده که مردم برای آب شرب نیز با مشکل مواجه باشند.

وی با تائید صحبت‌های مردم درباره انجام امور روزمره در نیمه‌های شب از جمعیت 400 خانواری این روستا سخن می‌گوید که در روزهای گرم تابستان به دلیل افت فشار آب نمی‌توانند از وسایل خنک‌کننده استفاده کنند.

اسدی از حفر چاهی سخن می‌گوید که سال گذشته توسط آبفای روستایی اقلید در این روستا صورت گرفته اما با وجود هزینه‌کرد 250 میلیون تومانی و حفر 250 متر چاه هنوز مشکل مردم حل نشده است. وی مدعی است که این چاه آب به اندازه کافی ندارد و محل چاه باید تجدیدنظر می‌شده است.


نصب تابلو درایو مساوی با حل مشکل شهرمیان

محسن شریفی، رئیس آبفای روستایی اقلید اما مشکل آب این روستا را به شکل دیگری توضیح می‌دهد. وی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تاکید بر اینکه این روستا بی‌آب نیست بلکه تنها افت فشار آب دارد، می‌گوید: روستای شهرمیان در شب‌ها آب کافی دارند اما روزها در برخی مناطق با افت فشار روبه‌رو هستند.

وی به چاهی که در سال گذشته حفر شده اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که برای حل مشکل افت فشار آب باید تابلوی داریو در این چاه نصب شود که مناقصه آن برگزار و پیمانکار مشخص شده و دستگاه در حال ساخت است.

شریفی می‌گوید: به محض ساخت، تابلو در چاه نصب شده و مشکل افت فشار آب برطرف می‌شود با این حال تا زمان ساخت تابلو یک شیر کنترل فشار سر راه چاه قرار داده شده تا مشکل مردم به صورت موقت برطرف شود.

« چاه در حال حاضر آب دارد اما ممکن است به مرور دچار کم آبی شود اما اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند، با مشکل کمبود آب روبه‌رو نمی‌شوند» این سخنی است که  رئیس اداره آبفای روستایی اقلید درباره ادعای کم آبی چاه بیان می‌کند.

تابستان به نیمه خود رسیده و گرما  بیداد می‌کند به گونه‌ای که ساعات کاری ادارات استان فارس توسط استانداری تغییر داده شد با این حال مردم روستاهای استان فارس به ویژه روستای شهرمیان به دلیل افت فشار یا کمبود آب امکان استفاده از وسایل خنک‌کننده را ندارند و چشم انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان