کد خبر: ۱۱۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
حاشیه ای بر یک نشست؛

دست رد مقامات کشوری وفارس بر سینه سرمایه‌گذاران استان/وعده رئیس جمهور به بخش خصوصی هنوز محقق نشده/ برجام گره گشایی نکرد/مسافران چادرنشین مثل جنگ‌زده‌های اتیوپی هستند!

سرمایه گذار شیرازی می گوید: بعد از تصویب برجام انتظار گره‌گشایی اقتصادی می‌رفت اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه این کلاف در هم پیچیده‌تر شد. همچنین بروکراسی دست و پای سرمایه‌گذاران را بسته وسرمایه‌‎گذاری به یک امر پر ریسکی تبدیل شده است.
دست رد مقامات کشوری وفارس بر سینه سرمایه‌گذاران استان/ مطالبات بی‌پاسخ مانده کارآفرینان

به گزارش شیرازه، نشست هم‌اندیشی معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد استان فارس و بانوان فعال در عرصه گردشگری، هفته گذشته در هتل زندیه شیراز برگزار شد.

ظرفیت فراوان سازمان‌های مردم نهاد در ایجاد اشتغال

در این نشست تعدادی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ذکر مطالبات خود پرداخته و گفتند: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با استفاده از حمایت‌های مردمی و ظرفیت‌های فراوانی که دارند با ایجاد اشتغال وارد چرخه اقتصاد شوند. بنابراین جایگاه این مجموعه‌ها باید ارتقا یابد. زیر ساخت‌های گردشگری در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای همسایه است. از همین رو لازم است زیر ساخت‌های روستایی تغییر کند تا با جذب توریست ظرفیت شهرهای مختلف شکوفا شده و با حل مشکل اشتغال مهاجرت روستائیان‌ کاهش یابد و مشکلات حاشیه‌نشینی از بین رود. همچنین آموزش‌ جهت حفظ میراث فرهنگی و اتقا فرهنگ گردشگری از ضرورت‌هایی که است مورد غفلت قرار گرفته است.

صنعتگران از هیچ پشتوانه مالی و اعتباری برخوردار نیستند

یکی از کارآفرینان متذکر شد: مشکلات انجمن‌ها فراوان است و بعد از سال‌ها فعالیت از کمترین حقوق بی‌بهره هستیم. بازار فروش تولیدات صنعتی بسیار ضعیف است و هیچ ضمانتی برای فروش محصولات تولیدی وجود ندارد و این درد زمانی بیشتر می‌شود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طول یک سال نمایشگاه جهت عرضه تولیدات هنرمندان برگزار نمی‌کنند. صنعتگران از هیچ پشتوانه مالی و اعتباری برخوردار نیستند و انتظار می‌رود در شرایطی که جامعه با رکودی فراگیر مواجه است جهت حفظ صنایع دستی تسهیلات کم بهره در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

عدم تحقق وعده رئیس جمهور در حمایت از بخش خصوصی فارس

در ادامه یکی از سرمایه‌گذاران با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری، گفت: استان فارس از نظر جاذبه گردشگری، مذهبی، میراث تاریخی_فرهنگی دارای ظرفیت فراوان و جایگاه ویژه‌ای در کشور است اما بسیاری از بن بست‌های تعریف شده سرمایه‌گذار را دلسرد و مایوس می‌کند‌. انتظار می‌رود دولت با ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات کم بهره سرمایه‌گذاران را مورد حمایت قرار دهد تا حداقل تضمینی برای برگشت سرمایه وجود داشته باشد. در سفر رئیس جمهور به شیراز ایشان وعده ارائه 140 میلیارد دلار به بخش خصوصی فارس را ذکر کردند ولی تا به امروز یک ریال به حوزه گردشگری استان فارس اختصاص داده نشده است.

وی افزود: بعد از تصویب برجام انتظار گره‌گشایی اقتصادی می‌رفت اما نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه این کلاف در هم پیچیده‌تر شد. همچنین بروکراسی دست و پای سرمایه‌گذاران را بسته وسرمایه‌‎گذاری به یک امر پر ریسکی تبدیل شده است که امیدواریم اتخاذ سیاست‌های کارآمد مسئولان التیامی بر آلام دردمندان این حوزه باشد.

بخش زیادی از ایجاد اشتغال بر عهده مردم است

در ادامه جلسه معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: انجمن‌ها به دو دسته انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند. به اتحادیه‌های صنفی سازمان‌ غیر دولتی گفته می‌شود. لذا دولت باید سعی کند امور مربوط به هر صنف را به اعضای آن صنف واگذار کند. مثلا لازم است هتل‌داران یک اتحادیه تشکیل داده و تمام امور مربوط به هتل‌داری و هتل‌سازی به اعضای فعال این انجمن واگذار شود. لذا صنوف باید هدفمند شده و با نظارت و مشارکت مستقیم مردم در اتحادیه‌ها اداره شود. انجمن‌های غیر انتفاعی به سازمان‌های مردم نهادی گفته می‌شود که به دنبال سود و زیان نیستند بلکه در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

سعید شیرکوند افزود: متاسفانه جایگاه و اهداف انجمن‌ها به درستی تعریف نشده است. به همین دلیل در این جلسه سخنان برخی دوستان جنبه گلایه و آزردگی داشت در حالی‌که انجمن‌ها باید از مرحله انتقاد رد شده و نگاه اثباتی به مسائل داشته باشند. در مورد مشکلات حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی باید در محفل دیگری بحث کرد. هدف از برگزاری این جلسه تقویت و ارتقا جایگاه‌ انجمن‌ها جهت یاری دولت است. سازمان‌های مردم نهاد باید در بهبود فضای کسب و کار تلاش کرده و دولت را یاری دهند. زیرا بخش زیادی از ایجاد اشتغال بر عهده مردم است.

حمایت مالی از انجمن‌ها وظیفه دولت نیست

وی گفت: در واقع سمن‌ها باید با جذب و تجهیز نیرو و ارائه راه‌حل در ساماندهی مسائل جامعه یاری‌‎گر مدیران باشند. حمایت مالی از انجمن‌ها وظیفه دولت نیست. اگر دولت چنین قصدی داشت با ایجاد یک شرکت در حوزه‌های مختلف مدیر و کارمند استخدام می‌کرد. به همین دلیل انتظار داریم سازمان‌های مردم نهاد رشد کرده و بعنوان حلقه وصل میان مردم و دولت فعالیت کنند‌. امروزه انجمن‌ها یک طرفه عمل کرده و صرفا یقه دولت را می‌گیرند. به همین دلیل طبیعی است که دولت به بخشی از مطالبات توجه نکرده و به سایر مطالبات در حد توان رسیدگی ‌کند.

شیرکوند با اشاره به سخنان کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به ذکر ظرفیت‌های فراوان تاریخی و گردشگری استان فارس پرداخت و این در حالی است ‌که استعداد استان فارس بر هیچ کس پوشیده نیست و همه شرکت‌کنندگان در سخنان خود با جزییات به این مسئله پرداختند و حال انتظار می‌رفت با معرفی ظرفیت‌های بالقوه استان فارس، معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی کشور با حمایت‌ ویژه به ارائه ساز و کار جهت شکوفایی اقتصاد گردشگری بپردازد.

تناقض در گفتار معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور در پاسخ به مطالبات کارآفرینان تغییر زیر ساخت‌های روستایی وظیفه بخش خصوصی دانست و ساعتی بعد در دیدار با سرمایه‌گذاران ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری را از جمله وظایف دولت برشمرد. در سال‌های اخیر شنیدن این تناقضات از مسئولین دولت تدبیر و امید به امور روزمره تبدیل شده و جای تعجب ندارد هر چند انتظار می‌رفت جناب شیرکوند در پاسخ به مطالبات مطرح شده جهت مشارکت مردم در فرهنگ و اقتصاد با نگاه عمل‌گرایانه درصدد حل مشکلات باشد.

مسافران چادرنشین مثل جنگ‌زده‌های اتیوپی هستند

سعید شیرکوند با ادبیات توهین‌آمیز قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه را که توان لازم برای اقامت در هتل ندارند را تحقیر کرد و افزود: مثلا در اطراف آرامگاه سعدی و حافظ و تخت جمشید عده‌ای مثل جنگ‌زده‌های اتیوپی چادر زده و شب را در کنار خیابان به سر می‌برند و این مسافران سودی برای گردشگری فارس ندارند که ساماندهی این مسافران بر عهده سازمان‌های مردم نهاد است.‌

شاید به خیال ایشان همه مردم حقوق نجومی دریافت می‌کنند و از چنان توان مالی برخوردار هستند که برای سفر یک هفته‌ای با اقامت در هتل‌های پنج ستاره چند ده میلیون هزینه کنند. البته ذکر چنین سخنانی از مدیران پایتخت نشین که جلسات کاری بی‌ثمر و بدون کارکرد و البته با تشریفات خود را در هتل‌های چند ستاره برگزار می‌کند، بعید نیست. مدیرانی که خود را ژن برتر می‌دانند طبیعی است که قشر کم‌درآمد را چون مردمان فقیر و جنگ‌زده اتیوپی بداند. زیرا همیشه نگاه و سیاست‌های خود را به بالانشینان اختصاص داده و درکی از خانواده‌های کم‌درآمد ندارند.

با این حال چه انتظاری می‌توان داشت از مدیران تهران نشینی که چهار سال در پایتخت به سر برده و حال که دوران مدیریت‌شان رو به اتمام است در سفری سیاحتی به شیراز ساعتی را به هم‌نشینی با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فارس اختصاص داده و در پایان حتی بدون ذکر وعده‌ای پوچ و خالی صرفا جهت دلخوشی با صدور فرامین مدیریتی خود جلسه را به پایان می‌برد.

در پایان مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به انتقادات و مطالبات صورت گرفته، گفت: معمولا اعضای فعال انجمن‌ها دانشجویان هستند که کمتر نیاز به آموزش دارند. با این حال در صورت تمایل جهت آموزش اعضای فعال با دعوت از اساتید فضای لازم را در اختیارتان بگذاریم.

به گزارش شیرازه، لازم است مدیران با تعریف ساز و کار لازم عرصه را برای مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع دستی فراهم آورند و با ارائه تسهیلات کم‌بهره فعالیت انجمن‌ها را تقویت نموده و با حمایت‌های لازم روند نقش‌آفرینی مردم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی را تسهیل و تسریع نمایند. اما برخی مدیران دولت تدبیر و امید گویی سر به زیر برف فرو کرده و مطالبات قشرهای مختلف مردم را نشنیده و گویی رکود و فرورفتن جامعه در مشکلات عمیق اقتصادی و اجتماعی را نمی‌بینند.

نظرات بینندگان