کد خبر: ۱۱۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

خواب کمتر از«7 ساعت و نیم»نوجوانان را چاق می‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نوجوانی که بیش از 3 ساعت جلوی تلویزیون می‌نشینند در معرض خطر چاقی هستند، همچنین خواب کمتر از 7 ساعت و نیم مهم‌ترین عامل چاقی در نوجوانان است.
خواب کمتر از «7 ساعت و نیم» نوجوانان را چاق می‌کندبه گزارش شیرازه، عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه در عادت غذایی ما ایرانیان غذاهای چرب و پرکالری همچون فست‌فودها گنجانده شده است مثلاً یک نوجوان 14 ساله باید در طول روز تنها 1600 کالری دریافت کند اما با خوردن یک پیتزای یک‌نفره به همراه سیب‌زمینی و نوشابه، فقط در یک وعده 2100 کالری دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین کاهش فعالیت بدنی به فرهنگ ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. اکنون کمتر بچه‌‌ای زیر 10 سال را می‌بینیم که فعالیت بدنی زیادی داشته باشد؛ نوجوانان معمولا در خانه‌های آپارتمانی مشغول بازی‌های یارانه‌‌ای هستند.

نوروزی گفت:‌ نوجوانی که بیش از 3 ساعت جلوی تلویزیون می‌نشینند، در معرض خطر چاقی هستند. همچنین خواب کم در نوجوانان عامل مؤثر دیگری است که سبب افزایش وزن می‌شود. خواب کمتر از 7 ساعت و نیم مهم‌ترین عامل چاقی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علت دیگر چاقی در کشورمان، کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها است که قسمتی از آن به گرانی مواد غذایی برمی‌گردد، متأسفانه غذاهای ناسالم، ارزان و غذاهای سالم، گران هستند.

وی ادامه داد: در بررسی که توسط بانک مرکزی انجام شد، در سال 72 قیمت یک کیلو شیرینی خامه‌ای 60 هزار تومان و یک کیلو سیب درختی 11 هزار تومان بود و در سال 94، قیمت یک کیلو شیرینی خامه‌ای به 5300 تومان و سیب درختی به 2700 رسید. وقتی در یک خانواده متوسط بخواهند برای مصرف بین این دو خوراکی یکی را انتخاب کنند، قطعا به سمت شیرینی خامه‌ای کشش می‌یابند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان