کد خبر: ۱۱۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

شهردار آینده جهرم چه کسی است؟

در حالی که نزدیک به یک ماه دیگر تا آغاز به کار رسمی منتخبین پنجمین دوره شوره اسلامی شهر جهرم مانده است اما این روزها بحث انتخاب شهردار جدید بسیار داغ است.

به گزارش شیرازه، در حالی اعضای چهارمین دوره شورای شهر آخرین روزهای کاری خود را سپری می کنند و نزدیک به یک ماه دیگر صندلی های خود را به منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهر می دهند که حواشی انتخاب شهردار از آنان سبقت گرفته و زودتر از آغاز به کار رسمی شورای پنجم نقل محافل سیاسی شهر شده است .

هرچند تا کنون اعضای شورای پنجم هرگونه گمانه زنی و مطالبی که پیرامون انتخاب شهردار آینده شهر جهرم در محافل سیاسی و مجازی مطرح است را رد کرده و آن ها را شایعات دانسته اند اما شنیده ها حاکی از آن است که رایزنی ها برای انتخاب شهرداری متناسب با ملاک و معیارهای منتخبین مردم در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر جریان دارد .

بر اساس این شنیده ها در این میان از گزینه هایی بومی و غیر بومی همچون سیاوش قزلی شهردار فعلی ، عبدالله اسماعیلی نایب رئیس شورای چهارم و عضو شورای پنجم ، محمد سحرخیز نفر دوم اعضای علی البدل شورای پنجم ، محمد هادی هاشم پور شهردار آباده ، احمد فقیهی کیا شهردار استهبان و یا محمد سکوت شهردار سابق سعادت شهر نام برده می شود .

هر چند در کنار این اسامی ، اسامی افراد دیگری نیز برای تصدی گری مسؤولیت شهرداری جهرم به گوش می رسد اما تا کنون هیچ کدام از آنان به صورت رسمی از آمادگی خود برای نشستن بر صندلی شهرداری جهرم سخنی به میان نیاورده اند .

 این درحالیست که شنیده ها حاکی از آن است این رایزنی های نامحسوس در شرایطی انجام می پذیرد که برخی دیگر از شهرهای استان خواهان انتخاب یکی منتخبین شورای پنجم شهر جهرم برای تصدی گری شهرداری آن شهر هستند .

در هر صورت آنچه مهم است و شاید به عنوان یکی از چالش های اولیه منتخبین شورای پنجم در انتخاب شهردار مطرح باشد ، تصمیم بر سر انتخاب بومی یا غیر بومی بودن شهردار جدید است .

شهرداری که باید پاسخگوی توقعات به حق مردم بوده و در مقابل خواسته های نا بجای برخی افراد ایستادگی کند و از حق مردم تمام قد دفاع نماید .

انتخاب شهردار بومی و یا غیر بومی هریک مزایا و معایبی به همراه خواهد داشت که به یاری خداوند در مطالب بعد به بررسی آن خواهیم پرداخت اما برای آنکه بدانیم چه کسی بر مسند شهرداری جهرم تکیه می زند باید تا زمان آغاز به کار رسمی شورای پنجم منتظر بنشینیم و امید داشته باشیم شاخصه هایی که منتخبین شورا در ایام انتخابات برای یک شهردار موفق بر می شمردند در میدان عمل به کار گرفته و با انتخابی هوشمندانه زمینه های پیشرفت بیش از پیش شهرمان را فراهم کنند .

شهرداری به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین نهاد شهری، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم یک شهر دارد و الزاماً یک شهردار موفق، شهرداری است که بتواند این تأثیر را در روند روزمرگی مردم ایجاد کند.

مردم از شهردارشان وابستگی به جناح‌های سیاسی خاص را نمی‌خواهند. مردم یک شهر به‌دنبال کسی خواهند بود که بتواند عمران و آبادانی را برای‌شان به ارمغان بیاورد.

 با توجه به وظایف پیچیده و متنوع شهردارى ها،شهردار باید چه تخصص یا تخصص هایى داشته باشد؟ آیا باید متخصص فضاى سبز باشد یا داراى تخصص مرتبط با محیط زیست؟ مهندس عمران باشد یا مهندس معمار، مهندس صنایع و یا مهندس بهداشت محیط، عالم اقتصاد و یا جامعه شناس، یا جز اینها؟ همه اینها در مدیریت شهردارى مورد نیاز است اما آیا کسى پیدا مى شود که تمامى این تخصص ها را داشته باشد؟

بدیهى است که پاسخ منفى است. پس باید چه تخصصى داشته باشد؟ آیا تخصصى پیدا مى شود که همه آنهایى را که ذکر شد در خود داشته باشد؟ اگر نمی توان چنین تخصصى را پیدا کرد ،پس باید دنبال چه چیزى بود؟ اگر شهرساز نمی توان بود، لیکن می توان مدیریت شهرسازانه داشت؛ و اگر معمار نمی توان بود،می توان مدیریت معمارانه داشت. پس باید دنبال کسى گشت که اگر این تخصص ها را ندارد،مدیریت استفاده از آنها را داشته باشد.
شهردار کسى نیست که صرفاً مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد و اگر از عهده این امر برآید، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلکه شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند ، به دست مى آورد.

بنابراین باید بتواند شهر را با مدیریت شورایى اداره کند. براى این امر، وى باید به این نوع مدیریت باور داشته باشد و نه تنها شهر را متناسب با دیدگاه و خواسته هاى نمایندگان مردم در شورا اداره کند، بلکه با همراهى و همفکرى شورا، امکان حضور مؤثر مردم را در اداره امور شهر فراهم سازد ، به گونه اى که شهر در اختیار مردم قرار گیرد و پروژه هاى عمرانى و فعالیت هاى خدماتى در پاسخ به نیازهاى واقعى مردم شهر تعریف و اجرا شوند.

همچنین یک شهردار باید بتواند از مدیریت اقتصادی قوی برخوردار باشد. شهرداری سازمانی است با هزینه‌های بسیار و بودجه محدود.
 یک شهردار موفق باید بتواند از منابع موجود بیشترین استفاده را بکند و راه‌های درآمدزایی را بررسی و به بهترین نحو ممکن از آن‌ها استفاده نماید .

شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند . توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود و توسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال اداره امور شهر محقق مى شود. شهردار منتخب شورا می بایست به مدیریت شهروند محور باور داشته باشد و سازمان اداره شهردارى را با این باور ساماندهى کند.

منبع: پسین جهرم


نظرات بینندگان