کد خبر: ۱۱۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری شیراز:

«حرم حضرت شاهچراغ (ع) در گذر تاریخ» در شیراز بررسی شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: مرکز تخصصی گردشگری، مذهبی و بافت تاریخی شیراز به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و بزرگداشت مقام حضرت احمد بن موسی (ع) نشست تخصصی بررسی حرم مطهر احمدی و محمدی(ع) در گذر تاریخ را برگزار کرد.
«حرم حضرت شاهچراغ (ع) در گذر تاریخ» در شیراز بررسی شدبه گزارش شیرازه، احمد همتی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۶ شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) مطرح شد، و یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ»(ع) تعیین گردید.
معاون فرهنگی شهردار شیراز با تصریح اینکه آستان مقدس حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ(ع) که در طول تاریخ، مرکزی برای رشد معارف شیعه در جنوب کشور بوده است به دلیل واقع شدن در بافت تاریخی طی چند سال گذشته مورد غفلت قرار گرفت، تاکید کرد: با تصویب طرح جامع توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیّدعلاءالدین حسین(ع) بخش عمده‌ای از مشکلات و معضلات اطراف و محدوده حرمین در شیراز برطرف شده است.
همتی با بیان اهمیت بررسی روند تحولات حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در طول تاریخ تا دوران معاصر، برگزاری نشست تخصصی درباره این موضوع در مرکز گردشگری مذهبی و بافت تاریخی را از دلایل این مهم برشمرد و عنوان کرد: این نشست تخصصی با سخنرانی دکتر امیرحسین حکمت‌نیا، از محققان حوزه شیرازشناسی برگزار شد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در این نشست، جایگاه حرم مطهر در بافت تاریخی شیراز مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: تمامی مواردی که این بارگاه نورانی از زمان پیدایش در دوران اتابکان و ساخت گنبد بر فراز آن و همچنین تحولات مربوط به زمان آل اینجو و موقوفات تاشی‌خاتون مادر شیخ ابواسحاق که منجر به گسترش این حرم مطهر شد در این نشست توسط استادان مربوطه مطرح و برای شرکت‌کنندگان تبیین شد.
وی با بیان اینکه صحبت درباره جهانگردانی که به این آستان مقدس مشرف شدند و خاطراتی که درج کردند از دیگر بخش‌های این نشست تخصصی بود، گفت: کهن‌ترین تصاویر نیز از این بارگاه ملکوتی برای شهروندان و علاقمندان به نمایش درآمد.
معاون فرهنگی شهردار شیراز همچنین به هنرهای بومی که در ساخت و معماری بارگاه منور و مقدس حضرت شاهچراغ(ع) به کار رفته است اشاره کرد و افزود: گره چینی، آینه کاری، معماری، نجاری، مقرنس، سنگ‌تراشی، کاشی‌کاری، خاتم، معرق و غیره از جمله این هنرها است که جلوه بصری بسیار زیبایی به این مکان مقدس داده و چشم هر زائری را خیره می‌کند.
همتی با بیان اینکه در برگزاری این نشست که هفتاد و پنجمین نشست تخصصی درباره بافت تاریخی و مذهبی شهر شیراز بود تمام تلاش برگزارکنندگان بر این بود که نگاه خلاقانه داشته باشند، تاکید کرد: این نشست نخستین نشست مرکز تخصصی گردشگری مذهبی و بافت تاریخی شهر شیراز بوده است که در سطح کشور به بررسی روند تحولات حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) می‌پردازد.
برچسب ها: شیراز ، شهرداری ، شاهچراغ
نظرات بینندگان