کد خبر: ۱۱۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس:

برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شیراز/ در استان فارس امامزاده جعلی یا تقلبی نداریم

عباس موسوی گفت: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در روزهای 13 و 12 مرداد ماه در شیراز در بقعه متبرکه علی بن حمزه (ع) و سالن عترت اوقاف فارس برگزار می‌شود.
برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در 12 و 13 مرداد/ در استان فارس امامزاده جعلی یا تقلبی نداریم

به گزارش شیرازه، پیش از ظهر امروز مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس به مناسبت برگزاری چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در جمع خبرنگاران گفت: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در روزهای پنجشنبه و جمعه، 12 و 13 مرداد ماه در شیراز در بقعه متبرکه علی بن حمزه (ع) و سالن عترت اداره کل اوقاف استان فارس برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سید عباس موسوی افزود: روز پنجشنبه افتتاحیه این مراسم خواهد بود. و تعداد شرکت‌کنندگان مرحله شهرستان در این دوره پنج هزار نفر هستند که دو سوم این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند. تعداد منتخبین راه یافته به مسابقات استان در مجموع 670 نفر خواهد بود که 220 تن از آقایان و 450 نفر از بانوان برگزیده می‌شوند که باید در رشته‌های قرائت، ترجمه، دعاخوانی، حفظ، تفسیر موضوعی، نهج البلاغه، معارف و اذان رقابت کنند.

موسوی ادامه داد: زمان برگزاری مسابقات 13 مرداد ماه ساعت 12_10 در حرم حضرت علی بن حمزه (ع) خواهد بود. منابع آزمون دعاخوانی؛ دعای 20 صحیفه سجادیه (مکارم الاخلاق)، دعای31 صحیفه سجادیه، منابع تفسیر نمونه و المیزان و سوره‌های یوسف، رعد و ابراهیم در نظر گفته شده است. و منابع آزمون حفظ موضوعی 150 آیه با موضوعات سبک زندگی اسلامی است که به صورت پی دی اف در سایت مسابقات بارگذاری شده است. همچنین برای منابع آزمون نهج البلاغه 110 حکمت ابتدای نهج البلاغه انتخاب شده است. و هیئت داوران این دوره از مسابقات استان فارس شامل پنج نفر از آقایان و پنج نفر از خواهران خواهد بود که از میان کارشناسان قرآنی تهران و شیراز انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: سهمیه ورود به مسابقات کشوری بعد از برگزاری مسابقات استانی توسط اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در تهران مشخص خواهد شد. همچنین همزمان با چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم برگزاری محفل انس با قرآن در روز پنجشنبه ساعت 20_18 با حضور قاری بین المللی حمید رضا احمدی وفا و قاریان برتر استان و سخنرانی حجت الاسلام لک در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) برگزار خواهد شد‌.


مدیر کل اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: آئین اختتامیه مسابقات و تجلیل از نفرات برتر جمعه، 13 مرداد ساعت 19_17 در سالن عترت اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس برگزار می‌شود. همچنین برگزاری دو کارگاه آموزشی ویژه منتخبین خواهر و برادر در قالب 12 ساعت آموزشی جهت آشنایی منتخبین با مهارت‌های تخصصی تلاوت در دستور کار قرار داده شده است. همزمان با این دوره، برپایی نمایشگاه قرآنی در اداره اوقاف فارس انجام خواهد شد که این نمایشگاه در قالب شش غرفه با محتوای عفاف و حجاب، محصولات قرآنی، سبک زندگی اسلامی و ایستگاه صلواتی خواهد بود.

سید عباس موسوی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کشف امامزادگان جعلی در یکی از استان‌های کشور، گفت: در استان فارس 1408 بقعه متبرکه داریم و از نظر تعداد امامزادگان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارا هستیم. خوشبختانه در فارس امامزاده جعلی یا تقلبی نداریم. مردم متدین فارس به امامزادگان اعتقاد دارند و ما دزد اعتقادات مردم نیستیم و مایل نیستیم عقاید دینی و مقدس مردم دست‌کاری شود. اگر چه بعضی از امامزادگان استان فارس شجره نامه ندارند اما این قبور شریف دارای عظمت و کرامات فراوان هستند. و به گفته آیت الله مرعشی نجفی؛ صرف وجود امامزادگان بیان کننده شجره‌نامه‌شان است. البته در سال 1383 یک پالایش در باب امامزادگان با توجه به کتاب بحر الاصداف انجام و شجره نامه برخی امازادگان با کرامت یافت شد اما همچنان شجره‌نامه تعدادی از امازادگان پیدا نشده است. همچنین کتاب "شجره نامه امامزادگان فارس" در دهه 70 تهیه شده است که پی‌دی اف آن در دسترس قرار دارد. در این کتاب شجره‌نامه اکثر امامزادگان استان فارس و زندگی‌نامه امازادگان شاخص عنوان شده است.

در ادامه مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: به دلیل اینکه رشته دعاخوانی فن و تکنیک منحصر به فردی دارد در دو سال اخیر رشته دعا خوانی به مسابقات حفظ و ترتیل و تفسیر مسابقات افزوده شده است.

امیر عباس جلالی افزود: سال 92 استان فارس میزبان مسابقات کشوری بود. سال گذشته در برگزاری محافل قرآنی استان فارس رتبه اول و در مسابقات استانی رتبه چهارم کشور را کسب کرد. برخی از کارشناسان قرآنی فارس مورد تایید سازمان اوقاف کشور قرار گرفته و بعنوان داور در مسابقات استان‌ها شرکت می‌کنند. مثلا سال گذشته برای برگزاری مسابقات استان فقط از یک ناظر خواهر خارج از استان دعوت شد و سایر داوران از کارشناسان قرآنی فارس انتخاب شدند. در رشته‌های معارف و تفسیر برادران و خواهران رتبه‌های برتر کشوری را کسب کرده‌اند.

جلالی تاکید کرد: به دلیل انعکاس فعالیت‌های اداراه اوقاف فارس سهمیه استان در چند سال گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که در برخی رشته‌ها رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم. مثلا در رشته ترتیل خواهران در گروه "الف" و در بخش حفظ کل و 20 جزء در گروه "ب" قرار داریم که همین مسئله توجه ویژه به استعدادهای قرآنی فارس را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: مسابقات تمام استان‌ها تا 22 مرداد ماه به پایان می‌رسد. بعد از پایان مسابقات تا اوایل شهریور ماه هیئت ناظر مسابقات در تهران به بحث و گفتگو می‌پردازند. برگزاری باشکوه مسابقات قرآنی در مرحله استانی، سنجش کیفیت مسابقات و تعداد افرادی که سال گذشته رتبه برتر کشوری را کسب کرده‌اند را جهت اختصاص سهمیه به استان‌ها مد نظر قرار می‌دهند.

نظرات بینندگان