کد خبر: ۱۱۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
استاندار فارس در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح کرد:

لزوم استفاده از دانش در حوزه کشاورزی و صنایع دستی/ استقرار منطقه ویژه علم و فناوری حق فارس است/ رسانه‌ها مردم را از حقوقشان آگاه کنند

در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس، رئیس جلسه از عدم حضورش در یک مراسم افتتاحیه و همچنین منع تدریس نخبه دانشگاهی اظهار تاسف کرد و به بیان انتظارات خود از مدیران و رسانه‌ها پرداخت.

به گزارش شیرازه، سید محمد علی افشانی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گفت: باید بکوشیم تا در دنیایی که دانش حرف اول را می‌زند و کسی که به دانش دسترسی بیشتری دارد دست بالا‌تر را نیز دارد، دانش را در عمل وارد عرصه کنیم و از آن ‌‌‌نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته اقداماتی در این زمینه انجام گرفته اما انتظار داریم امسال به گونه‌ای رفتار شود که در پایان سال بتوانیم در بحث دانش بنیان کردن، با به کارگیری علم و تغییر تکنولوژی در حوزه‌های مختلف کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.

استاندار فارس تصریح کرد: انتظار ما از دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری این است که راه را برای سایر دستگاه‌ها به گونه‌ای همواره کنند که آن‌ها با تاکید بر علم و دانش وارد مسیر دانش بنیان شدن شوند.

افشانی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی حاصل دانش بشری است و کسی می‌تواند جایگاه برتری داشته باشد که بتواند از این دانش در حوزه عملکردی به نحو مطلوب استفاده کند.

وی گفت: در این حوزه دستگاههای متولی به عنوان هدایت‌گر باید به گونه‌ای عمل کنند که بتوانند نقش تصمیم ساز را برای دیگران ایفا کنند.

رسانه‌ها مردم را با حقوق خود آشنا کنند

استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم کوشش رسانه‌ها برای آگاه کردن مردم نسبت به حقوقشان گفت: در بین قوانین یک سری احکامی وجود دارد که اگر مردم نسبت به آن‌ها اطلاع و آگاهی داشته باشند می‌توانند با استفاده از آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال کنند.

افشانی افزود: البته تاکنون نیز رسانه‌ها در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند اما انتظار است که بیش از گذشته بر روی این موضوع کار شود به طوری که مردم از معافیت‌ها و تسهیلات آگاه باشند.

وی، موفقیت‌های به دست آمده در استان را نیز حاصل همکاری و همراهی تمامی مجموعه‌ها دانست و افزود: ادامه این مسیر و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر نیازمند تداوم این همراهی و همکاری است که امیدواریم تمام مجموعه‌ها در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری داشته باشند.

استاندار فارس اظهار کرد: همانگونه که سال گذشته کارنامه قابل قبولی در استان داشتیم امسال نیز که سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده باید تلاش کنیم کارنامه‌ای به مراتب بهتر از سال قبل ارائه دهیم وگرنه کارنامه عملکرد ما زیر سوال خواهد رفت.

وی از مدیران استان خواست که اقدامات و فعالیت‌هایی را که در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند به دبیرخانه اقتصاد مقاومتی ارائه دهند و افزود: اگر مدیران اقدامات خود را ارائه و مطرح نکنند هم باعث تضییع حق استان و هم حق خود می‌شود چرا که رتبه بندی استان‌ها در این زمینه بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات و آمار ارائه شده صورت می‌گیرد.

صادرات مبتنی بر دانش دنبال شود

استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم تلاش برای دانش بنیان شدن صادرات استان گفت: با توجه به اهمیت موضوع، باید این مساله به شکل جدی از سوی مسئولان و متولیان امر دنبال شود.

افشانی با بیان اینکه در حوزه صادرات باید با توجه به شرایط حاکم قدم برداریم که برای این کار نیز دانش و تلاش نیاز است، گفت: در بازار امروز رقابت بسیار سنگین است و بحث بازاریابی و صادرات را باید با جدیت دنبال کنیم.

مُشک آن است که عطار بگوید!

وی با بیان اینکه گرچه قدیم می‌گفتند «مُشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید» اکنون می‌گویند «مُشک آن است که خود ببوید‌‌ همان که عطار بگوید»، گفت: باید برای محصولات بسته‌بندی و بازاریابی مناسب انجام داد.

استاندار فارس وضعیت صادرات استان در مقایسه با سال قبل را بهتر ارزیابی و رو به قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: باید ارزش صادرات را درنظر گرفت چراکه ممکن است یک کشتی هندوانه به اندازه یک قطعه‌ای که در جیب جا می‌شود هم ارزش نداشته باشد، قطعه‌ای که فسادپذیر هم نیست! بنابراین باید در حوزه صادرات به ویژه محصولات کشاورزی از دانش و تکنولوژی استفاده کرد و فرآورده‌های نهایی به دست مصرف کننده برسد چراکه مصرف نهایی است که تحول فکری و شغل و درآمد ایجاد می‌کند.

افشانی بیان هر جمله‌ای را در دنیای اقتصاد تاثیرگذار دانست و افزود: چوب اقتصاد چوب تأدیب است و نمی‌شود درمورد مسائل اقتصادی اظهار نظر کرد و در جایی گریبانت را نگیرد.

وی ادامه داد: ‌‌‌ همان کسانی که روزی قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند و با خنده مسائل را بیان می‌کردند دیدند که در آخر مسائل و مشکلاتی که به واسطه عملکرد آن‌ها ایجاد شده از افزایش نرخ ارز و تورم گرفته تا عدم حضور سرمایه گذار، چگونه دامن مردم را گرفت و با سه برابر شدن نرخ ارز ناگهان سرمایه مردم یک سوم شد و این‌‌‌ همان چوب تادیب اقتصاد است.

نگاه‌ها باید به مردم و بخش خصوصی باشد

استاندار فارس با اشاره به تغییراتی که در نگاه از دولتی بودن به خصوصی بودن ایجاد شده، افزود: به رغم تغییرات ایجاد شده اما هنوز فکر غالب نگاه به دولت و منابع دولتی است که این نگاه باید به مردم و بخش خصوصی تغییر کند.

وی اظهار کرد: قطعا اگر مردم و بخش خصوصی را به درستی ساماندهی و هدایت کنیم و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درستی در این حوزه داشته باشیم، موفقیت ما در این حوزه به مراتب بیشترخواهد بود.

افشانی افزود: البته حمایت دولت در جای خودش خواهد بود اما تا زمانی که تمام نگاه‌ها به دولت و حمایت‌های دولتی است تحول بنیادی شکل نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا توسعه اقتصاد متکی به بخش خصوصی است و دولت سیاست گذار است و ما نیز باید همین مسیر را دنبال کنیم چراکه مسیر درست آن است که ثروت مردم در مسیر توسعه و اشتغال قرار گیرد.

استاندار فارس ظرفیت سیستم بانکی را نیز محدود دانست و ادامه داد: البته طی ۲ سال گذشته سیستم بانکی استان عملکرد خوبی در جذب‌ها و پرداخت‌ها داشته اما این‌ها تسهیل کننده توسعه و رونق اقتصادی است.

باید برای زمین‌های روستایی برنامه داشته باشیم

استاندار فارس با اشاره به اینکه برای جامعه روستایی و تولیدکنندگان باید برنامه وجود داشته باشد، گفت: ما تمام امکانات و خدمات زیربنایی را به روستا‌ها برده‌ایم اما وقتی به اشتغال روستا‌ها کم توجه کردیم روستا‌ها متروکه و مهاجر فرست شدند.

افشانی افزود: باید برای زمین‌های روستایی برنامه داشته باشیم و اگر چنین شود علاوه اینکه از مهاجرت روستائیان به شهر‌ها جلوگیری می‌شود، شاهد مهاجرت معکوس (از شهر‌ها به روستا‌ها) نیز خواهیم بود.

وی اظهار کرد: برای استفاده درست جامعه روستایی و تولید کنندگان از آب، زمین و انرژی باید برنامه داشته باشیم و چه بسا اگر دانش را به روستا ببرید باعث شود روستاییان به زادگاه خود برگردند.

استاندار فارس با بیان اینکه همانطور که دانش بشری در همه بخش‌ها تاثیرگذار بود در حوزه صنایع دستی هم می‌تواند تاثیرگذار باشد، ادامه داد: در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز باید در روستا‌ها کار گسترده‌ای صورت گیرد و در این مسیر لازم است که صنایع دستی از شکل سنتی هزار ساله خارج شود.

تحقق شعار روستای بدون بیکار با جدیت دنبال شود

مقام ارشد دولت در فارس ضمن تاکید بر لزوم تلاش برای تحقق شعار روستای بدون بیکار گفت: این کار را باید به مرور دنبال کنیم و انرژی و توان خود را روی یک روستا بگذاریم و وقتی در آن روستا این امر محقق شده به سراغ روستای دیگری برویم.

وی، یکی از فرصت‌های ایجاد اشتغال در روستا‌ها را سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو دانست و افزود: در زمینه انرژی‌های نو تا کنون ۲۱ پروانه صادر کرده‌ایم و ۳۶ تقاضا نیز در دست بررسی است.

استاندار فارس با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی و اظهار تاسف از اینکه نتوانسته بود در مراسم حضور یابد، گفت: اکنون در استان حدود ۲ هزار مگاوات ظرفیت در حوزه پنل‌های خورشیدی مطالعه شده که در بخش خانگی نیز این امر می‌تواند دنبال شود.

افشانی ادامه داد: باید روستائیان را تشویق و ترغیب کنیم که با دریافت تسهیلات اقدام به نصب پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی کنند و در کنار کسب درآمد حاصل از فروش انرژی تولید شده برای روستائیان شاهد ایجاد اشتغال در روستا‌ها نیز خواهیم بود.

اظهار تأسف از منع تدریس یکی از دانشگاهیان نخبه

استاندار فارس گفت: همه ما در مقابل جوانان با استعداد و نخبه کشور و استان که یکی از آن‌ها مرحومه مریم میرزا خانی بود مسئول هستیم و باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا آن‌ها در کشور بمانند و خدمت کنند.

وی ضمن اظهار تاسف از دیدن کلیپی در فضای مجازی که یکی از جوانان نخبه به دلایلی از تدریس در دانشگاه منع شده بود، افزود: همه ما برای نگاه داشتن جوانان وظیفه دینی و ملی داریم و اگر نتوانیم آن‌ها را ترغیب به ماندن کنیم برای رسیدن به توسعه و پیشرفت فقط می‌توانیم ادعا داشته باشیم.

استقرار منطقه ویژه علم و فناوری حق فارس است

دکتر فرید مُر، رئیس پارک علم و فناوری فارس نیز در این جلسه گفت: در پارک علم و فناوری حدود ۲۲۰ شرکت مستقر است که از این تعداد، ۴۵ شرکت دانش‌بنیان می‌باشد. ۳۰ شرکت بسیار بیش از توان تولیدی خود، متقاضی و مشتری دارند که اگر زمینه توسعه آن‌ها فراهم شود، اشتغال خوبی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر ایجاد هفت منطقه ویژه علم و فناوری در کشور گفت: تا کنون برای ۵ استان مصوب شده است که این مناطق ایجاد شوند و برای دو منطقه باقیمانده نیز استان‌های تهران، فارس، خوزستان، سمنان، هرمزگان تقاضا داده‌اند که اگر فارس برای ایجاد این منطقه انتخاب شود، خبر خوبی برای استان خواهد بود.

استاندار فارس هم در واکنش به این سخنان رئیس پارک علم و فناوری فارس خطاب به وی گفت: خبررسانی درخصوص منطقه ویژه علم و فناوری را زود انجام دادید و باید انجام کاری قطعی باشد و سپس اطلاع‌رسانی شود چراکه اگر نمی‌گفتید کسی کاری نداشت اما اکنون اگر این منطقه در فارس مستقر نشد، باید جوابگو باشید که چرا نشد؟!

وی با بیان اینکه از ۲ سهمیه درنظر گرفته شده برای استقرار منطقه ویژه علم و فناوری یک منطقه سهم تهران است، گفت: من در خوزستان متولد شده‌ام و سالیانی را درآنجا خدمت کرده‌ام و در سمنان نیز ۵ سال معاون استاندار بوده‌ام بنابراین کار من برای دفاع از فارس درخصوص استقرار منطقه ویژه علم و فناوری دشوار است اما اکنون در خدمت فارس هستم و مسئولان و متولیان امر در فارس نیز باید این مساله را با جدیت دنبال کنند تا شاهد استقرار منطقه ویژه علم و فناوری در این استان باشیم چرا که این را حق فارس می‌دانیم.

استاندار فارس از مدیران خواست تا بازدید از پارک علم و فناوری را در دستور کار خود قرار دهند و خواستار برپایی نمایشگاه در این مکان شد.

بنابراین گزارش در این جلسه مدیران استان گزارشی از اقدامات خود در حوزه اقتصاد مقاومتی را ارائه کردند. شیرازه نیز در گزارشات متعددی به بحث اقتصاد مقاومتی پرداخته است و آمادگی دارد فعالیت‌هایی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده است را به اطلاع عموم مخاطبان برساند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان