کد خبر: ۱۱۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
در جلسه مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مطرح شد؛

صدرا در صدر آسیب های اجتماعی/ادارات شیراز نقش بخشداری را بازی می‌کنند!/سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه‌مند و موثر‌تر از سازمان‌های دولتی هستند

اولین جلسه ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرستان شیراز با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف تشکیل شد که تقریبا همه حاضران به نوعی از شعاری بودن مصوبات و اجرایی نشدن آن گلایه‌مند بودند.

ساماندهی شبکه‌های مجازی شعاری است که عملیاتی نشده/ سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه‌مند و موثر‌تر از سازمان‌های دولتی هستند/ افزایش جمعیت بیکار در روستا‌ها به دلیل خشکسالیبه گزارش شیرازه، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان شیراز در این جلسه بحث آسیب‌های اجتماعی را مقوله بسیار مهمی دانست و گفت: لازم است همه با جدیت کار کنند تا چنین جلساتی کاربردی شود و تنها منوط به نظریه نباشد.

علی سعیدی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در شهر شیراز آنچنان که باید جدی گرفته نشده و این یک معضل جدی است، گفت: شهر شیراز با تمام پتاسیل‌ها و مفاخری که دارد متاسفانه علیرغم تلاش دوستان امنیتی، انتظامی، دانشگاهی و روحانیون در برخی موارد استان فارس نسبت به سایر استان‌ها در بعضی آسیب‌های اجتماعی در رتبه‌های اول و دوم است که جای بسی نگرانی است.

ادارات نقش بخشدار را بازی می‌کنند!

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که ادارات شهرستان شیراز کار کاربردی درستی انجام نمی‌دهند، گفت: ادارت شهرستان نقش بخشدار را بازی می‌کنند که نباید اینگونه باشد.

سعیدی با اشاره به تعداد زیاد محلات آسیب‌پذیر شیراز گفت: وجود باغ‌های شهری اطراف و درون شیراز نیز زمینه برخی آسیب‌ها را ایجاد کرده است و در محلات آسیب‌پذیر بیشتر شعار داده شده و کار اساسی انجام نشده است.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان شیراز با اشاره به تشکیل شورای فرهنگ عمومی شهر صدرا بعد از گذشت ۲۵ سال از زمان تشکیل هسته اولیه این شهر گفت: شهر صدرا آسیب‌های اجتماعی بیشماری دارد و می‌توان گفت یک محل آسیب پذیر در کنار شهر شیراز است اما هر کسی مسئولیت را بردوش دیگری می‌اندازد. صدرا تبدیل به خلوتگاه برخی افراد و اقشار شده است و زمینه آسیب پذیری را فراهم کرده است.

هنوز حرف‌های عملیاتی نشده ۱۵سال قبل تکرار می‌شود

وی وجود اتباع بیگانه و افغانه بصورت متراکم در محلات را یکی دیگر از عوامل آسیب پذیری برشمرد و افزود: در این خصوص نیز تا کنون فکر اساسی و جدی نشده است و براساس سابقه ۱۵ ساله حضور در جلسات متفاوت می‌بینم هنوز حرف ۱۵سال پیش تکرار می‌شود اما عمل وجود ندارد.

معاون فرمانداری شیراز ضمن تاکید بر ضرورت مدنظر قرار دادن واقعیت‌های جامعه گفت: باید محله محوری را با کمک شهرداری نهادینه کنیم به ویژه در محلاتی که زمینه‌های آسیب‌پذیری زیاد است از افراد با نفوذ در محله برای حل مشکلات استفاده کنیم.

همایش فصلی معمتدین برگزار شود

سعیدی اضافه کرد: باید همایش فصلی معمتدین محلی را برگزار کنیم و به آنان برنامه ارائه دهیم و بدانیم کجای کار نقص داریم و محله‌ها را با مدیریت معمتمدین پیش بریم.

معاون فرمانداری شیراز با اشاره به مشکلاتی که در باغات بدون مجوز وجود دارد، گفت: شهرداری و شورا با همکاری مدیریت اماکن، باغ‌های شهری را ساماندهی کنند.

سعیدی آگاه سازی جامعه توسط رسانه‌ها را در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر دانست و افزود: کارهای پژوهشی در زمینه کاهش آسیب‌ها در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد درحالی که باید در ادارات این پژوهش‌ها را کاربردی کنیم.

آمار آسیب‌های اجتماعی شیراز تکان‌دهنده است

وی با تصریح اینکه برای آسیب‌های اجتماعی شاخص و معیار مشخص نداریم اما آمارهای فعلی نشان می‌دهد علیرغم کار انجام شده آمار آسیب‌ها در شهر شیراز تکان دهنده است، گفت: باید با ایجاد یک قرار‌گاه عملیاتی با حضور دستگاه‌هایی که موثر باشند، برنامه ایجابی را عملیاتی کنیم چراکه از اقدامات سلبی موثر‌تر خواهد بود و تمام ادارات باید در زمینه ایجابی برنامه داشته باشند.

معاون فرمانداری شیراز گفت: باید در ستاد مبارزه با آسیب‌های اجتماعی کارگروهایی تشکیل شود تا براساس طرح از پیش تدوین شده حیطه وظایفی خود را بدانیم و موازی کاری و پراکنده کاری نباشد تا جلسات هم منوط به ارائه گزارش‌های پراکنده نشود.

سازمان‌های مردم‌نهاد موثر‌تر از سازمان‌های دولتی عمل می‌کنند

زارع مهذبیه، مسئول امور بانوان فرمانداری شیراز نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت و نقش سازمان‌های مردم نهاد گفت: در دولت دوازدهم تعداد تشکل‌های مردم نهاد از ۴ هزار تا به ۱۲ هزار تشکل افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور دستگاه‌های دولتی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی کافی نیست، گفت: دولتمردان نیز به این اعتقاد رسیده‌اند که در هر امری نهادهای مردمی و سازمان‌های غیردولتی ورود کرده‌اند، شاهد اثرگذاری بیشتری بوده‌ایم چراکه صرفا با هدف انجام کار و وظایف قانونی وارد نمی‌شوند بلکه براساس علاقه و دغدغه‌مندی آنان است و به همین دلیل موثر‌تر می‌باشند.

افزایش جمعیت بیکار در روستا‌ها به دلیل خشکسالی

کوشا، بخشدار زرقان نیز با بیان اینکه اکنون در مسکن مهر ۴ هزار نفر ساکن هستند و در آینده نیز جمعیت آن به ۲۴ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند، گفت: در مسکن مهر زیرساخت‌های لازم مانند مسجد، پایگاه‌های فرهنگی و مدرسه وجود ندارد.

وی با اشاره به رشد خانه‌های مبله در مسکن مهر گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی و دادگاه با این منازل غیرقانونی برخورد کردیم و اقدام خوب نیروی انتظامی در استقرار کلانتری در مسکن مهر لپویی، موجب افزایش امنیت در این منطقه شده است.

بخشدار زرقان به آسیب‌های اجتماعی ناشی از خشکسالی اشاره و اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های پیاپی بسیاری از کشاورزان بیکار شده‌اند و برای اشتغال پایدار روستایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

لزوم ساماندهی شبکه‌های مجازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

همتی، کار‌شناس آموزشی و پژوهشی اداره تبلیغات اسلامی فارس نیز گفت: باید دانشگاه شیراز به عنوان یک وظیفه ذاتی پژوهش‌های پیشین که درخصوص آسیب‌های اجتماعی انجام شده را بررسی و دسته‌بندی کند و با فرستادن پژوهشگرانی به مناطق مختلف شیراز در راستای پیشگیری از آسیب‌ها کار تحقیقاتی کیفی انجام و به کارگروه ارائه دهند.

وی با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های فضای مجازی برای ایجاد موج گفت: ضروری است شبکه‌های اجتماعی در راستای کاهش آسیب اجتماعی ساماندهی شوند اما در این زمینه هرچه حرف می‌زنیم، در عمل اقدام درخوری انجام نمی‌شود.

مسائل اجتماعی باید مقدم بر مسائل سیاسی باشد

عبدالعلی شمس، نماینده سازمان‌های مردم نهاد هم در این جلسه گفت: سال‌هاست در جلسات اینچنینی شرکت می‌کنیم اما تا زمانی که در جلسات فقط گزارش کار ارائه دهیم و از یکدیگر تعریف کنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

وی با اذعان به اینکه شاید تنها کسی باشم که بدون حقوق در این جلسه نشسته‌ام و بدون وابستگی‌های اداری راحت‌تر صحبت می‌کنم، گفت: در تمام کشور‌ها مسائل اجتماعی بر مسائل سیاسی و اقتصادی مقدم است و ما نیز باید مسائل اجتماعی را در رأس امور قرار دهیم.

مدیرعامل خانه خیرین استان فارس با بیان اینکه هریک از موسسات خیریه به طور میانگین دو هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش خود دارند، گفت: ما چون بلندگو و سیستمی در ادارات دولتی نداریم، صدای ما به جایی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی با سیستم اداری ساعت ۲ بعداز ظهری به جایی نمی‌رسد از اینکه اعتبارات کاهش آسیب‌های اجتماعی در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار نمی‌گیرد، انتقاد کرد.

مسئولین به یکدیگر نان قرض ندهند

سیامک نادری، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در فارس هم در این جلسه با اشاره به تعارفات و تشکرهایی که سخنرانان از یکدیگر داشتند، گفت: به یکدیگر نان قرض ندهید، اگر کسی دلسوز نظام است و دلسوز میز خود نیست باید صلاح و مصلحت نظام را بر هر چیزی ترجیح دهد.

وی همچنین پیشنهاد داد: به احترام حقوق افرادی که در جلسه حاضر می‌شوند در هر جلسه متناسب با موضوع جلسه متولیان و مسئولان مربوطه نیز دعوت شوند تا پیشنهادات و مصوبات جلسه را بررسی و پیگیری کنند.

ساماندهی ۳۵۰ تن از کودکان کار

سامیه بانو جلالی، مسئول حوزه امور اجتماعی سازمان بهزیستی فارس هم با تصریح اینکه آسیب‌های اجتماعی بسیار متنوع شده و بالا شهر و پایین شهر نمی‌شناسد، گفت: در سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه وزارت کشور، ۱۱ ارگان موظف شدند که در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی با سازمان بهزیستی همکاری کنتد و شهرداری تا کنون همکاری خوبی داشته است اما برخی دیگر در حاشیه بودند و کمک نکرده‌اند.

وی از جمع‌آوری و ساماندهی ۳۵۰ نفر از کودکان خیابانی خبر داد و افزود: کودکانی بودند که فقط بخاطر مسائل مالی و برای نداشتن کیف و کفش به مدرسه نمی‌رفتند که این‌ها شناسایی و کمک شدند.

انتقاد از عدم اشراف مسئولین بر واقعیت‌های اجتماعی

جهاندیده، مسئول اطلاعات سپاه ناحیه احمدبن موسی (ع) نیز گفت: ادارات، دانشگاه‌ها و مردم هریک در مسیری جداگانه دارند به پیش می‌روند که ضروری است همه به یک گفتمان مشترک برسیم.

وی با انتقاد از اینکه مسئولین بر واقعیت‌های اجتماعی اشراف ندارند، گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ابتدا باید هدف‌گذاری کنیم و سپس با اشراف بر موضوع برنامه‌ریزی و طرح ‌ریزی کرد و پس از مطالعه و تحقیق، راهکار ارائه دهیم.

جهاندیده با بیان اینکه از فضای مجای غافل شده‌ایم، گفت: فضای مجازی، منشأ بسیاری از معضلات اجتماعی است که باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی همچنین بر مسجدمحوری تاکید و اظهار کرد: باید محله‌محوری و مسجدمحوری در کنار هم دنبال شوند و توجه کرد که در جنگ نرم، مساجد به عنوان سنگرهای ماست که باید آن را حفظ و تقویت کنیم.

نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اشاره به تعامل این نهاد با موسسات خیریه گفت: بیش از ۱۰۰ خیریه در شیراز مجوز فعالیت دارد اما زیبنده شهر شیراز نیست که افرادی از این خیریه‌ها برای جمع‌آوری کمک به در منازل بروند که این یک آسیب اجتماعی است و باید از آن پیشگیری شود.

در صورت بی‌توجهی مسئولین، شهر صدرا جولانگاه افراد خرابکار می‌شود

کاظم خسروی، نماینده پلیس امنیت فارس نیز گفت: شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهر‌ها بخاطر عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی بوده که درسال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و باید از آن جلوگیری کرد.

وی مشکلات اقتصادی را عامل شکل‌گیری منازل غیراستاندارد در حشایه شهر‌ها عنوان و تأکید کرد باید امکانات این مناطق را افزایش داد.

خسروی اظهار کرد: شهر جدید صدرا نیازمند توجه همه مسئولین است و اگر برنامه‌ریزی صحیحی انجام نشود در آینده به جولانگاه افراد خرابکار تبدیل می‌شود و اکنون آماری از کشف مشروبات الکلی، اخاذی، سرقت و سایر جرائم در این شهر وجود دارد.

وی همچنین از شناسایی صنوف غیرمجاز که منشأ بروز جرائم هستند، خبر داد و گفت: در ۱۹ منطقه آسیب‌خیز شیراز طرح توانمندی فرهنگی، اجتماعی و امنیتی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان