کد خبر: ۱۱۲۷۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تاکید کرد:

نظام تربیتی کشور در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارایی ندارد

رحمانیان بیان کرد: آموزش‌وپرورش باید در کتب درسی اثرات و مضرات مواد مخدر را به دانش آموزان آموزش دهد.
نظام تربیتی کشور در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارایی ندارد
به گزارش شیرازه، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس قاضی احمد رحمانیان در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرستان سپیدان با بیان اینکه یکی از موضوعات مشترک در زیست انسانی، جرم و آسیب‌های اجتماعی است گفت: آسیب‌های اجتماعی امنیت جامعه را سلب و مانع رشد و توسعه جوامع می‌گردد و زمانی به وجود می‌آیند که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخطی صورت پذیرد.

وی افزود: عدم پایبندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری می‌شود که اکنون این آسیب‌ها به مرحله بحرانی در کشور رسیده‌اند.

رحمانیان با بیان اینکه یکی از معیارهای شناخت آسیب‌های اجتماعی قضاوت اجتماع از آسیب‌ها است تصریح کرد: معیار دینی یکی از شاخص‌های شناخت است، اما آیا جامعه ما یک جامعه دینی است؟ آیا در جامعه عفو، گذشت، صلح و سازش، صداقت، عدم تملق‌گویی فرمان‌های الهی و شرعی و فریضه شرعی امربه‌معروف و نهی از منکر به درستی اجرا می‌شود؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس یکی از شاخص‌های مهم یک جامعه سالم را اجرای فرایض الهی و دستورات شرع مقدس و رعایت حقوق شهروندی از سوی مردم نسبت به یکدیگر و دولت نسبت به مردم دانست و گفت: عوامل ایجاد‌کننده آسیب‌های اجتماعی یکسان نیستند؛ در جوامع مختلف از لحاظ نوع جرم، شدت و ضعف دارد و حتی در مناطق شهری و روستایی و در محلات مختلف یک شهر متفاوت است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: عواملی از قبیل شرایط جغرافیایی و ضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی، تربیتی، شغلی در ایجاد یا عدم ایجاد آسیب اجتماعی مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی از جمله آسیب‌های مهم به شمار می‌آید بیان کرد: 37 درصد زندانیان استان فارس و نزدیک به 42 درصد جمعیت زندان‌های کشور را محکومان جرائم مرتبط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند و بیش از یک‌میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس افزود: اعتیاد به مواد مخدر منشأ بسیاری از جرائم دیگر از قبیل ضرب‌وجرح عمدی، قتل، خشونت و آسیب‌هایی از قبیل بیکاری و طلاق بوده و جامعه‌ای که در آن معتاد زیاد باشد سرمایه اجتماعی آن در معرض خطر و تهدید است.

قاضی رحمانیان با بیان اینکه افرادی که به‌‌عنوان سرمایه اجتماعی توانایی انجام خدمات عمرانی، اقتصادی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی دارند به دلیل گرفتاری به آسیب اعتیاد هیچ کار مولدی انجام نمی‌دهند گفت: به دلیل پایین آمدن سن اعتیاد، جامعه به‌ویژه مراکز تربیتی، آموزشی، دانشگاهی و خانواده‌ها نقش مهمی در آگاهی‌بخشی و توانمندسازی نوجوانان دارند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
0
پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است.
یکی از وظائف قوه قضاییه جلوگیری از وقوع جرم است.