کد خبر: ۱۱۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
فرماندار استهبان:

۲ روستای استهبان «پس از ۱۳ سال» دارای آب آشامیدنی می‌شوند

فرماندار شهرستان استهبان از آغاز طرح آب‌رسانی به ۲ روستای «قشم قاوی» و «خانه‌کت» این شهرستان پس از ۱۳ سال انتظار خبرداد.
۲ روستای استهبان «پس از ۱۳ سال» دارای آب آشامیدنی می‌شوندبه گزارش شیرازه، روستاهای «قشم قاوی» و «خانه‌کت» به عنوان دو روستای شهرستان استهبان سال‌های سال است از نداشتن آب رنج می‌برند و در این روزهای گرم تابستان آبی برای خوردن و حتی استفاده از کولر آبی برای خنک شدن ندارند.

اهالی این دو روستا به استفاده از کولرگازی روی آورده‌اند، اما برق موجود در شبکه‌های برق این منطقه نیز ظرفیت لازم را نداشته و همواره در خاموشی و قطعی برق به سر می‌برند.

خبرگزاری تسنیم در استان فارس، در گزارش‌هایی به بیان مشکلات روستاهای «قشم قاوی» و «خانه‌کت» پرداخته و درد و دل آنان را به گوش مسئولان رسانده است. اما این بار به سراغ فرماندار شهرستان استهبان رفته است تا پیگیر مطالبه‌های مردمی و آخرین وضعیت آبرسانی به این دو روستا باشد.

آبرسانی به روستاهای «قشم قاوی» و «خانه‌کت» آغاز شد


محمد مهدی شرفی گفت: در پی سفر محمدعلی افشانی استاندار فارس به شهرستان استهبان و با پیگیری‌های اصغر مسعوی نماینده شهرستان‌های استهبان و نی‌ریز در مجلس و همچنین پیگیری‌ها مسئولان آبفای شهرستان و استان طرح آبرسانی به روستاهای قشم‌قاوی و خانه کت آغاز شد.

وی با بیان اینکه EC آب این روستا در حدی است که قابلیت مصرف بهداشتی و شستشو هم ندارند افزود: از صندوق توسعه ملی 500 میلیون تومان و از محل اعتبار تملک دارایی‌های شهرستان نیز 200 میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی این دو روستا اختصاص یافت.

شرفی خاطرنشان کرد: همچنین با قول مساعد حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور یک میلیارد تومان به اجرای این طرح اختصاص می‌یابد تا طرح آبرسانی به روستاهای قشم‌قاوی و خانه‌کت سرعت بگیرد.

فرماندار شهرستان استهبان با بیان اینکه آبرسانی کامل به این دو روستا نیازمند بیش از چهار میلیارد تومان اعتبار است گفت: امیدواریم با حمایت استاندار، نماینده شهرستان و مسئولان استانی در سال 96 شاهد بهره‌مندی روستاهای خانه‌کت و قشم‌قاوی از آب آشامیدنی سالم باشیم.

شرفی در مورد آخرین وضعیت پروژه آبرسانی به روستاهای قشم‌قاوی و خانه‌کت استهبان گفت: در حال حاضر پیمانکار این پروژه فعال شده و سه کیلومتر لوله نیز خریداری شده و دو کیلومتر دیگر نیز توسط آبفای روستایی تامین شده است. پس از لوله‌گذاری از مکانی که دارای پایداری آب مناسب و با کیفیت آب روستاهای خانه‌کت و قشم‌قاوی تامین می‌شود.

آبرسانی با تانکر پاسخگو نیست

در آخرین گزارش از مشکلات این دو روستا، غلامعلی بکری دهیار خانه‌کت با بیان اینکه آبرسانی با تانکر چاره حل مشکل نیست اظهار داشت: با وجود اینکه آبفای روستایی روزانه 2 تا 3 سرویس آب به روستا می‌رساند اما باز هم کمبود آب سبب مشکلاتی برای مردم شده به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها تا 10 روز از آب شرب محروم هستند و باید منتظر بمانند تا نوبت آب گرفتن آنها برسد.

رئیس آبفای روستایی استهبان نیز با تائید سخنان دهیار خانه‌کت از ارسال روزانه 6 تانکر آب برای این دو روستا خبرداد و اظهار داشت:  این میزان آب نمی‎تواند برای مصرف عادی مردم کفایت کند.

مسیح قاسمی‌فرد با بیان اینکه استفاده از آب با EC بالا برای مصارف بهداشتی از دیگر مشکلات مردم این دو روستا است افزود: آبی که برای بهداشت و دیگر مصارف در این دو روستا صرف می‎شود از چاهی است که ECبسیار بالایی دارد و گاه سلامت مردم را به خطر می‎اندازد.

قاسمی‌فرد کمبود اعتبار را دلیل توقف و کندی این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: از اعتبار 4.5 میلیارد تومان مورد نیاز تاکنون 500 میلیون تومان اختصاص داده شده اما روند قطره‌چکانی اعتبارات نمی‌تواند جوابگوی سرعت در پروژه باشد.
نظرات بینندگان