کد خبر: ۱۱۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

ماجرای رهگذرانی که در ورودی شیراز شیشه خودرو را بالا می‌کشند+ عکس

فاضلاب‌های رها شده در ورودی شیراز از سمت شرق، سال‌های سال است که دل هر رهگذر و مسافری را می‌زند و سلامت مردم جنوب شرق این کلان‌شهر را به خطر انداخته است.
به گزارش شیرازه، وقتی می‌خواهی از سمت شرق به شیراز وارد و یا خارج شوی با منظره‌ای بسیار نامناسب در رودخانه روبرو می‌شوی، رودخانه‌ای که فاضلاب‌های رها شده در آن موج می‌زند و بوی تعفن آن سبب می‌شود تا مسافران و رهگذران خاطره‌ای خوش از این نقطه شیراز نداشته و شیشه خودرو خود را بالا ببرند.

فاضلاب رها شده در جنوب شهر شیراز که از شهرک‌های اقماری جنوب شرقی این شهر سرچشمه میگیرد و تا روستاهای پایین دست جاری است علاوه بر اینکه سلامت زندگی ساکنان این مناطق را به خطر انداخته، کشاورزان پایین دست نیز برای آبیاری سبزی و صیفی کاریهای خود از این روان آبها استفاده می کنند.

ماجرای رهگذرانی که در ورودی شیراز شیشه خودرو را بالا می‌کشند+ عکس

خبرگزاری تسنیم در تکمیل گزارش‌های خود از وضعیت نابسامان فاضلاب‌های رها شده در شیراز و کم‌توجهی مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در رفع آن این‌بار به سراغ مردم رفته است تا پای حرف آنان در مورد فاضلاب‌های رها شده ورودی شیراز بنشیند.

فاضلاب‌هایی که مسئولان شهرداری معتقدند، اگر در حوزه اختیارات آنان بود تا کنون آن را ساماندهی کرده و فضایی مناسب در ورودی شهر ایجاد کرده بودند.

تجمع فاضلاب در ورودی شیراز تعجب هر مسافری را بر می‌انگیزد

محمد محمدی یکی از مسافرانی است که از شیراز عازم بندرعباس است، گفت: شیراز شهری پاک و دیدنی است اما فاضلاب‌های رها شده در ورودی و خروجی آن از سمت شرق تعجب همگان را بر می‌انگیزد.

وی گفت: سال‌های سال است از این مسیر عبور می‌کنم و همواره این آب‌های کثیف و رها شده را می‌بینم و با خانواده به قضاوت و بررسی کارنامه مسئولان متولی می‌پردازیم.

محمدی خاطرنشان کرد: زمانی که به این مکان می‌رسیم مجبوریم شیشه‌های خودرو خود از بالا داده تا کمتر بوی نامطبوع فاضلاب آزار و اذیتمان دهد.

یک شهروند شیرازی نیز که در این مکان به کسب و کار مشغول است اظهار داشت: بوی نامطبوع فاضلاب کسب و کارمان را با مشکل مواجه کرده و هر رهگذری که اینجا توقف می‌کند از ما گلایه‌مند هستند.

گلستان افزود: مسئولان متاسفانه هیچ توجهی به وضعیت بلاتکلیف فاضلاب‌های رها شده نداشته و اگر مراجعه‌ای هم داشته باشیم می‌گویند اعتبار نداریم.

وی گفت: جای بسی تاسف است که کمبود اعتبار مانعی جدی برای سلامت مردم شده است. حیوانات موزی که در فاضلاب زندگی می‌کنند امانمان را بریده و کسب و کار را با مشکل مواجه کرده‌اند.

یک راننده اتوبوس نیز که در محل پلیس راه مستقر در ورودی شیراز از سمت شرق در حال مهر کردن دفترچه رانندگی خود است از وضعیت اسف بار تجمع فاضلاب، آن هم در یک رودخانه بسیار بزرگ در شرق شیراز انتقادی تند دارد.

حسنی اظهار داشت: نمی‌دانیم مسئولان چرا براساس اولویت طرح و برنامه‌های خود را اجرا نمی‌کنند، این رودخانه علاوه بر اینکه بویی بسیار نامناسب دارد چهره‌ای بسیار نازیبا برای شهر شیراز به شمار می‌رود.

وی افزود: درخواست ما از مسئولان متولی توجه جدی به برطرف کردن مشکل فاضلاب در ورودی شیراز است.

یک مسافر دیگر نیز، شیراز را شهر گل و شهری دارای فضای سبز  زیبا دانست و گفت: جای تعجب است در یکی از ورودی‌های بسیار مهم شیراز از سمت جنوب کشور که به استان‌هایی از جمله هرمزگان و کرمان منتهی می‌شود به جمع آوری فاضلاب‌ها بها داده نمی‌شود.

ماجرای رهگذرانی که در ورودی شیراز شیشه خودرو را بالا می‌کشند+ عکس

براساس این گزارش، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در  ماه‌های گذشته و در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: سازمان محیط زیست در اسرع وقت نسبت به شناسایی واحدهایی که دفع غیراصولی فاضلاب در طول مسیر رودخانه خشک دارند اقدام کند تا این معضل با همکاری سایر دستگاه‌های متولی هرچه سریع‌تر برطرف شود.

هادی پژوهش با اشاره به لزوم رفع مشکلات زیست ‌محیطی تالاب مهارلو و رودخانه سلطان‌آباد، اظهار داشت: پساب برخی از واحدها در طول مسیر به ویژه در حاشیه فرودگاه و شرق شیراز با توجه به اینکه مخاطراتی که برای سلامت مردم ایجاد کرده توجیه پذیر نبوده و از طرفی تأثیرات سوئی بر صنعت گردشگری استان دارد و مدیران متولی باید سریعاً چاره‌اندیشی و رفع مشکل کنند.

همچنین اوایل مردادماه امسال معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز با اشاره به رها شدن بخشی از فاضلاب کلانشهر شیراز در مناطق جنوب و جنوب شرق، اظهار داشت: نباید به بهانه نبود اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه با سلامت و بهداشت شهر و شهروندان بازی کرد.

رمضان امینی در جلسه علنی شورای اسلامی شیراز گفت: تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز نیمه تمام مانده و متأسفانه فاضلاب در جنوب و شرق رها است.

وی گفت: دلیل تکمیل نشدن فاضلاب شماره 2 را نبود 86 میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده‌اند حال آن‌که نباید به واسطه کمبود این میزان اعتبار، با بهداشت شهر و شهروندان بازی کرد.

روابط عمومی شرکت فاضلاب شیراز نیز در پاسخ به سخنان معاون اجرایی شهرداری شیراز اعلام کرد: پایان تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب شیراز،که از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌ها محسوب می‌شود، از اولویت‌های  شرکت آب و فاضلاب شیراز است . عملیات اجرایی  این تصفیه خانه شماره 2 پس از پیگیری های مدارم  با روند مطلوب ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار لازم خط مایع تصفیه خانه در سال جاری و بخش لجن آن در سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

فاضلاب‌های رها شده در شیراز مرکز انتقال بیماری‌ها است

رئیس شبکه بهداشت شهرستان شیراز(شهدای والفجر) نیز از وضعیت نامناسب فاضلاب در جنوب و جنوب شرق شیراز انتقاد کرد و اظهار داشت: برای ساماندهی این فاضلاب‌ها جلسه‌های مختلفی برگزار شده است اما به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

عبدالحسین فرح‌بخش افزود: فاضلاب‌های رها شده در رودخانه ورودی شرق شیراز سبب بروز بیماری‌های مختلف از جمله سالک شده است که باید با پیگیری مسئولان مربوط و با یک عزم جدی ساماندهی شود.

فرح‌بخش خاطرنشان کرد: مردم جنوب شیراز از وضعیت موجود ناراضی بوده و همواره درخواست برطرف کردن مشکلات موجود را دارند که امیدواریم به یک سرانجام مناسب برسد و بیش از پیش اجازه پرورش یافتن حیوانات موزی و ناقل بیماری و همچنین انتقال بیماری به مردم نباشیم.

ماجرای رهگذرانی که در ورودی شیراز شیشه خودرو را بالا می‌کشند+ عکس

رها شدن فاضلاب در ورودی شیراز یک فاجعه محیط زیستی است

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز نیز  پدیده رهاشدن فاضلاب در رودخانه ورودی شرق شیراز را یک فاجعه زیست محیطی دانست و اظهار داشت: شیراز با این وسعت و جمعیت به سه تصفیه‌خانه نیاز دارد اما به دلیل عدم ساخت تصفیه‌خانه شماره 2 بخشی از فاضلاب در رودخانه سلطان‌آباد، بخشی در ضلع شرقی دریاچه نمک و بخشی در دره قره‌پیری می‌ریزد و بخشی نیز در منطقه پل فسا رها شده که کشاورزان از آن برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: براساس کارشناسی صورت گرفته ساخت تصفیه‌خانه شماره 2 نیز به طور کامل نمی‌تواند فاضلاب شهر شیراز را تصفیه کند و تصفیه‌خانه شماره 3 نیز سال‌هاست که  رها شده و اقدامی برای ساخت آن انجام نشده است.

شیراز با این وسعت و جمعیت به سه تصفیه‌خانه نیاز دارد که در حال حاضر تنها یک تصفیه‌خانه با ظرفیت تصفیه 10 درصد از فاضلاب این شهر فعال است و با توجه به وضعیت موجود تسریع در ساماندهی فاضلاب شرق شیراز و توجه به بهره‌برداری تصفیه‌خانه شهری یک ضرورت است.
نظرات بینندگان