کد خبر: ۱۱۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
به همت بسیج سازندگی سپاه زرقان؛

تغییر الگوی کشت و کسب رتبه ی برتر کشوری کاشت گلرنگ در زرقان

حامد خادمی مسئول بسیج سازندگی سپاه زرقان گفت :کشاورزان بخش زرقان با کشت گلرنگ ضمن افزایش در آمد در مصرف آب نیز صرفه جویی کردند و در بخش زرقان امسال هشت هزار هکتار زیرکشت گلرنگ رفته که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

به گزارش شیرازه، حامد خادمی مسؤول بسیج سازندگی سپاه زرقان صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از آنجایی که کشاورزی در زرقان که با خشکسالی های پی در پی مورد تهدید قرار گرفته بود،از سه سال پیش تا کنون با ارائه و آفرینش  تغییر الگوی کشت در این بخش،تلاشها و اقدامات خود را به طور مستمر آغاز کرد  و تا کسب رتبه ی برتر کشوری کشت و برداشت این گیاه در زرقان نه تنها باعث نجات کشاورزان شده بلکه باعث رونق کشور هم شده است.


photo_2017-08-05_20-02-51

خادمی با نظر به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی  ، و با نظر به اینکه طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی فرهنگ سازی و بستر تغییر الگوی کشت در زرقان فراهم گردیده افزود: با رونق خوبی که با تغییر الگوی کشت در بخش صورت گرفته جان دوباره ای به وضعیت معیشتی کشاورزان شریف بخش زرقان داده شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط در شعار خلاصه نمی شود و اقدام و عمل هم مورد نیاز است، گفت: با برنامه ریزی های که در سه سال گذشته، انجام شده  و همچنین  تعامل با بسیج  سازندگی سپاه کل استان و بانک مهر اقتصاد توانستیم این دو مجموعه را قانع کرده  که بخشی از تسهیلات مربوط به اقتصاد مقاومتی را در  تغییر الگوی کشت در این منطقه پیاده کنیم.

مسئول سازندگی سپاه زرقان تاکید کرد: در سال اول بیش از یک میلیارد تومان به کشاورزان منطقه تسهیلات دادیم و در کنار این تسهیلات با تعاملی که با جهاد داشتیم ،توانستیم کلاسهای آموزشی برای کشاورزان راه اندازی کنیم که این باعث ترویج کاشت گیاه گلرنگ در این منطقه شد.
حامد خادمی عنوان کرد که حتی بسیجیان این منطقه در راستای کمک به کشاورران کم بضاعت،در قالب اردوهای جهادی،اقدامات بسیار موثر و بسزایی داشتند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه زرقان خاطر نشان کرد: مقاومت بالا به شوری و پایین بودن نیاز آبی از عوامل انتخاب گیاه روغنی گلرنگ برای کشت در منطقه رحمت آباد بخش زرقان و به دلیل  تغییر  الگوی کشت در راستای مقابله با پدیده  خشکسالی محسوب می‌شود.

خادمی در ادامه گفت: توسعه کشت گلرنگ در بخش زرقان علاوه بر کاهش وابستگی به روغن وارداتی آهنگ مهاجرت از روستا به شهر را کاهش داده است.

وی همچنین بیان کرد: کشاورزان بخش زرقان با کشت گلرنگ ضمن افزایش در آمد در مصرف آب نیز صرفه جویی کردند، در بخش زرقان امسال هشت هزار هکتار زیرکشت گلرنگ رفته که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

مسؤول بسیج سازندگی سپاه زرقان در پایان گفت : شهر زرقان به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب و زمین حاصلخیز ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به کشت گلرنگ اختصاص داده که با توجه به اینکه این گیاه در آب و هوای خشک رشد می کند، کشت آن در این منطقه به خوبی نتیجه داده است.

خادمی بیان کرد: همچنین از دیگر اقدامات سپاه ناحیه زرقان در بحث اشتغال زایی،میتوان به پرورش مرغ،ماهی ،بوقلمون،قارچ،زعفران،صنایع دستی،دام های سبک و سنگین و دیگرگیاهان دارویی اشاره کرد.

 وی با بیان کاملی، برنامه های آتی بسیج سازندگی سپاه زرقان را شرح داد و مهمترین آنان را ارائه تسهیلات و راه اندازی واحد های شغلی دیگر در بخش زرقان،اردوهای جهادی یک،سه،هفت و ده روزه ،پروژه های محرومیت زدایی در مناطق روستاهای محروم بخش،راه اندازی صندوق های قرض الحسنه،ارائه آموزش های فنی حرفه ای و مشاغل خانگی و ایجاد کارگروه های ویژه ی اقتصاد مقاومتی دانست.

منبع: زرقونیا 

نظرات بینندگان