کد خبر: ۱۱۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶

مسکن مهر فیروزاباد در اوج بی مهری مسئولان

مسکن مهری که روزی قرار بود سرپناه مردم و اقشار کم درآمد باشد، این روزها نه تنها گرهی از مشکلات مردم و اعضای تعاونی های مسکن در فیروزآباد نگشوده، بلکه بر مشکلات آنان نیز افزوده است.

به گزارش شیرازه،  مسکن مهر طرحی بود که در دولت نهم و دهم  پایه گذاری شد و دولتمردان تمام هم و غم خود را به کار بستند تا مردم را خانه دار کنند اما آنچه که باید به آن توجه داشت این است که خانه دار شدن هر چند که از اساسی ترین و ضروری ترین احتیاجات هر فردی به شمار می آید اما در کنار این خانه دار شدن مسائل دیگر نیز از اهمیت برخوردار است که در صورت عدم توجه به آن مشکلات عدیده ای برای مردم پیش خواهد آورد.

بر همین اساس برای بررسی مشکلات شهرک مسکن مهر سری به این شهرک زدیم اما اولین مشکلی که در بدو ورود به این شهرک به آن دچار شدم سردرگمی در خیابانهای شهرک بود که به ظاهر هر چند که خیابانها با نصب تابلو نامگذاری شده بود اما به دلیل عدم وجود میدان و همچنین خیابانها تودرتو هر فرد تازه واردی را دچار سردرگمی می کرد.

با گشت و گذاری که در برخی بخش های شهرک داشتیم و همچنین گفتگوهایی که با ساکنین شهرک داشتیم نبود فضای سبز مناسب و نبود مکان تفریحی برای کودکان بیشترین گلایه های مردمی بود که در این خصوص توجه بیشتر مسئولین را برای ایجاد فضاهای سبز مناسب و پارک بازی را خواستار بودند. ناگفته نماند  که با توجه به آپارتمان نشینی مردم این منطقه توجه به این امور و ایجاد فضاهای سبز و پارکهای مناسب بسیار ضروری به نظر می رسد.

علاوه بر فضای سبز نامناسب؛ پیاده روهای خاکی و بدون سنگ فرش مشکل دیگری بود که به عینه مشهود بود و چه بسا همین سنگفرش نشدن پیاده روها ، گردو خاک و گلی شدن در برف و باران مشکلات عدیده ای را برای ساکنین ایجاد می کرد .

وجود نخاله های ساختمانی و عدم جمع آوری به موقع آن نیز علاوه بر مشکلات بهداشتی که ممکن است به وجود آورد چهره زشتی را به نمای شهرک مهر داده است .


یکی از اهالی مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هر منطقه ای از شهرفیروزآباد را در نظر بگیریم از حداقل امکانات و فضای سبز جهت اوقات فراغت خانواده ها و فرزندان برخوردارند اما معلوم نیست مسکن مهر با تعداد ۷۰۰ خانوار و میانگین جمعیت ۲۵۰۰ نفر تا کی از این حداقل امکانات باید بی نصیب باشد.


وی ادامه داد: نبود فضای سبز و اماکن تفریحی به گونه ای است که حتی کوچکترین وسیله بازی نیز برای کودکان ندارد، خانواده ها که عمدتا هم قشر ضعیف و کارگر می باشند، یا مجبورند هر روز فرزندان خود را به یکی از فضاهای مناسب بازی در دیگر نقاط شهر ببرند یا مجبورند آنها را در خانه محبوس نمایند.

چمران فیروزی شهردار فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طبق قرارداد های مسکن مهر متولی امور مسکن مهر ادارات راه و شهرسازی و تعاون و رفاه اجتماعی می باشند و ارتباطی با شهرداریها ندارد.


وی افزود: شهرداری فیروزآباد 400 میلیون تومان جهت اجرای آسفالت و خیابان کشی های این شهرک در سال 1388 از شرکت های هفتگانه تعاونی مسئول ساخت مجموعه مسکن مهر شهرستان مطالبه دارد که تاکنون پرداخت نشده که پرونده مفتوح و در دست پیگیری است.


چمران فیروزی در خصوص نحوه اداره بلوکهای مسکن مهر گفت: بعد از پایان ساخت بلوکها تعاونی ها ماموریت خود را به اداره تعاون واگذار کرده اند و براساس قانون کشوری اداره آپارتمان، می بایستی بلوکها امور توسط هیئت مدیره ای که ساکنان هر بلوک انتخاب می کنند اداره شود.


شهردار فیروزآباد با اشاره بدهی های زیاد شهرداری گفت: شهرداری توانایی و بضاعت مالی مناسبی جهت ورود به تنهایی در امور مسکن مهر را ندارد که این امر نیازمند ورود دیگر ادارات، فرماندار و نماینده مردم در مجلس را دارد.


عباس رضایی سرپرست اداره راه و شهرسازی فیروزآباد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اداره راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر نیز فقط وظیفه واگذاری زمین را دارد و در دیگر امور این پروژه دخل و تصرفی ندارد.

حال باید دید که مسکن مهر فیروزآباد با جمعیتی بالغ بر 2000 نفر و با ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی که آن را تهدید می کند به کدام سمت می رود و کدام مسئول خود را در قبال آینده مردم ساکن این مجموعه که غالبا از قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه می باشند پاسخگو می داند و آیا واقعا به صرف ساختن یک واحد 70 یا 80 متری و واگذاری آن وظیفه مسئولین نسبت به آن تمام شده است و یا اینکه تازه آغاز شده است؟

منبع:  فیروزنا

نظرات بینندگان