کد خبر: ۱۱۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

آنچه در دومین جلسه ی شورای فرهنگ عمومی فراشبند گذشت

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فراشبندبا دو موضوع از جمله طرح پایتخت کتاب ایران و رفتارهای پرخطر منجربه ایدز درسالن الغدیر فرمانداری برگزار شد.

به گزارش شیرازه،  دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان فراشبند با دو موضوع از جمله طرح پایتخت کتاب ایران و رفتارهای پرخطر منجربه ایدز درسالن الغدیر فرمانداری برگزار شد.


در این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلا م الله مجید اغاز گردید، محمدی  دبیر شورا و رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فراشبند ضمن خیر مقدم به اعضای شورا، دهه کرامت  را تبریک گفت وبه تشریح موضوعات جلسه پرداخت.

وی  طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار خواند وگفت «پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر شرکت کننده که بر اساس نظر هیئت داوران، بهترین برنامه را برای ترویج کتاب‌خوانی ارائه کرده باشند، اعطا می‌شود.

وی افزود: این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله بانک ملت، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود وشهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد.

وی درخصوص جشنواره روستاها وعشایر دوستدار کتاب نیز گفت به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.


مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ـ ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستائیان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد.

مهدی محمدی خاطر نشان کرد: در هر برنامه، اعم از اجرا شده یا پیش‌بینی‌شده، باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت‌کننده و نحوه تأمین بودجه آن مشخص شود و برای شرکت در این جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مدارک و مستندات با امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی، و مسئول کتابخانه یا متولی طرح های کتابخوانی، به همراه فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شود.


محسن پورزارعی فرماندار شهرستان درخصوص طرح پایتخت کتاب ایران ازسازمانهای مردم نهاد، شهرداریها، دهیاریهاو بخشداریها خواست تا باهمکاری دیگر نهادها مسئله را پیگیری نمایند.

فرماندار فراشبند ازافتتاح کتابخانه خانیک درآینده ای نزدیک خبرداد وگفت: موضوع احداث کتابخانه مرکزی نیز درحال نهایی شدن است.


وی درخصوص آسیبهای اجتماعی از جمله رفتارهای پرخطر منجر به ایدز گفت: ارزیابی برنامه ها در این خصوص باید در دستورکار قرارداده شود و تاثیر گذاری برنامه ها در چه حد بوده است واگر استقبال نمی شود دلیل پیدا شود وکیفیت برنامه هاباید در حدی باشد تا مردم بیشتر جذب یشوند وبه سمت برنامه هاکشیده شوند.


غلامعباس رحمانی دکرتیا جامعه شناسی و مدرس دانشگاه در مورد مسائل مرویبطه بیان داشت: یکی از عیب ها این است که اطلاع رسانی نمی کنیم وخیلی ازخانواده ها از مسائل ومعظلات اجتماعی اگاهی ندارند.یکی ازراهکارها تشکیل هسته مبارزه با آسیبهای اجتماعی است.ومهارتهای زندگی باید از مهد کودک ها شروع شود.


حسینی کارشناس شبکه بهداشت فراشبند نیز گفت: اگر امروز جهت پیشگیری ایدزهزینه نکنیم در آینده باید چندین برابر جهت درمان هزینه کنیم و نتیجه دلخواه را هم نگیریم.ایشان توضیحاتی درمورد رفتارهای پرخطر منجر به ایدزاشاره کردند واولویتهای آموزش را در فرهنگ سازی استفاده ازماهواره،آموزش مسائل دینی،مهارتهای زندگی وبیماری ایدزنام بردند..


منبع: نخل بیدار

انتهای پیام/

نظرات بینندگان